Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 15:25
  #13
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Quake
Ja just det, Quake måste vara ett utav de bästa spelen som någonsin producerats. Otroligt tillfredsställande pang-pang, och man behövde egentligen inte vara särskilt duktig för att ha roligt. Allt blir roligare när man blir bättre, men det var som att spelet automatiskt gjorde en någorlunda bra ifrån början.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Minns inte årtal men skulle gissa på 98-99 någon gång. Våra grannar (med barn i min ålder) hade skaffat internet och sonen visade mig hur det gick till när man använde det. Jag var bara 8-9 år och min enda tidigare erfarenhet av datorer var olika former av spel så till en början trodde jag att det här Internet också var någon form av spel. Därför memorerade jag och skrev ner exakt var och hur min granne klickade på olika saker så att jag själv skulle kunna spela när vår familj skaffade internet. Jag trodde att det fanns ett "korrekt" sätt att "spela" Internet och att om man visst exakt vilka ikoner man skulle klicka på och vilka texter (URL:er) man skulle skriva in så samlade man poäng och skulle tillslut klara spelet.

Ett annat minne var när vår familj också hade skaffat internet och syrran satt hela kvällarna i olika chattrum och sidor som typ "snyggast.se" (eller vad dåtidens motsvarighet nu hette). När hon hade gått ifrån datorn kollade jag nyfiket och såg då en bild på någon kille och bland alla kommentarer var det någon som hade skrivit att han/hon blev kåt. Dagen efter frågade jag min granne vad "kåt" betydde och han sa att det betydde att man ville knulla. Jag visste vad knulla innebar men förstod inte hur man knullade på internet. Det var någonting jag gick och grubblade på i ett par år.
Haha! Vilket klockrent inlägg, tack för det! Det var lite av den här anledningen som jag skapade tråden, för att man egentligen inte riktigt visste vad internet var när det kom till Sverige för dryga tjugo år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Tycker trådstarten är lite vag.

Handlar det om första gången vi var på internet eller första gången vi såg porr på internet?
Första gången man använde internet. Blev det verkligen så förvirrande för att jag skrev ordet "oskuld"?
Citera
2017-01-14, 15:36
  #14
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Första gången man använde internet. Blev det verkligen så förvirrande för att jag skrev ordet "oskuld"?

Använde BBS:er på Amigan långt innan Algonet och hem-pc var på allas läppar.
Måste väl varit 88-89 nån gång. Tänk Wargames, fast mindre AI och mer text-tv.

Fungerade inte så pass mycket annorlunda än vad internetforum idag gör.

Farsan skaffade hem-pc 1994 och en 486-SX med 20 MB ram, måste kostat skjortan.
Surfade in på Lap-powers hemsida och skrattade åt priserna och letade efter Bujinkan klubbar i Stockholmsområdet minns jag.
Citera
2017-01-14, 20:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Minns inte årtal men skulle gissa på 98-99 någon gång. Våra grannar (med barn i min ålder) hade skaffat internet och sonen visade mig hur det gick till när man använde det. Jag var bara 8-9 år och min enda tidigare erfarenhet av datorer var olika former av spel så till en början trodde jag att det här Internet också var någon form av spel. Därför memorerade jag och skrev ner exakt var och hur min granne klickade på olika saker så att jag själv skulle kunna spela när vår familj skaffade internet. Jag trodde att det fanns ett "korrekt" sätt att "spela" Internet och att om man visst exakt vilka ikoner man skulle klicka på och vilka texter (URL:er) man skulle skriva in så samlade man poäng och skulle tillslut klara spelet.

Ett annat minne var när vår familj också hade skaffat internet och syrran satt hela kvällarna i olika chattrum och sidor som typ "snyggast.se" (eller vad dåtidens motsvarighet nu hette). När hon hade gått ifrån datorn kollade jag nyfiket och såg då en bild på någon kille och bland alla kommentarer var det någon som hade skrivit att han/hon blev kåt. Dagen efter frågade jag min granne vad "kåt" betydde och han sa att det betydde att man ville knulla. Jag visste vad knulla innebar men förstod inte hur man knullade på internet. Det var någonting jag gick och grubblade på i ett par år.

Snyggast.se minns man =) Skolans tjejer tävlade ikapp om vem som fick högst rating där.

Ett av mina första minnen av att använda internet var nog runt 97-98. Min familj hade precis skaffat det och jag var bland de första i klassen som hade det =) Snacket gick om att det minsann fanns PORR därute. Klasskompisar tävlade om att få komma hem till en för att få beskåda det hela.
Min bästa kompis hängde med hem en dag efter skolan. Vi slog på vår Pentium 75 MHz och hopplade upp oss. Sökte på Pamela Anderson - och väntade sedan läääänge på att bilderna laddades. Uppifrån och ned - så först ansikte, sen bröst - och sist fittan
Vi blev tokkåta och var sedan den dagen helt förstörda
Citera
2017-01-14, 21:44
  #16
Medlem
Paddan1000s avatar
Första gången jag använde Internet var på Liseberg sommaren 1995. För 30 kr fick man använda datorerna där i 30 minuter för att prova på någon nymodighet. Jag visste inte alls vad jag höll på med, utan jag satte mig vid datorn och klickade runt på måfå i browsern på Lisebergs startsida. Till sist hittade jag några Shakespearepjäser och satte mig och läste Macbeth tills min halvtimme var slut.

Ett år senare fick vi vårt första modem. Med det kunde man chatta med mIRC och ladda hem saker med något FTP-program. Min pappa hade också hört att man kunde få fram bilder på datorn genom modemet, men enligt gubben på hans jobb som hjälpte oss med installationen var detta inte så viktigt utan databaser var the shit.

Jag laddade lyckligt hem Sharewarespel och program från SUNET:s FTP i ett halvår med mitt modem innan en gubbe till kom förbi och tipsade om ett program som hette Internet Explorer som kunde visa de där bilderna min pappa hade hört talas om. Jag laddade hem det och såg att det var samma program jag använt på Liseberg året innan.

Nu insåg jag vad det innebar att surfa på Internet och resten är historia.
Citera
2017-01-14, 22:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Första gången jag använde Internet var på Liseberg sommaren 1995. För 30 kr fick man använda datorerna där i 30 minuter för att prova på någon nymodighet. Jag visste inte alls vad jag höll på med, utan jag satte mig vid datorn och klickade runt på måfå i browsern på Lisebergs startsida. Till sist hittade jag några Shakespearepjäser och satte mig och läste Macbeth tills min halvtimme var slut.

Ett år senare fick vi vårt första modem. Med det kunde man chatta med mIRC och ladda hem saker med något FTP-program. Min pappa hade också hört att man kunde få fram bilder på datorn genom modemet, men enligt gubben på hans jobb som hjälpte oss med installationen var detta inte så viktigt utan databaser var the shit.

Jag laddade lyckligt hem Sharewarespel och program från SUNET:s FTP i ett halvår med mitt modem innan en gubbe till kom förbi och tipsade om ett program som hette Internet Explorer som kunde visa de där bilderna min pappa hade hört talas om. Jag laddade hem det och såg att det var samma program jag använt på Liseberg året innan.

Nu insåg jag vad det innebar att surfa på Internet och resten är historia.

Lisebergs internetcafé minns jag =) Väldigt poppis. Och man satt hellre där, än var ute i parken och åkte grejjer
Citera
2017-01-15, 09:57
  #18
Medlem
scrypts avatar
Var rätt ung, minns inte år tyvärr, men jag spelade väldigt mycket skater girl, vääldigt mycket! Provade chatta på spray men var bara män som ville sex chatta..
Citera
2017-01-24, 02:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
-96 Diablo och Quake , uppkoppling via 14400 modem. Remote acess, dyrt som fan, billigare efter 18. Rekordräkning 4400 skr, inte kul som arbetslös och med småbarn hemma.

chat och mail var via yahoo. yahoo hade en geografiska rum, den svenska var väl ganska välbesökt.

Spel har hela tiden varit min drivkraft i datorn och sedemera internet.

upplevelsen:

framförallt quake, en helt fantastisk upplevelse, maps och skins laddades ner automatiskt.
Folk kunde ansluta till ett påpgående spel, man kunde starta med halvfulla spel. (LAN med dn3d måste man ange antalet deltagare, samt lämnade någon så droppades spelet)

upplevelsen med fulla maps, ctf med 32 spelare var hur fantastiskt som helst.
jag fick även möjlighet att testa detta via ISDN, och fick spela med låg png, och märkte att hastigheten spelar stor roll.

hooked for life var upplevlesen

Spelar du fortfarande Q1? Finns ju en liten community och ibland kan man komma till en nästan full server, inget slåt Q1, konstigt att inget modernt spel lyckats få till kontrollen man har över spelaren, flowet. Fan vad sugen jag blev nu, dock är de som spelar sinnessjukt bra.

Första gången på internet var när jag fick sätta mig vid datorn efter pappa, Aftonbladet, klickade runt och hamnade på chatten, tyckte folk skrev väldigt märkliga saker, läste mest sen blev det att leta efter fusk till spel, alltså saker som "impulse 9" till Quake för att få alla vapen, wallhacks och skit fanns inte och inget jag skulle använda. Far min har alltid varit en "early adopter" så hade för tiden bra lina tidigt och fiber hade vi typ 99, då var det CS, någon beta-version som gällde och sen lirade man till.. fortfarande, nästan 20 år senare, dock inte lika mycket. Det är något speciellt med spelen som har Quakemotorn som grund, något med rörelsekontrollen. Lirar man CS:GO känner man sig som en elefant som stapplar omkring, sjukt osmidig, är samma sak i alla nya spel, allt går så sakta. Lite OT men den här videon säger allt: https://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback