Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Hahaha, det här är ju bara för mycket...
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sjukhus-utreder-sd-registrering-av-patienter/repqar!H88KNEkGCce0k9avuRcWw/
Dumliberalen är på allvar rädd att Sverigedemokrater går runt och räknar invandrare på akutmottagningarna på sjukhusen

Gör en stor sak av ett uttalande i ilska.
Nu ska hon se till att om det förekommer statistik om ursprung så ska det förhindras, så man kan mörka totalt för svenska folket hur läget ser ut. Alltså ger hon SD rätt, för annars hade hon ju lätt kunnat visa upp motbevisen att väldigt få invandrare belastar akuten med små problem. Det kan hon inte, så då ska rapporter och statistik förbjudas och mörkas totalt för svenska folket.
Min personliga erfarenhet är att många sjukvårdspolitiker överhuvudtaget inte förstår vad de håller på med. Detsamma gäller många chefer och byråkrater inom verksamheterna. Det är därför det finns så stora problem inom vården. Det fanns långtgående problem redan långt innan massinvandringen.
Citat:
För Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd, kom uttalandena som en obehaglig överraskning.
– Detta är så dumt att det inte kan vara sant. Men vi måste ju ta det på allvar. Om SD:s sympatisörer snokar runt på sjukhusen, ja, det får ju inte förekomma. Det bryter ju mot hälso- och sjukvårdslagen. Nu måste vi säkerställa att personalen inte registrerar besökarnas bakgrund.
– Jag har haft kontakt med personal på sjukhusen och de är upprörda över uttalandet och känner inte alls igen att det skulle ske.
”
Det bryter ju mot hälso- och sjukvårdslagen” säger Anna Starbrink (L). Jag undrar vad hon menar med det.
Jag vågar nog påstå att vården själv bryter inte bara mot hälso- och sjukvårdslagen utan även mot patientsäkerhetslagen, patientdatalagen, patientlagen samt en lång rad av andra lagar och bestämmelser i många olika sammanhang. Det faller dock utanför denna tråd.
Konstigt nog är det inte bara politiker som inte tycks förstå lagstiftningen kring hälso- och sjukvården. Många verksamhetschefer tycks inte heller känna till eller förstå sina lagstadgade skyldigheter enligt hälso- och sjukvårdslagen, t.ex. 28 § och 29 a §:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/halso--och-sjukvardslag-1982763_sfs-1982-763#P28
Socialstyrelsens rapport visar på stora problem. Nu har vården ett lagstadgat ansvar att lösa problemen. Klarar de inte det måste de anmäla sig själva till IVO. Lagstiftningen är mycket tydlig på den punkten.
Politikernas självklara ansvar är att säkerställa att verksamheterna följer lagen - Socialstyrelsens rapport tyder på att så inte är fallet, se vidare mitt tidigare inlägg:
(FB) SD skyller sjukvårdskrisen på invandrarna-åker till akuten för småkrämpor