Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-13, 21:38
  #1
Medlem
Bakgrund:

2014 fick vi erbjudande om att gräva in fiber till villan, Skickade in avtalet tidigt 2015 påskrivet o allt, i avtalet står det att det aktuella företaget har upp till 24 månader på sig att fullfölja sin del (gräva in, o koppla på samt att tjänsten ska vara igång)

Under de senaste 23 månaderna har jag tryckt på och fått sammanlagt 4 olika datum från tidiga 2015 till hösten 2016 (Nov.) att det skulle vara klart och i drift hos mig!

Naturligtvis har det inte blivit detta, någon underlev. va o grävde hos oss i September, men sedan dess har inget hänt, (de har inte blåst in fiber, installerat nod eller något, bara grävt ner styrslangen)


Är lagom förbannad på allt prat och allt lovande och nu väldigt snart löper avtalets 24 månader ut och jag är principiellt förbannad, så dag 1 efter avtalets utgång vill jag "göra mig rejält obekväm" för det usla företaget!


Så, vad ska jag göra!? helt sonika stämma företaget för avtalsbrott? (men de kostnaderna får jag väl inte tillbaka trots "fällande" dom? jag vill inte förlora riksdalers på detta även om jag är vansinnig)

ARN, känns väl mest naturligt men deras kvarnar är långsamma och substansiell ersättning lär inte utgå efter deras beslut!

Jag tänker mer (fast lagligt) Nu jävlar kopplar jag in Hells Angels o skickar på er ... alltså kraftfullt och bestämt så att de typ bjuder på ett års abb. (när det väl kommer igång) eller kraftigt nedsatt inkopplingsavgift mm.


Hur åstadkommer jag mest bang 4 the buck/time här?


Tackar för tips.
Citera
2017-01-13, 21:41
  #2
Medlem
Får jag gissa på att det är företaget IP ONLY?
Citera
2017-01-13, 21:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Får jag gissa på att det är företaget IP ONLY?

Du får gärna gissa, det är dock fel

Ett lite mindre lokalt företag! så jag väntar med uthängning innan avtalet verkligen gått ut
Citera
2017-01-14, 15:40
  #4
Medlem
Ingen som kan lägga ut en hyffsad plan?
Citera
2017-01-15, 04:46
  #5
Medlem
X-limers avatar
Beroende på om köpet är att anse som köp av vara eller tjänst blir olika lagar tillämpliga.

KKL, Konsumentköplagen http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...2_sfs-1990-932

KTjL, Konsumenttjänstlagen http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...6_sfs-1985-716

Vill hävda att avtalet behöver skärskådas för att det ska kunna bedömas.
Skadestånd, avhjälpande av fel, reklamation samt prisavdrag etc kan alla vara aktuella i ditt fall.
Citera
2017-01-17, 15:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer
Beroende på om köpet är att anse som köp av vara eller tjänst blir olika lagar tillämpliga.

KKL, Konsumentköplagen http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...2_sfs-1990-932

KTjL, Konsumenttjänstlagen http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...6_sfs-1985-716

Vill hävda att avtalet behöver skärskådas för att det ska kunna bedömas.
Skadestånd, avhjälpande av fel, reklamation samt prisavdrag etc kan alla vara aktuella i ditt fall.

Kollat igenom avtalet, hittar inget speciellt, vad ska jag titta efter?
Citera
2017-01-17, 19:16
  #7
Medlem
Bergakungens avatar
Vi kan börja med två möjliga kontraindikationer till alla juridiska insatser mot din leverantör:

Den första är att det kan tänkas vara ett ensidigt avtal, där du lovat att bli kund (en av flera), men leverantören bara fullföljer om det blir tillräckligt många kunder. Det här bör framgå av avtalet. Finns den reservationen (att leverans är villkorad ett visst antal kunder) kan du kanske inte tvinga leverantören att leverera. I den mån du betalat något skall du få tillbaka det när tiden går ut.

Den andra är att företaget kanske är "ekonomiskt osårbart" mot alla angrepp från din sida, man kanske är illa ute ekonomiskt. Då blir din fordran på dem en i högen, och de kanske inte ens kan prioritera dig, hur jobbig du än kan bli. Att bråka i det läget är meningslöst. Man kan få rätt, men man får inga pengar och riskerar kostnader som aldrig kommer att ersättas, hur "rätt " man än kan ha.

Annars skriver man förslagsvis snarast ett brev, där man uppmanar leverantören att fullfölja sin leverans omgående och förklarar att rättsliga åtgärder kan bli aktuella om inte avtalet fullföljs. Man behöver inte hota med något särskilt, och det bör man inte göra heller. Sedan får man se vad avtalet säger och ta det därifrån.
Citera
2017-01-17, 22:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi kan börja med två möjliga kontraindikationer till alla juridiska insatser mot din leverantör:

Den första är att det kan tänkas vara ett ensidigt avtal, där du lovat att bli kund (en av flera), men leverantören bara fullföljer om det blir tillräckligt många kunder. Det här bör framgå av avtalet. Finns den reservationen (att leverans är villkorad ett visst antal kunder) kan du kanske inte tvinga leverantören att leverera. I den mån du betalat något skall du få tillbaka det när tiden går ut.

Den andra är att företaget kanske är "ekonomiskt osårbart" mot alla angrepp från din sida, man kanske är illa ute ekonomiskt. Då blir din fordran på dem en i högen, och de kanske inte ens kan prioritera dig, hur jobbig du än kan bli. Att bråka i det läget är meningslöst. Man kan få rätt, men man får inga pengar och riskerar kostnader som aldrig kommer att ersättas, hur "rätt " man än kan ha.

Annars skriver man förslagsvis snarast ett brev, där man uppmanar leverantören att fullfölja sin leverans omgående och förklarar att rättsliga åtgärder kan bli aktuella om inte avtalet fullföljs. Man behöver inte hota med något särskilt, och det bör man inte göra heller. Sedan får man se vad avtalet säger och ta det därifrån.


Finns ingen sådan reservation, enbart att det ska vara inkopplat senast det datum då avtalet går ut!
(området är redan "säkrat" med kunder osv. de har bara extremt dålig planering!


Ja, de är troligen osårbara ekonomiskt gentemot mig som kund, men är ljusår ifrån att vara på ekonomiskt obestånd!

Jag kommer skriva ett mail dagen efter det går ut med lite av dina tankar du har, samt kräva ersättning då avtalet därmed de facto är brutet av dem!
Citera
2017-01-18, 09:14
  #9
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Finns ingen sådan reservation, enbart att det ska vara inkopplat senast det datum då avtalet går ut!
(området är redan "säkrat" med kunder osv. de har bara extremt dålig planering!


Ja, de är troligen osårbara ekonomiskt gentemot mig som kund, men är ljusår ifrån att vara på ekonomiskt obestånd!

Jag kommer skriva ett mail dagen efter det går ut med lite av dina tankar du har, samt kräva ersättning då avtalet därmed de facto är brutet av dem!

Det var inte det jag skrev. Du skall uppmana dem, skriftligt NU (genast). En av anledningarna är att det annars blir lätt att säga "det hade vi ingen aning om" eller "det hade ju varit bra om detta kommit tidigare".

Ett av skälen är att om du inte krävt att avtalet skall fullgöras kan du hamna i sämre position än eljest, det andra är att ett brev med ett tydligt krav kan medföra att du får en leverans.
Citera
2017-01-18, 15:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det var inte det jag skrev. Du skall uppmana dem, skriftligt NU (genast). En av anledningarna är att det annars blir lätt att säga "det hade vi ingen aning om" eller "det hade ju varit bra om detta kommit tidigare".

Ett av skälen är att om du inte krävt att avtalet skall fullgöras kan du hamna i sämre position än eljest, det andra är att ett brev med ett tydligt krav kan medföra att du får en leverans.

Har redan gått den vägen, har otaliga mail ang. just detta att "nu får ni koppla på snart, avtalet går snart ut"

Avtalets datum har diskuterats flera ggr.

De lovar guld o gröna skogar men inget händer! så jag känner att jag är förbi den tröskeln du menar på!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback