Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 12:33
  #1
Medlem
Hamnade iväg på en kort runda vid Medis igår som ledde till en närmare undersökning av diverse skrymslen och vrår runt torget och Fatbursparken. Anledningen till att jag började leta runt var detta udda betongtorn: https://www.flickr.com/gp/dysutopia/5z5948 - en faktiskt rätt hög sak som man liksom ser, men inte direkt lägger märke till. Någon som vet vad detta är?

Jag försökte komma närmare tornet för att ta en titt, men det ligger på ett tak eller något i den stilen så man kan inte komma speciellt nära. Vad jag däremot hittade var detta: https://www.flickr.com/gp/dysutopia/798j6P

En tunnelöppning nästan i stil med Eriksdalstunneln någon kilometer bort. Inga spår eller liknande, så ingen tågtunnel, men aktiv(?) byggarbetsplats verkade det vara iaf. Har googlat en del, men vet inte vad detta är eller var det leder.
Citera
2017-01-14, 12:53
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dysutopia
Hamnade iväg på en kort runda vid Medis igår som ledde till en närmare undersökning av diverse skrymslen och vrår runt torget och Fatbursparken. Anledningen till att jag började leta runt var detta udda betongtorn: https://www.flickr.com/gp/dysutopia/5z5948 - en faktiskt rätt hög sak som man liksom ser, men inte direkt lägger märke till. Någon som vet vad detta är?

Det ser ut som ett gammalt vattentorn. Kan dock inte säga om det fortfarande är i bruk eller ej.
Citera
2017-01-14, 15:00
  #3
Medlem
"Tornet" är nog ett ventilationstorn till Söderledstunneln, och det byggdes sannolikt i samband med att Söl-tunneln överdäckades - runt 1980-talet tror jag det var.

Den mystiska entrén som du har hittat är antagligen ingången till den gamla söderifrån kommande järnvägstunneln mot Centralstationen. Om det är den så finns själva jvg-tunneln kvar där bakom och den används som grovmagasin för museerna i länet, bl a Sthlms stadsmuseum, som förvarar tunga objekt där inne, t ex gamla kakelugnar och div byggelement som sparades vid rivningarna av N:de Norrmalm.
Citera
2017-01-14, 15:37
  #4
Medlem
nimrod7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Den mystiska entrén som du har hittat är antagligen ingången till den gamla söderifrån kommande järnvägstunneln mot Centralstationen. Om det är den så finns själva jvg-tunneln kvar där bakom och den används som grovmagasin för museerna i länet, bl a Sthlms stadsmuseum, som förvarar tunga objekt där inne, t ex gamla kakelugnar och div byggelement som sparades vid rivningarna av N:de Norrmalm.
Källa på det?


Tunnelmynningen är mycket riktigt som HgF säger en gammal tågtunnel. (har diskuterats otaliga gånger tidigare på Flashback) Den går mellan Fatbursparken och Söder Mälarstrand. Tunneln har idag olika funktioner men att den som HgF säger skulle användas som "grovmagasin" kan jag inte säga att jag håller med om. Jag ska inte säga att det inte varit så tidigare men nu är det i alla fall inte så. Stadsmuseet förfogar däremot mycket riktigt över en del av tunneln.
Tunneln har mer eller mindre alltid varit "aktiv" på olika sätt men det som gör att den nu ser väldigt aktiv ut är för att det i tunneln finns en byggnedfart till citybanan.

Tornet är ett ventilationstorn för Söderledstunneln.
Citera
2017-01-14, 18:16
  #5
Medlem
[quote=nimrod7|59597807]Källa på det? - Sthlm:s stadsmuseum.

Jag har själv varit där inne och trampat omkring bland bl a kakelugnar. Museet har en egen ingång till tunneln. Därmed inte sagt att de disponerar hela tunneln.

Den gamla järnvägen passerade på den nedsänkta gården alldeles framför nuvarande museets entre.
Citera
2017-01-17, 15:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
"Tornet" är nog ett ventilationstorn till Söderledstunneln, och det byggdes sannolikt i samband med att Söl-tunneln överdäckades - runt 1980-talet tror jag det var.

Den mystiska entrén som du har hittat är antagligen ingången till den gamla söderifrån kommande järnvägstunneln mot Centralstationen. Om det är den så finns själva jvg-tunneln kvar där bakom och den används som grovmagasin för museerna i länet, bl a Sthlms stadsmuseum, som förvarar tunga objekt där inne, t ex gamla kakelugnar och div byggelement som sparades vid rivningarna av N:de Norrmalm.

Aha - den tunneln har farsan bestämt snackat om att han varit nere i när han jobbade på SL, har dock aldrig riktigt kunnat placera den. Även det där med museumförvaring ringer en klocka, tack så hjärtligt för info.
Citera
2017-09-09, 22:42
  #7
Medlem
Tunnelöppningen är förmodligen gamla sammanbindningsbanan. Används numera som förråd och arbetstunnel. Nämndes även i Stadsmuseets julkalender för några år sedan.
Citera
2017-09-26, 16:00
  #8
Medlem
Legimitations avatar
Den Glömda Tunneln
https://stockholmskallan.stockholm.s...0005729_01.pdf
Citera
2018-01-21, 19:03
  #9
Medlem
Coolt, har hört att museet har en liten bit under museet och resten är gatukontorets förvaring. Det finns en dörr i slussen tbana (mellanplanet uppgång mot medis om man säger så) som går ut på en balkong där man tittar ned i den tunneln. Dörren är märkt maskinrum för rulltrappa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback