Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-13, 19:57
  #1
Medlem
8711s avatar
Tråden om Diskriminering mot SD
Ja, härmed startas den stora tråden om diskriminering mot SD. Det finns nu allt för många sådana trådar som egentligen handlar om samma sak bara att det är olika aktörer. Fler diskrimineringar kommer med säker att ske varvid forumet kommer att få flera trådar. Nya trådar kommer att sammanfogas med denna alternativt åker till papperskorgen.

Det som ska diskuteras är då när SD utestängs från att vara med på någon tillställning, inte får hyra lokaler av organisationer typ ABF, inte får besöka skolor eller andra ställen som t.ex. sjukhus. med mera. När det gäller Nobelfesten eller historien om Grand Hotell når det nationell uppmärksamhet och bör avhandlas separat.


Sammanfogar därför flera trådar.

/TheLucky






Sameskolan i Gällivare är statligt finansierad. Ändå vägrar man inför måndagens besök av Jimmie Åkesson + Stefan Jakobsson i Gällivare dom tillträde till Sameskolan för ett studiebesök. Skolans rektor har varit trevlig och tillmötesgående så ingen skugga ska falla över honom, men skolans ordförande/Sameskolstyrelsens skolchef Annechatrin Brandén kom sent in i bilden som en maktfullkomlig idiot och meddelar att SD inte är välkomna i deras skola.

Citat:
Sameskolan stänger dörren för SD

Det är inte bara Folkets hus som stoppar Sverigedemokraterna i Gällivare. Nu stängs partiet ute också från Sameskolan.

Enligt Sverigedemokraterna i Gällivare var man överens om att partiets utbildningsansvarige Stefan Jakobsson, skulle besöka sameskolan i Gällivare på måndag. Men nu har Annechatrin Brandén, skolchef på Sameskolstyrelsen, stoppat besöket.

Citat:
– Vi har inte bokat något arbetsplatsbesök. De kontaktade mig och då talande jag tydligt om att de inte var välkomna. Det har med deras politiska agenda att göra. Deras rasistiska och främlingsfientliga synpunkter och åsikter som syns i partiet. Vi vill inte synas eller förknippas med dem överhuvudtaget, säger Annechatrin Brandén.

Citat:
Eric Palmqvist, vice ordförande för Sverigedemokraterna i Norrbotten, tycker att skolans inställning är tråkig.

– Det är en statligt finansierad verksamhet och därför var vi intresserad av deras verksamhet. Oavsett om man har helt divergerande åsikter så kan det finnas sätt att då närma sig varandra och få en ökad förståelse, säger Eric Palmqvist.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...-dorren-for-sd

Det här får Sverigedemokraternas skolpolitiske talesperson att se rött. Han har skrivit ett Facebook-inlägg och Sverigedemokraterna tänker nu koppla in jurister för att utreda riktigheten i detta.

Citat:
Sverigedemokraternas skolpolitiske talesperson, Stefan Jakobsson, kommenterar det faktum att vårt planerade besök på Sameskolan ställdes in:

"Då Sameskolan är en unik skola samt helt ekonomiskt finansierad av statliga medel så tog jag för givet att det skulle vara av intresse att en riksdagsledamot ville besöka deras verksamhet. Initialt var jag välkommen men när även min partiledare ville följa med blev vi nekade. De kunde inte förstå varför vi ville komma då vi är ett främlingsfientligt parti enligt deras ordförande. Svaret på den fråga är mycket enkel. Alla statligt finansierade institutioner är värda ett besök för att utröna om de är nöjda eller önskar förändringar. Det är mitt jobb att göra dessa besök. Svenska folket har valt mig och då tänker jag utföra mitt arbete. Att personer med konstig värdegrund som är statligt finansierade vill hindra mig i mitt utövande finner jag mycket alarmerande. Så till den grad att jag faktiskt frågat riksdagens jurister huruvida de kan neka mig tillträde. Deras svar var att de inte visste för det har aldrig hänt förut. Ingen skugga i detta fallet bör falla på skolans rektor då han har varit tillmötesgående."

Stefan Jakobsson
Riksdagsledamot

https://sv-se.facebook.com/sverigede...42258979182265

* Vad tycker du om det här? Ska en statligt finansierad skola kunna neka ett studiebesök från ett av riksdagens största partier?

* Varför nekar Sameskolan ett studiebesök? Skolans rektor verkar inte lika hysterisk som sameskolchefen i sameskolstyrelsen, därtill var studiebesöket bokat och klart tills hon kom in i bilden. Så uppenbart råder det mer delade meningar än hon vill ge sken av?

* Samer som grupp är själva väldigt måna om sitt folk och sina påstådda rättigheter genom sin etnicitet, ändå är man extremt kritiska till svensk nationalism, hur går det ihop?

* Är det som med Folkets Hus att det är sossar som försöker sabotera en politisk motståndares möjligheter till studiebesök, arbetsplatsbesök osv som vi såg precis likadant 2014? Är cheferna och högre uppsatta som dyker upp och hindrar besök och möten av socialdemokraterna utsända sabotörer? Är kvinnan i fråga också socialdemokrat som ledningen för Folkets Hus?
__________________
Senast redigerad av TheLucky 2017-01-15 kl. 15:27.
Citera
2017-01-13, 20:02
  #2
Medlem
Drullknulls avatar
Suck, mer offerkofta av det nyfascistiska SD som gör allt för att provocera fram motsättningar. Det senare är uppenbart då SD knappast har något intresse av samer eller andra minoriteter i huvudtaget.
Citera
2017-01-13, 20:13
  #3
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
* Samer som grupp är själva väldigt måna om sitt folk och sina påstådda rättigheter genom sin etnicitet, ändå är man extremt kritiska till svensk nationalism, hur går det ihop?

Det undrar jag också. Hur går detta ihop?

Citat:
Vem är same?

"Frågan om vad som skapar en identitet är komplex. I stora drag kan man säga att det dels handlar om ens ursprung, dels om ens uppväxt, och så självklart individens eget val. Om man har samiska förfäder men inte själv uppfattar sig som same eller vill vara same, så är man inte same."

http://www.samer.se/1147

Citat:
När är man svensk?

Mattias Karlsson: "Det finns ingen absolut gräns men om man har en helt övervägande svensk identitet, känner sig lojal med sverige och svenska intressen, talar svenska och upplever sig vara en del av den svenska kulturen, så betraktar jag personligen någon som svensk."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ma...r-utfragningen
Citera
2017-01-13, 20:20
  #4
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det undrar jag också. Hur går detta ihop?

Är inte själva tanken om en samisk skola och att dom behöver en egen skola och en egen särart, enligt deras egen definition rasistiskt?

Jag vill ha en svensk skola, en svensk skolstyrelse och att detta är av min egen etniska särart i åtminstone mycket stor majoritet, men det får jag inte tycka på samma villkor.
Citera
2017-01-13, 20:22
  #5
Medlem
Det finns redan en tråd om Sameskolan och deras utestängning av SD.

(FB) SD stängs ute ifrån Sameskolan, får inte göra besök med utbildningsansvarig.
Citera
2017-01-13, 20:24
  #6
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns redan en tråd om Sameskolan och deras utestängning av SD.

(FB) SD stängs ute ifrån Sameskolan, får inte göra besök med utbildningsansvarig.

Jag vill diskutera politiska aspekter av det. Politiska skäl, politiska sakfrågor, vad politiken tillåter, vad politiken säger om utestängandet. Så jag tycker min tråd passar i politik inrikes hellre än i jämställdhet och diskriminering. Det är inte vad min tråd handlar om i stort.
Citera
2017-01-13, 21:09
  #7
Medlem
singularitets avatar
* Vad tycker du om det här? Ska en statligt finansierad skola kunna neka ett studiebesök från ett av riksdagens största partier?

Kan inte tänka mig annat än att SD kan utföra studiebesöket.

* Varför nekar Sameskolan ett studiebesök? Skolans rektor verkar inte lika hysterisk som sameskolchefen i sameskolstyrelsen, därtill var studiebesöket bokat och klart tills hon kom in i bilden. Så uppenbart råder det mer delade meningar än hon vill ge sken av?

Sameskolans rektor förstår att studiebesöket är en rimlig del av riksdagens verksamhet. Jo jag vet varför SD nekas och det har med ideologiska orsaker att göra, därav fördröjningseffekten. Sen om ideologin bygger på okunskap eller är en politisk manöver är svårt att svara på. Här kan media skriva om ett demokratiproblem och rikta kritik mot skolchefen.

* Samer som grupp är själva väldigt måna om sitt folk och sina påstådda rättigheter genom sin etnicitet, ändå är man extremt kritiska till svensk nationalism, hur går det ihop?

Det går inte ihop och ni inser säkert att om vita människor utplånas så utplånas samerna också. Det är en del av samma mjuka folkmord nämligen.

* Är det som med Folkets Hus att det är sossar som försöker sabotera en politisk motståndares möjligheter till studiebesök, arbetsplatsbesök osv som vi såg precis likadant 2014? Är cheferna och högre uppsatta som dyker upp och hindrar besök och möten av socialdemokraterna utsända sabotörer? Är kvinnan i fråga också socialdemokrat som ledningen för Folkets Hus?

Sameskolan har ingenting att vinna på att inte studiebesöket blir av. Många samer röstar troligtvis på Sverigedemokraterna. Helt enkelt eftersom det är massinvandringen som är det största hotet mot samisk kultur.
Citera
2017-01-13, 21:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sameskolan i Gällivare är statligt finansierad. Ändå vägrar man inför måndagens besök av Jimmie Åkesson + Stefan Jakobsson i Gällivare dom tillträde till Sameskolan för ett studiebesök. Skolans rektor har varit trevlig och tillmötesgående så ingen skugga ska falla över honom, men skolans ordförande/Sameskolstyrelsens skolchef Annechatrin Brandén kom sent in i bilden som en maktfullkomlig idiot och meddelar att SD inte är välkomna i deras skola.







http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...-dorren-for-sd

Det här får Sverigedemokraternas skolpolitiske talesperson att se rött. Han har skrivit ett Facebook-inlägg och Sverigedemokraterna tänker nu koppla in jurister för att utreda riktigheten i detta.



https://sv-se.facebook.com/sverigede...42258979182265

* Vad tycker du om det här? Ska en statligt finansierad skola kunna neka ett studiebesök från ett av riksdagens största partier?

* Varför nekar Sameskolan ett studiebesök? Skolans rektor verkar inte lika hysterisk som sameskolchefen i sameskolstyrelsen, därtill var studiebesöket bokat och klart tills hon kom in i bilden. Så uppenbart råder det mer delade meningar än hon vill ge sken av?

* Samer som grupp är själva väldigt måna om sitt folk och sina påstådda rättigheter genom sin etnicitet, ändå är man extremt kritiska till svensk nationalism, hur går det ihop?

* Är det som med Folkets Hus att det är sossar som försöker sabotera en politisk motståndares möjligheter till studiebesök, arbetsplatsbesök osv som vi såg precis likadant 2014? Är cheferna och högre uppsatta som dyker upp och hindrar besök och möten av socialdemokraterna utsända sabotörer? Är kvinnan i fråga också socialdemokrat som ledningen för Folkets Hus?

Att SDs så kallade representanter och deras anhängare aldrig skall lära sig hur svensk förvaltningsrätt går till. De tror att de kan klampa in överallt enbart för att de råkar sitta på en stol i Riksdagen, eller som FBs medlemmar säger "är ett demokratiskt parti".

Kalla fakta:

- Alla svenska skolor är av staten finansierade, så även Sameskolan.
- Huvudmannen för Sameskolan är Samesolstyrelsen som i sin tur står under Sametinget.
- Sametinget är en svensk förvaltningsmyndighet som står under olika departement.
- En riksdagsledamot har ingen som helst myndighet eller befogenhet att besöka en skola, utan går som civil under ordningslagen. Skolan är sedan inte någon allmän eller offentlig plats.
- SDs ledamöter är varken med i Sametinget eller Utbildningsdepartementet, därför är dessa inte att betrakta som representanter för huvudmannen och har således ingen särskild insyn i skolverksamheten.

- Huvudmannen har alltid det yttersta ansvaret över skolverksamheten och det är således inte konstigt att huvudmannen avbokar ett möte som rektorn har bokat.
Citera
2017-01-13, 21:55
  #9
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att SDs så kallade representanter och deras anhängare aldrig skall lära sig hur svensk förvaltningsrätt går till. De tror att de kan klampa in överallt enbart för att de råkar sitta på en stol i Riksdagen, eller som FBs medlemmar säger "är ett demokratiskt parti".

Kalla fakta:

- Alla svenska skolor är av staten finansierade, så även Sameskolan.
- Huvudmannen för Sameskolan är Samesolstyrelsen som i sin tur står under Sametinget.
- Sametinget är en svensk förvaltningsmyndighet som står under olika departement.
- En riksdagsledamot har ingen som helst myndighet eller befogenhet att besöka en skola, utan går som civil under ordningslagen. Skolan är sedan inte någon allmän eller offentlig plats.
- SDs ledamöter är varken med i Sametinget eller Utbildningsdepartementet, därför är dessa inte att betrakta som representanter för huvudmannen och har således ingen särskild insyn i skolverksamheten.

- Huvudmannen har alltid det yttersta ansvaret över skolverksamheten och det är således inte konstigt att huvudmannen avbokar ett möte som rektorn har bokat.

Dom kan bli nekade men det är inte rimligt att dom blir det. Vi kan inte ha skolor som nekar riksdagspartier insyn. Det är en sak om en akutmottagning avvisar ett oplanerat studiebesök, en skola är någonting annat.
Citera
2017-01-13, 21:56
  #10
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att SDs så kallade representanter och deras anhängare aldrig skall lära sig hur svensk förvaltningsrätt går till. De tror att de kan klampa in överallt enbart för att de råkar sitta på en stol i Riksdagen, eller som FBs medlemmar säger "är ett demokratiskt parti".

Kalla fakta:

- Alla svenska skolor är av staten finansierade, så även Sameskolan.
- Huvudmannen för Sameskolan är Samesolstyrelsen som i sin tur står under Sametinget.
- Sametinget är en svensk förvaltningsmyndighet som står under olika departement.
- En riksdagsledamot har ingen som helst myndighet eller befogenhet att besöka en skola, utan går som civil under ordningslagen. Skolan är sedan inte någon allmän eller offentlig plats.
- SDs ledamöter är varken med i Sametinget eller Utbildningsdepartementet, därför är dessa inte att betrakta som representanter för huvudmannen och har således ingen särskild insyn i skolverksamheten.

- Huvudmannen har alltid det yttersta ansvaret över skolverksamheten och det är således inte konstigt att huvudmannen avbokar ett möte som rektorn har bokat.

Dom kan bli nekade men det är inte rimligt att dom blir det. Vi kan inte ha skolor som nekar riksdagspartier insyn. Det är en sak om en akutmottagning avvisar ett oplanerat studiebesök och en annan om SD kontaktar en skola i förväg.
Citera
2017-01-13, 22:03
  #11
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
- Huvudmannen har alltid det yttersta ansvaret över skolverksamheten och det är således inte konstigt att huvudmannen avbokar ett möte som rektorn har bokat.

Om huvudmannen är demokrat och inte diktator utsänd av sossarna så behandlar man alla partier likadant. Absolut alla partier som är representerade lokalt och därtill är ett av landets största folkvalda partier.

Tänk om alla betedde sig mot varandra som din typ av politiker och din typ av person, det skulle vara ett evigt kacklande och vägran mot varandra. Så oerhört barnsligt! Väx upp!!

Ingen utom den just då sittande makten skulle kunna boka lokaler, göra studiebesök osv, det är en så låg och tramsig nivå så man häpnar! Skulle alla bete sig som det packet skulle vi på ett par dagar ha krig i landet.
__________________
Senast redigerad av 8711 2017-01-13 kl. 22:06.
Citera
2017-01-13, 22:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Dom kan bli nekade men det är inte rimligt att dom blir det. Vi kan inte ha skolor som nekar riksdagspartier insyn. Det är en sak om en akutmottagning avvisar ett oplanerat studiebesök och en annan om SD kontaktar en skola i förväg.

De flesta riksdagspartier sitter som huvudmän och gör så även i Sameskolöverstyrelsen. Annars har inte en ledamot någon större myndighet över skolverksamheten.


Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Om huvudmannen är demokrat och inte diktator utsänd av sossarna så behandlar man alla partier likadant. Absolut alla partier som är representerade lokalt och därtill är ett av landets största folkvalda partier.

Det handlar inte om att behandla alla partier likadant. Du tar dessutom till den där konstiga "Jamen, SD är ett demokratiskt parti som måste få trampa in överallt". De flesta partier har som sagt redan en representant i huvudmannen och är således huvudmän och kan komma in i skolorna hur bäst de vill.

Envar får gott finna sig i att skolan inte är en allmän plats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback