Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 16:37
  #13
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Poängen är att läkaren kommer att få samma lön även om denne inte skriver ut någon medicin.
Alla patienter får som sagt inte en medicin.
Om alla mediciner försvann, skulle det vara samma lön då? Min poäng är ju att Läkemedelsindustrin bara vill tjäna pengar på rävgiften och inte vill människors psyke det bästa. Det finns andra bättre alternativ som doktorn kunde ha gett istället för att skriva ut en medicin direkt som bara förvärrar saken än den gör bättre.
__________________
Senast redigerad av SnilleFix 2017-01-14 kl. 16:40.
Citera
2017-01-14, 17:03
  #14
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Om alla mediciner försvann, skulle det vara samma lön då? Min poäng är ju att Läkemedelsindustrin bara vill tjäna pengarpå rävgiften och inte vill människors psyke det bästa. Det finns andra bättre alternativ som doktorn kunde ha gett istället för att skriva ut en medicin direkt som bara förvärrar saken än den gör bättre.
Det är sant att läkemedelsbolagen bara vill tjäna pengar, det vill ju alla vinstdrivande företag. Jag lovar dig att åtminstone från läkarens sida det inte finns bättre alternativ som inte erbjuds patienten bara för att kränga mediciner.
Citera
2017-01-14, 20:23
  #15
Medlem
Därför att de slipper utreda orsaken och de tjänar pengar. Våra svenska läkare skriver ut happypiller på lööpande band. Är du riktigt sjuk så visst fan ger de lyckopiller, de skiter i dig och dina symtom du är helt enkelt deprimerad fast du har världens flyt med livet förutom att du blev sjuk. Många läkare är har inte kurage eller intresse av sitt yrke över huvudtaget utan som sagt skriver ut ett litet recept, bli inte sjuk för då får du bara ett recept som kanske gör dig ännu sjukare......
Citera
2017-01-14, 21:05
  #16
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Därför att de slipper utreda orsaken och de tjänar pengar. Våra svenska läkare skriver ut happypiller på lööpande band. Är du riktigt sjuk så visst fan ger de lyckopiller, de skiter i dig och dina symtom du är helt enkelt deprimerad fast du har världens flyt med livet förutom att du blev sjuk. Många läkare är har inte kurage eller intresse av sitt yrke över huvudtaget utan som sagt skriver ut ett litet recept, bli inte sjuk för då får du bara ett recept som kanske gör dig ännu sjukare......
Tråkigt att du tror att det är så. Den helt övervägande majoriteten vill våra patienter väl, både fysiskt och psykiskt. Att diagnostisera är något de flesta tycker är väldigt spännande, men när det gäller psykisk sjukdom är det tyvärr ofta inte mycket man kan göra rent diagnostiskt, utöver att ta blodprover (vilket görs flitigt).

Om det verkar som att patienten mår dåligt vill man ju kunna hjälpa, och utöver mediciner och KBT finns det dessvärre inte så mycket man kan erbjuda patienter med psykisk besvär.
Citera
2017-01-14, 22:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Tråkigt att du tror att det är så. Den helt övervägande majoriteten vill våra patienter väl, både fysiskt och psykiskt. Att diagnostisera är något de flesta tycker är väldigt spännande, men när det gäller psykisk sjukdom är det tyvärr ofta inte mycket man kan göra rent diagnostiskt, utöver att ta blodprover (vilket görs flitigt).

Om det verkar som att patienten mår dåligt vill man ju kunna hjälpa, och utöver mediciner och KBT finns det dessvärre inte så mycket man kan erbjuda patienter med psykisk besvär.


Ursäkta..., jag vill förtydliga att alla svenskar är inte deprimerade/stressjuka vilket våra läkare gärna viĺl tro idag, jag med många andra har den upplevelsen av vår sjukvård. Det är här skon klämmer stort för många människor som har medicinska problem men istället får ett lyckopiller, räcker att du fäller en tår så är du stämplad lixsom. Känner en som fått lyckpiller rakt av när hen gick med blödande magsår, hen var i väldigt dåligt skick och då skrevs lyckopiller ut istället för undersökning. Du får gärna försöka försvara ditt yrke men jag tycker som jag tycker. Självklart vill läkaren hjälpa sin patient men hen förenklar det ofta med receptblocket.
Citera
2017-01-15, 05:51
  #18
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Ursäkta..., jag vill förtydliga att alla svenskar är inte deprimerade/stressjuka vilket våra läkare gärna viĺl tro idag, jag med många andra har den upplevelsen av vår sjukvård. Det är här skon klämmer stort för många människor som har medicinska problem men istället får ett lyckopiller, räcker att du fäller en tår så är du stämplad lixsom. Känner en som fått lyckpiller rakt av när hen gick med blödande magsår, hen var i väldigt dåligt skick och då skrevs lyckopiller ut istället för undersökning. Du får gärna försöka försvara ditt yrke men jag tycker som jag tycker. Självklart vill läkaren hjälpa sin patient men hen förenklar det ofta med receptblocket.
Nu blir det lite off topic, men givetvis förstår jag att det känns fördjävligt när ens symptom feltolkas. Det är mycket möjligt att mycket av det vi säger är "psyk" i dag visar sig vara något somatiskt i framtiden.

De flesta läkare tycker att psyk är svårt för det är så okonkret och luddigt, därför känns det skönt att det något handfast att göra. Det är säkert en del av förklaringen till att receptblocket ligger läkarna varmt om hjärtat.

Angående din vän med magsåret: är du säker på att han/hon inte fick magsår efter medicinen? Det är nämligen en av riskerna med s.k. lyckopiller (SSRI). Om det var så att personen hade ett magsår och fick SSRI ordinerat var det en riktigt pinsam (och patientfarlig) miss av läkaren.
Citera
2017-01-15, 06:29
  #19
Medlem
yiys avatar
vad säger du till dem då? har du bett om bättre vård på något vis? hur ofta springer du hos läkaren?
Citera
2017-01-15, 16:53
  #20
Medlem
svantejerlings avatar
OP.
Du beskriver inte symptomen du upplever annat än sömn och panik.
Vad tro du själv att det kan vara?
Är det ofta? i omgångar?
Skulle du ha något emot att rådfråga psykolog?
Det brukar finnas på vårdcentraler.

Angående sömn så brukar det hjälpa för många att:
- Skapa konsekvent rutin med sov/vakna tider. ex. vakna 08.00 gå och lägga sig 23:00 varje dag.
- Motion dämpar både ångest samt hjälper med sovandet. (och tusen andra saker som hjärtproblem etc)
- Minska/sluta med Droger, alkohol
Citera
2017-01-17, 22:09
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Nu blir det lite off topic, men givetvis förstår jag att det känns fördjävligt när ens symptom feltolkas. Det är mycket möjligt att mycket av det vi säger är "psyk" i dag visar sig vara något somatiskt i framtiden.

De flesta läkare tycker att psyk är svårt för det är så okonkret och luddigt, därför känns det skönt att det något handfast att göra. Det är säkert en del av förklaringen till att receptblocket ligger läkarna varmt om hjärtat.

Angående din vän med magsåret: är du säker på att han/hon inte fick magsår efter medicinen? Det är nämligen en av riskerna med s.k. lyckopiller (SSRI). Om det var så att personen hade ett magsår och fick SSRI ordinerat var det en riktigt pinsam (och patientfarlig) miss av läkaren.

Angående min vän med magsår så vart hen hemskickad med ssri direkt utan vidare utredning av magbesvår, hen skulle återkomma om inte tabletterna hjälpt och som sagt de förvärrade såklart hens besvär..bara ett av många exempel. Är själv ett annat vandrande exempel:-( Du låter lite naiv men kan förhoppningsvis göra en god insats i vården så småningom!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback