Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 00:46
  #1
Medlem
Hej Fb! Jag är adopterad från Colombia som ni kanske vet så är Sydamerika en världsdel med massa olika raser spanjorer,tyskar,italienare araber osv. Just nu skulle ja bara vilja veta om ja har lite " annat " blod i mig om man säger så. Jag är mestis och vet att speciellt spanjorerna flydde till colombia och även invaderade landet så det blev en spansk koloni. Så det är flera som har spanskt blod, men tror ni ja kan ha italienskt eller tyskt blod i mig med? Vore riktigt häftigt och skulle nästan vilja börja släkt forska om detta redan nu och veta. Mestiser är ju vita och indianer från Västeuropa om man läser på olika sidor om det, men vad tror ni om denna immigrationen till colombia? Och om mestisernas bakrund? Jätte tacksam för seriösa svar!
Citera
2017-01-14, 01:06
  #2
Medlem
Hur inbillar du dig att någon här kan veta det? Blir ju enbart spekulationer.

Vill du ha definitivt svar så får du dnatesta dig.
Citera
2017-01-14, 01:11
  #3
Medlem
Det är helt sant det du säger

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mestiser

Om du läser om mestis här , så står det något om " vit person "

Är det dessa västeuropéer alltså tyskarna och Italienarna eller räknades spanjorerna som vita också? Mestis är spanjor och italienare ?
Citera
2017-01-14, 01:27
  #4
Medlem
Merwinnas avatar
Du får göra ett DNA-test. Det finns firmor dit man kan skicka sitt DNA (man brukar få skrapa i gommen med en tops, men det kan vara andra celler också), och så får man hem en tabell över hur många procent av olika folkgrupper man har i sig. Vet dock inte hur specifika de är - om de kan se skillnad på spanskt och portugisiskt blod exempelvis. Men börja där!

Annars beror det ju på om du vet vilka dina biologiska föräldrar är, eller inte. Vet du det, så kan du ju släktforska - även om jag gissar att det är svårare att gör det i ett land som Colombia, som inte har vår offentlighetsprincip, och inte heller (jag gissar fortfarande) har varit så noga med att dokumentera och spara allting som vi svenskar har varit det senaste årtusendet.

Annars ger ju ditt utseende en fingervisning. Men du kanske inte vill länka till ett foto?
Citera
2017-01-14, 01:33
  #5
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan112
Det är helt sant det du säger

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mestiser

Om du läser om mestis här , så står det något om " vit person "

Är det dessa västeuropéer alltså tyskarna och Italienarna eller räknades spanjorerna som vita också? Mestis är spanjor och italienare ?
Spanjorerna räknades/räknas också som vita. Vit = europeisk i det här sammanhanget. Hur får du förresten italienare, som bor öster om spanjorerna, till att vara västeuropéer om inte spanjorerna per definition då också är det? Mestis är indian+spanjor i de flesta fall.
Citera
2017-01-14, 01:41
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det blir nog svårt, även med ett DNA-test, att reda ut exakt inom vilka nuvarande nationers gränser dina europeiska förfäder var födda. Du har alldeles för höga krav på exakthet.

Italienare, portugiser, spanjorer och sydtyskar skiljer sig inte så mycket genetiskt, nödvändigtvis.
Citera
2017-01-14, 02:23
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det blir nog svårt, även med ett DNA-test, att reda ut exakt inom vilka nuvarande nationers gränser dina europeiska förfäder var födda. Du har alldeles för höga krav på exakthet.

Italienare, portugiser, spanjorer och sydtyskar skiljer sig inte så mycket genetiskt, nödvändigtvis.

Så är det... ibland säger en bild mer...
Citera
2017-01-14, 03:17
  #8
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan112
Hej Fb! Jag är adopterad från Colombia som ni kanske vet så är Sydamerika en världsdel med massa olika raser spanjorer,tyskar,italienare araber osv. Just nu skulle ja bara vilja veta om ja har lite " annat " blod i mig om man säger så. Jag är mestis och vet att speciellt spanjorerna flydde till colombia och även invaderade landet så det blev en spansk koloni. Så det är flera som har spanskt blod, men tror ni ja kan ha italienskt eller tyskt blod i mig med? Vore riktigt häftigt och skulle nästan vilja börja släkt forska om detta redan nu och veta. Mestiser är ju vita och indianer från Västeuropa om man läser på olika sidor om det, men vad tror ni om denna immigrationen till colombia? Och om mestisernas bakrund? Jätte tacksam för seriösa svar!
Du har nog blod i dig från lite här och var. Spanjorer är ett blandat folk med negerblod, arabblod, germanblod och så vidare. Du är en klassisk blandras, helt enkelt. Gör ett DNA test så får du reda på väldigt mycket. Kostar runt tusenlappen.
Citera
2017-01-14, 09:37
  #9
Medlem
Tjena, tack så jätte mycket för era fina svar! Uppskattas mycke!

Detta med att ja kan ha italienskt ursprung är nog för att många italienare, tyskar och Portuguiser flydde till Sydamerika under Ww2 de va just drf. Ja är även lite " mörkare " i huden . Mer brun om man säger så, lite som samir badrans hudfärg om man ska jämföra ( kanske dum jämförelse )

Detta med DNA test var bra tips, tack så mycket! Funderar lite på det men just nu lutar det lite mer åt Släktforskining! Kan ju min mammas,brors och systers namn samt efternamn. tror ni ja kan hitta något efter det? vore så häftigt medtanke på Sydamerikas enorma rasblandning faktiskt.

Kanske ja har tyskt blod med, man vet aldrig



http://sv.geneanet.org/pays/slaktfor...e-Colombia-COL

Här hittade ja något med! Fan så häftigt om ja skulle ha blod från typ Italien och Spanien
__________________
Senast redigerad av Mackan112 2017-01-14 kl. 09:39.
Citera
2017-01-14, 10:56
  #10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan112
Tjena, tack så jätte mycket för era fina svar! Uppskattas mycke!

Detta med att ja kan ha italienskt ursprung är nog för att många italienare, tyskar och Portuguiser flydde till Sydamerika under Ww2 de va just drf. Ja är även lite " mörkare " i huden . Mer brun om man säger så, lite som samir badrans hudfärg om man ska jämföra ( kanske dum jämförelse )

Detta med DNA test var bra tips, tack så mycket! Funderar lite på det men just nu lutar det lite mer åt Släktforskining! Kan ju min mammas,brors och systers namn samt efternamn. tror ni ja kan hitta något efter det? vore så häftigt medtanke på Sydamerikas enorma rasblandning faktiskt.

Kanske ja har tyskt blod med, man vet aldrig



http://sv.geneanet.org/pays/slaktfor...e-Colombia-COL

Här hittade ja något med! Fan så häftigt om ja skulle ha blod från typ Italien och Spanien

Du kan börja här:

http://www.adoptionscentrum.se/sv/adopterad/
Citera
2017-01-14, 16:33
  #11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan112
Tjena, tack så jätte mycket för era fina svar! Uppskattas mycke!

Detta med att ja kan ha italienskt ursprung är nog för att många italienare, tyskar och Portuguiser flydde till Sydamerika under Ww2 de va just drf. Ja är även lite " mörkare " i huden . Mer brun om man säger så, lite som samir badrans hudfärg om man ska jämföra ( kanske dum jämförelse )

Detta med DNA test var bra tips, tack så mycket! Funderar lite på det men just nu lutar det lite mer åt Släktforskining! Kan ju min mammas,brors och systers namn samt efternamn. tror ni ja kan hitta något efter det? vore så häftigt medtanke på Sydamerikas enorma rasblandning faktiskt.

Kanske ja har tyskt blod med, man vet aldrig



http://sv.geneanet.org/pays/slaktfor...e-Colombia-COL

Här hittade ja något med! Fan så häftigt om ja skulle ha blod från typ Italien och Spanien


OT, förstås, men jag kan inte låta bli att undra varför du konsekvent stavar jag utan g?
Citera
2017-01-14, 17:46
  #12
Medlem
Jag vet inte heller vf jag stavar så :P

En ful ovana antar jag, men det är bara på internet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback