Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 05:58
  #1
Medlem
Doodis avatar
Eftersom den förra tråden papperskorgades då den tydligen blev för personlig så försöker jag igen, då både jag och andra tycker att det är roligt och intressant om hur folk upptäckte och reagerade på detta fenomen.

Jag var alltså på Tom Tits upplevelsecentrum någon gång under tidigt 90-tal.

I en sal så stod det ett tiotal datorer som nästan ingen använde, bara en av de smarta killarna i min parallellklass. Jag slog mig ned med honom och började att klicka, men tyckte inte att jag hittade något som var varken se- eller läsvärt. Jag fick min smarta kompis mig att hjälpa till för att hitta nakenbilder på Pamela Anderson, och då vart det plötsligt väldigt intressant. När fler och fler personer, mest killar, från våra klasser gick förbi och såg att vi kunde titta på nakenbilder så stannade de också, och till slut satt vi två vid varje dator, i stort sett alla letade efter samma sak.

Den medelålders kvinna som var ansvarig för stationen gav var och en av oss ett papper som vi skulle hålla för skärmen om någon lärare gick förbi, för vi fick titta på exakt vad vi ville. Ingen hade med att göra vad vi ville titta på. Internet var nytt och 100% fritt.

Detta var alltså min första gång, där jag huggit bort alla ord och detaljer som kunde göra texten aning mer intressant, men då kanske den hamnar i papperskorgen igen. Jag hoppas att jag har hittat rätt plats för ämnet den här gången, men om jag trots allt inte har det så kan väl mod flytta den till sin rätta plats och inte bara kasta den?


Fyll på med era minnen ifrån när ni blev av med eran (internet)oskuld!
Citera
2017-01-14, 06:03
  #2
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Eftersom den förra tråden papperskorgades då den tydligen blev för personlig så försöker jag igen, då både jag och andra tycker att det är roligt och intressant om hur folk upptäckte och reagerade på detta fenomen.

Jag var alltså på Tom Tits upplevelsecentrum någon gång under tidigt 90-tal.

I en sal så stod det ett tiotal datorer som nästan ingen använde, bara en av de smarta killarna i min parallellklass. Jag slog mig ned med honom och började att klicka, men tyckte inte att jag hittade något som var varken se- eller läsvärt. Jag fick min smarta kompis mig att hjälpa till för att hitta nakenbilder på Pamela Anderson, och då vart det plötsligt väldigt intressant. När fler och fler personer, mest killar, från våra klasser gick förbi och såg att vi kunde titta på nakenbilder så stannade de också, och till slut satt vi två vid varje dator, i stort sett alla letade efter samma sak.

Den medelålders kvinna som var ansvarig för stationen gav var och en av oss ett papper som vi skulle hålla för skärmen om någon lärare gick förbi, för vi fick titta på exakt vad vi ville. Ingen hade med att göra vad vi ville titta på. Internet var nytt och 100% fritt.

Detta var alltså min första gång, där jag huggit bort alla ord och detaljer som kunde göra texten aning mer intressant, men då kanske den hamnar i papperskorgen igen. Jag hoppas att jag har hittat rätt plats för ämnet den här gången, men om jag trots allt inte har det så kan väl mod flytta den till sin rätta plats och inte bara kasta den?


Fyll på med era minnen ifrån när ni blev av med eran (internet)oskuld!
Känns lite Laidback över detta, men jag kör på ändå.
Skulle tippa på runt 98-99. Satt och smattrade på farsans gamla fågelbo till dator och spelade något tetrisliknande spel på någon B-hemsida för 20-åriga oskulder. Kommer inte ihåg det alltför väl men jag vet iallafall att det var första gången jag brukade Internet.
Citera
2017-01-14, 06:08
  #3
Medlem
1999 när man kopplade upp sig via modem. Fanns inte mycket att göra förutom att söka sig till diverse sunkiga chattrum såsom spray.se. Sökte även guider till tv-spel och kolla på nån nyhetssida. Blev inte riktigt beroende förrän sociala medier dök upp, luna osv.
Citera
2017-01-14, 10:03
  #4
Medlem
-96 Diablo och Quake , uppkoppling via 14400 modem. Remote acess, dyrt som fan, billigare efter 18. Rekordräkning 4400 skr, inte kul som arbetslös och med småbarn hemma.

chat och mail var via yahoo. yahoo hade en geografiska rum, den svenska var väl ganska välbesökt.

Spel har hela tiden varit min drivkraft i datorn och sedemera internet.

upplevelsen:

framförallt quake, en helt fantastisk upplevelse, maps och skins laddades ner automatiskt.
Folk kunde ansluta till ett påpgående spel, man kunde starta med halvfulla spel. (LAN med dn3d måste man ange antalet deltagare, samt lämnade någon så droppades spelet)

upplevelsen med fulla maps, ctf med 32 spelare var hur fantastiskt som helst.
jag fick även möjlighet att testa detta via ISDN, och fick spela med låg png, och märkte att hastigheten spelar stor roll.

hooked for life var upplevlesen
__________________
Senast redigerad av plastdunkk 2017-01-14 kl. 10:09.
Citera
2017-01-14, 10:24
  #5
Medlem
Exodus78s avatar
runt -98. Först i skolan där jag hängde på chattrummet "torget".
Första tanken var typ - här kan man säkert ragga =)

Skaffade sedan internet hemma och första trevande klicken var i sökandet efter porr - eller som man sa till föräldrarna - för skolarbete...

/Exo
Citera
2017-01-14, 10:28
  #6
Medlem
Gick på gymnasiet första gången jag fick kontakt och hörde om internet 93-96 någon gång, minns inget speciellt, kan ha varit i samband med någon SO-lektion när vi pratade om nya ord.

98 fick jag det till min egen lya, surfade runt bland främst sportsidor, olika lags hemsidor. Porr fick man tillgång till vare sig man ville det eller, det ploppade ju länkar vid varje sök på Altavista.

Olika chattrum var kul, ibland prata seriöst - fick en del vänner som jag har kvar ännu i det riktiga livet. Ibland mindre seriöst, provade användarnamn som typ Tjej21 och det bara rasslade till och hela skärmen blev röd av privata meddelande!
__________________
Senast redigerad av Mackan09 2017-01-14 kl. 10:30.
Citera
2017-01-14, 10:39
  #7
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Gick på gymnasiet första gången jag fick kontakt och hörde om internet 93-96 någon gång, minns inget speciellt, kan ha varit i samband med någon SO-lektion när vi pratade om nya ord.

98 fick jag det till min egen lya, surfade runt bland främst sportsidor, olika lags hemsidor. Porr fick man tillgång till vare sig man ville det eller, det ploppade ju länkar vid varje sök på Altavista.

Olika chattrum var kul, ibland prata seriöst - fick en del vänner som jag har kvar ännu i det riktiga livet. Ibland mindre seriöst, provade användarnamn som typ Tjej21 och det bara rasslade till och hela skärmen blev röd av privata meddelande!

Någonstans här (under internets intåg) insåg iallafall jag hur mycket enklare det var för tjejer att få ligga... Testade samma grej och man fick typ logga ur för att alla skrev samtidigt...
Citera
2017-01-14, 10:41
  #8
Medlem
-Andreas-s avatar
1997. Biblioteket i skolan.
En s.k "multimedia PC":
486'a. CPU @ 66Mhz. CD-ROM. Ljudkort och högtalare.
ISDN-uppkoppling på 128k.

Ja.
Vi pojkar surfade in på sökmotorn "Altavista" -> sökte på "porr" -> tittade på bilder som tog lång tid att ladda/rendera på skärmen.

Hade man tur:
Så var bibliotekarien/samhällskunskap-lärarinnan/utedags-lärarinnan/ortens ombud för vänsterpartiet (samma person) - ute och kedjerökte cigaretter tillsammans med gympaläraren/träslöjdläraren/biträdande rektorn (samma person).

Då han vi lära oss, det som man inte förstod på lektionerna om "blommor och bin", eftersom den nämnda samhällskunskap-lärarinnan var beklämmande luddig, obehaglig/creepy och otydlig på att undervisa oss elever i det ämnet...
__________________
Senast redigerad av -Andreas- 2017-01-14 kl. 10:44.
Citera
2017-01-14, 11:31
  #9
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
-96 Diablo och Quake , uppkoppling via 14400 modem. Remote acess, dyrt som fan, billigare efter 18. Rekordräkning 4400 skr, inte kul som arbetslös och med småbarn hemma.

chat och mail var via yahoo. yahoo hade en geografiska rum, den svenska var väl ganska välbesökt.

Spel har hela tiden varit min drivkraft i datorn och sedemera internet.

upplevelsen:

framförallt quake, en helt fantastisk upplevelse, maps och skins laddades ner automatiskt.
Folk kunde ansluta till ett påpgående spel, man kunde starta med halvfulla spel. (LAN med dn3d måste man ange antalet deltagare, samt lämnade någon så droppades spelet)

upplevelsen med fulla maps, ctf med 32 spelare var hur fantastiskt som helst.
jag fick även möjlighet att testa detta via ISDN, och fick spela med låg png, och märkte att hastigheten spelar stor roll.

hooked for life var upplevlesen
Ja. Just det ja.... Quake.
Spelade det med egen burk 1999-00 över 28,8k modem.
Farsan fick hem en telefonräkning på strax över 2 tusen kronor, en månad.

Det var väl värt att få arbeta av den skulden genom att sätta skogsplantor, sätta eller plocka potatis, eller skotta snö för fullt. Beroende på hur saftig räkningen var och vad som fanns att göra på gården.

Så. Jadå. Quake... bokstavligt talat blod, svett och tårar bakom den spelupplevelsen!
Haha. Fy fan. Idag bryter ungjävlarna ihop när de inte får 50Mbit uppkoppling på migrant-mottagningarna här, läste jag nyss på FB.

De skulle behöva skotta snö! Sen spela!
Citera
2017-01-14, 11:51
  #10
Medlem
Minns inte årtal men skulle gissa på 98-99 någon gång. Våra grannar (med barn i min ålder) hade skaffat internet och sonen visade mig hur det gick till när man använde det. Jag var bara 8-9 år och min enda tidigare erfarenhet av datorer var olika former av spel så till en början trodde jag att det här Internet också var någon form av spel. Därför memorerade jag och skrev ner exakt var och hur min granne klickade på olika saker så att jag själv skulle kunna spela när vår familj skaffade internet. Jag trodde att det fanns ett "korrekt" sätt att "spela" Internet och att om man visst exakt vilka ikoner man skulle klicka på och vilka texter (URL:er) man skulle skriva in så samlade man poäng och skulle tillslut klara spelet.

Ett annat minne var när vår familj också hade skaffat internet och syrran satt hela kvällarna i olika chattrum och sidor som typ "snyggast.se" (eller vad dåtidens motsvarighet nu hette). När hon hade gått ifrån datorn kollade jag nyfiket och såg då en bild på någon kille och bland alla kommentarer var det någon som hade skrivit att han/hon blev kåt. Dagen efter frågade jag min granne vad "kåt" betydde och han sa att det betydde att man ville knulla. Jag visste vad knulla innebar men förstod inte hur man knullade på internet. Det var någonting jag gick och grubblade på i ett par år.
Citera
2017-01-14, 12:12
  #11
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Minns inte årtal men skulle gissa på 98-99 någon gång
....
När hon hade gått ifrån datorn kollade jag nyfiket och såg då en bild på någon kille och bland alla kommentarer var det någon som hade skrivit att han/hon blev kåt. Dagen efter frågade jag min granne vad "kåt" betydde och han sa att det betydde att man ville knulla. Jag visste vad knulla innebar men förstod inte hur man knullade på internet. Det var någonting jag gick och grubblade på i ett par år.
Ja. Exakt! Så som jag skrev i mitt förrförra inlägg i tråden.
De. Föräldrar eller andra vuxna förklarade inte.

Skolans/ortens egen bibliotekarie/SO-lärarinna/NO-lärarinna/lokalombud för Vänsterpartiet (i en och samma person)
- förklarade inte heller på samma vis under "blommor och bin"-lektionerna, lika bra eller mindre creepy som man kunde se direkt med blotta ögat på internet.

Så ja. Då lärde man sig vad många ord betydde, i praktiken, med skolans biblioteksdator...
Citera
2017-01-14, 13:25
  #12
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Tycker trådstarten är lite vag.

Handlar det om första gången vi var på internet eller första gången vi såg porr på internet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback