Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-13, 22:15
  #1
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Först och främst vet jag inte om jag placerat tråden rätt, men eftersom jag inte vet vilket programmeringsspråk jag ska använda så valde jag att placera den här, då det trots allt är ett projekt jag vill genomföra. (Om det finns en lämpligare forumdel skulle jag uppskatta om tråden kan flyttas dit!)

Lite bakgrundsfakta:

På min iMac har jag massa personlig information lagrad, foton, filmer, texter etc. Som jag skulle bli väldigt ledsen om jag förlorade. Under en paranoid period i mitt liv så valde jag att kryptera hela disken med filevault. Nu har jag glömt lösenordet...


Jag vet dock på ett ungefär vilka tecken som är med i lösenordet. Det är både "specialtecken", stora och små bokstäver och siffror.

Kan någon vänlig själ guida mig i hur jag ska skapa ett skript/program som bruteforcar alla möjliga kombinationer av de tecken jag misstänker lösenordet består av?

Det jag främst undrar är:

(0.) Går detta ens?
1. Vilket språk ska jag använda, jag har basic kunskap i Python.
2. Hur får jag skriptet att köras utan att vara inloggad användare på iMacen?
3. Hur får jag skriptet att överföra den teckenkombination den genererar till lösenordsfältet?

Det är väl det jag kan komma på nu, kommer garanterat dyka upp många frågor på vägen. Är ävigt tacksam om jag kan få hjälp med detta! Har så mycket minnen på disken!
Citera
2017-01-13, 22:30
  #2
Medlem
Och du har testat allt som står här: https://support.apple.com/en-us/HT202860 ?
Citera
2017-01-13, 22:49
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Kan absolut inte Apple's Filevault kryptering...

Men någonstans tror jag dom har funderat på just säkerheten...

Och jag misstänker att ett skript inte riktigt löser problemet...
Bruteforce innebär i princip att du kan testa väldigt per sekund (och du måste ha något som faktiskt säger att du har lyckats) och normalt vill man välja det som går snabbast.. Python i all ära, men njae...

Ring Apple...
Citera
2017-01-13, 23:12
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Det lilla jag googlat fram antyder att det tar flera år. Där "flera" innebär ungefär "glöm det".
Enligt Apple: XTS-AES-128 https://support.apple.com/sv-se/HT204837
Googlar man XTS-AES-128 så inser man att man har för slö dator. Med reservation för att det blir enklare om man vet att tecken 7 i lösen är '!' och att inledningen är namnet på mammas katts namn som ogift.
Citera
2017-01-13, 23:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
(0.) Går detta ens?
1. Vilket språk ska jag använda, jag har basic kunskap i Python.
2. Hur får jag skriptet att köras utan att vara inloggad användare på iMacen?
3. Hur får jag skriptet att överföra den teckenkombination den genererar till lösenordsfältet?

Ja det går
1. Förmodligen får du inte den prestanda som du behöver för uppgiften med Python
2. Vet inte.
3. Vet inte.


Om du tex vet vilka tecken som använts så har du såklart en jättebra genväg till din brute force.

Jag är ingen expert på kryptering men så mycket förstår jag att om du tex känner till delar av innehållet och kanske till och med har tillgång till någon del okrypterat på annat media så har du en rejäl genväg även här.

Lägger du dessutom ihop dessa två faktorer har du ett än bättre utgångsläge.
Citera
2017-01-14, 10:53
  #6
Moderator
Protons avatar
Egna projekt --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera
2017-01-14, 11:38
  #7
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Okej, jag omformulerar frågan lite.

Hur kör jag ett ex. Pythonskript utan att vara inloggad användare? Om det inte går med Python, vilket språk skulle i så fall gå?

Hur får jag skriptet att mata in text i lösenordsrutan och "trycka" logga in? Och för att vid nekad åtkomst gå vidare till nästa genererade lösenord?
Citera
2017-01-14, 11:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Okej, jag omformulerar frågan lite.

Hur kör jag ett ex. Pythonskript utan att vara inloggad användare? Om det inte går med Python, vilket språk skulle i så fall gå?

Hur får jag skriptet att mata in text i lösenordsrutan och "trycka" logga in? Och för att vid nekad åtkomst gå vidare till nästa genererade lösenord?
Den enda frågan som är relevant är om det är möjligt att köra ett userscript utan att vara inloggad. Det går att göra ifall du är inloggad och sätter upp en service eller annat skript att köras vid boot, men nu har du ju ingen som helst access till maskinen, så utan att ha gjort vidare research skulle jag säga att svaret är nej. Dina odds är nog högre om du skickar in datorn till närmsta applestore eller liknande.
EDIT: Det går tydligen att öppna terminalen utan att vara inloggad: http://lifehacker.com/access-os-xs-s...een-1605965151
Testa se ifall du kan öppna terminalen och vad du har för typ av access när du gör det, kan du nå externa medier?
__________________
Senast redigerad av Oscillation 2017-01-14 kl. 12:00.
Citera
2017-01-14, 15:28
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Okej, jag omformulerar frågan lite.

Hur kör jag ett ex. Pythonskript utan att vara inloggad användare? Om det inte går med Python, vilket språk skulle i så fall gå?

Hur får jag skriptet att mata in text i lösenordsrutan och "trycka" logga in? Och för att vid nekad åtkomst gå vidare till nästa genererade lösenord?
Det borde väl vara möjligt att skruva ut disken och montera den i en annan dator?
Citera
2017-01-14, 15:42
  #10
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det borde väl vara möjligt att skruva ut disken och montera den i en annan dator?


Ja, det borde det absolut! Vad skulle du säga är steget efter det?
Citera
2017-01-14, 19:02
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Ja, det borde det absolut! Vad skulle du säga är steget efter det?
Tja, jag kan inte det här, men fixa så att den krypterade disken/filen är läsbar från den nya datorn (hårddiskens format och läsrättigheter), sedan är det nog bara att ladda ner lämplig app som tuggar gigantiska primtal i något år.

Om det här är något man gör själv med en vanlig hemdator så suger FileVault.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback