Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 11:34
  #1
Medlem
Har kopplat in en raspberry pi (senaste modellen) via kabel (som går i väggen) till min router. Har använt kabeln tidigare så vet den fungerar.

Öppnar jag webbläsaren med ip 192.168.1.85 kommer jag åt min raspberry pi och den kommer upp som en ny nätverksenhet i finder så jag kan bläddra runt bland mapparna.

Dock vill jag kunna ansluta via ssh genom terminalen så jag kan köra lite kommandon och installera mjukvara etc. Skriver följande i terminalen:

ssh pi@192.168.1.85
Och får då upp följande felmeddelande "ssh: connect to host 192.168.1.85 port 22: Connection refused"

Jag har öppnat 22 i min brandväg samt bockat i "fjärrinloggning" under inställningar -> delning -> fjärrinloggning på min mac.

Vad är problemet? Tips på felsökning?
Citera
2017-01-14, 11:42
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
As of the November 2016 release, Raspbian has the SSH server disabled by default. You will have to enable it manually. This is done using raspi-config:

Enter sudo raspi-config in the terminal, first select Interfacing options, then navigate to ssh, press Enter and select Enable or disable ssh server.
https://www.raspberrypi.org/document...te-access/ssh/
Citera
2017-01-14, 13:45
  #3
Medlem
Har du installerat ssh-servern?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback