Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 09:22
  #1
Medlem
davidlinds avatar
Jag kan inte riktigt lista ut vad som är problemet med vårt nätverk. Det funkar att gå ut på internet både på datorn och mobilerna, men krånglar att se filmer på vissa sidor. Exempelvis på aftonbladet så spelas reklamen upp innan ett klipp utan problem men det går inte att se själva klippet. På mobilen så funkar netflix om jag stänger av wifi, men med wifi på så står filmerna bara och laddar utan att något händer. På datorn så laddar netflixsidan otroligt länge men går igång tillslut. Svt play funkar inte på varken mobil och dator, filmen bara laddar men startar aldrig. När jag testat hastigheten på bredbandskollen så säger den att jag har bra uppkoppling. Det är också väldigt kopplat till några sidor. På tex viaplay och expressen så funkar det perfekt, samma sak på youtube eller streamningstjänster.

Någon som känner igen sig?
Citera
2017-01-14, 11:17
  #2
Medlem
Bra att du beskrver vad som funkar och inte funkar!
Men det behövs även lite mer info om det som kan orsaka problemet, så att vi kan känna igen sånt som kan ge vanliga fel.
  1. Vilka Ned-/Upp-värden får du i Bredbandskollen, både via WiFi och i bara telefon?
  2. Bor du i flerfamiljshus/tätbebyggelse, i eget hus, ute på landet?
  3. Vad för internetanslutning används till ditt WiFi? T.ex Tre mobil, ADSL/xDSL, stadsnät och vet du vilken operatör (typ Telia, BBB, Bahnhof)?
Citera
2017-01-14, 11:54
  #3
Medlem
davidlinds avatar
1. På datorn från jag 41 Mbit/s, på mobilen 23 Mbit/s med wifi och 19 Mbit/s utan.
2. Bor i radhus i Lund
3. Bredbandsanslutning via Bredband2, 100 Mbit/s i uppkoppling
Citera
2017-01-14, 13:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidlind
1. På datorn från jag 41 Mbit/s, på mobilen 23 Mbit/s med wifi och 19 Mbit/s utan.
2. Bor i radhus i Lund
3. Bredbandsanslutning via Bredband2, 100 Mbit/s i uppkoppling
Då tycker jag det ser ut som om din hemma-/WiFi-router kan vara delaktig i problemet:
  • Kanske står för långt bort (max nio meter och fri sikt för bra WiFi)
  • Den kan behöva en omstart (strömlös i 15 - 20 sekunder)
  • Finns det en nyare "Firmware" att installera
  • För gammal eller otillräcklig kvalitet

Kan du koppla in datorn med sladd till routern och köra Bredbandskollen också?
Först till routerns LAN-uttag, sedan direkt i bredbandsuttaget (ist.f routern).

Och ta gärna med uplink speed också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback