Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-13, 00:51
  #1
Medlem
Näthat har blivit väldigt omtalat och verkar helt klart förekomma i stor omfattning med många drabbade, med varierande konsekvenser. Ang. kategori "brott" så inkluderar det ofta många olika brott såsom hot och ofredande osv osv.

Så vi tar person X som har Facebook, Instagram och massa annat, och regelbundet får massa kränkande kommentarer. Ja, vissa är lättkränkta, så nu behöver vi inte gå in på den sidodiskussionen mer, detta handlar om faktiska, rimliga kränkningar. Vad kan X göra åt det? Radera kommentarer i viss utsträckning, men kommer inte ifrån att man får läsa en massa skit som man riskerar att ta åt sig av.

Varför inte ta hjälp av en kompis, som man litar på, och låta denne använda ens konto? Denne kan då läsa igenom alla kommentarer, utvärdera vilket som X sannolikt inte vill läsa, och lämna resten, så att X när denna processen är klar kan läsa bara de av kompisen godkända kommentarerna. Det innebär inte att man behöver ta bort allt kritiskt eller negativt i sakfrågor, utan just kränkande mobbande innehåll. Sedan är det ju helt upp till X var gränsen ska gå, det kan man ju lätt bestämma i förväg. Så visst kan det förekomma tveksamma kommentarer men en mycket stor majoritet av näthat är ju väldigt uppenbart att upptäcka och kategorisera som näthat. Men som sagt, reglerna kan man individanpassa som man vill vilket är en stor fördel.

Detta kanske görs redan, vad vet jag, har inte hittat så mycket om det. Men en stor nackdel är ju att man sällan vill låta ens sina kompisar ha tillgång till ens konton, där man kan läsa meddelanden på Facebook tex och få tillgång till privata grejer. Så därför bör alla sådana sajter kunna ge ett "gästlösenord", som X tilldelar sin kompis. Med detta ska man bara kunna läsa och radera kommentarer, inget annat. Alla kommentarer bör då först läggas i en granskningskorg, för att sedan hamna i kategorin "Tillåten" eller "Otillåten". De ska alltså inte först postas och sedan plockas bort. Däremot bör man kan ha en funktion där X kan välja att läsa ogranskade kommentarer om det av någon anledning, när tex kompisen inte haft tid på ett tag och man verkligen vill se vad som skrivits. Dessutom kan man ju ha flera olika kompisar som gör detta.

Detta borde vara tekniskt väldigt enkelt, och effektivt. Två kompisar kan ju då göra detta åt varandra, och få bort 99-100% av oönskade kommentarer.

Ja jag vet att det finns andra sätt att "utföra" näthat men detta är ju en del av det. Vad tror ni?
Citera
2017-01-13, 02:04
  #2
Medlem
Universells avatar
Iden är enkel som du säger
Men jag tror det behövs ett spam-filter ungefär som i online-spelen som filtrerar
bort alla gold-seller meddelanden
Citera
2017-01-13, 02:07
  #3
Medlem
C0ws avatar
Låter väldigt tidskrävande för den som ska filtrera bort näthatet. Vem orkar logga in i någon annans konto varje dag för att läsa en massa inlägg för att sen bedöma dem som näthat eller ej och sen radera det som anses vara näthat, allt manuellt dessutom? Det håller inte i längden.

Det absolut bästa mot näthat vore att folk helt enkelt började ge fan i vad någon säger till dem över internet. Jag kan förstå om man är en liten unge upp till 13-14 år gammal men sen borde man fan vara vuxen nog att inte ta åt sig över vad randoms säger till en. Det finns absolut ingen anledning till att lägga energi och tid på det helt i onödan. Man skulle må sååå enormt mycket bättre om man bara inte tog åt sig.
Citera
2017-01-13, 02:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
Iden är enkel som du säger
Men jag tror det behövs ett spam-filter ungefär som i online-spelen som filtrerar
bort alla gold-seller meddelanden

Instagram verkar ha ett sånt, förinställt eller att man väljer själv vilka ord man vill blocka.
Problemet är ju att datorer fortfarande ligger en bra bit efter människor vad gäller sådana här bedömningsfrågor. Precis som folk maskerar namn med * här, och sen skriver vilka bokstäver man syftar på. Alla människor fattar men inte datorer.

Folk kommer inte behöva tänka speciellt mycket för att hitta på sätt att lura såna filter så de ändå får sagt det de vill. Är "dum" blockat så kan man skriva d_u_m, dhum, duhm dumh, osv, och på olika sätt få fram syftet.
Citera
2017-01-13, 02:18
  #5
Medlem
Piglys avatar
Något liknande kan vara att man ger moderator-roller till kompisars konton som man kan lita på. Moderatorn skall kunna plocka bort oönskat material och även banna folk från att kommentera som under flera tillfällen uppfört sig dumt. Denna funktionen finns idag på twitch.tv bland annat.
Citera
2017-01-13, 02:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Låter väldigt tidskrävande för den som ska filtrera bort näthatet. Vem orkar logga in i någon annans konto varje dag för att läsa en massa inlägg för att sen bedöma dem som näthat eller ej och sen radera det som anses vara näthat, allt manuellt dessutom? Det håller inte i längden.

Det absolut bästa mot näthat vore att folk helt enkelt började ge fan i vad någon säger till dem över internet. Jag kan förstå om man är en liten unge upp till 13-14 år gammal men sen borde man fan vara vuxen nog att inte ta åt sig över vad randoms säger till en. Det finns absolut ingen anledning till att lägga energi och tid på det helt i onödan. Man skulle må sååå enormt mycket bättre om man bara inte tog åt sig.

Egentligen inte. Folk läser ju varje dag alla sina inlägg, vilket inte är så extremt mycket för de allra flesta. För typ kända bloggare och sånt kan man ju ha flera kompisar till det isf. Att bedöma går nog väldigt instinktivt då det är uppenbart direkt.

Tyvärr måste det vara manuellt då ingen dator är smart nog att göra såna mänskliga bedömningar korrekt när folk dessutom lätt kan lura datorn/filtret med olika omskrivningar.

Hade faktiskt tänkt skriva det först, om hur man psykologiskt ska tänka för att inte ta åt sig, men kom på detta sen. Ungdomar är lättpåverkade, och även många vuxna så det är nog svårt att lära sig ändå.
Citera
2017-01-13, 02:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigly
Något liknande kan vara att man ger moderator-roller till kompisars konton som man kan lita på. Moderatorn skall kunna plocka bort oönskat material och även banna folk från att kommentera som under flera tillfällen uppfört sig dumt. Denna funktionen finns idag på twitch.tv bland annat.

Jaså ok, har det givit bra resultat? De stora sajterna kanske kommer senare.
Citera
2017-01-13, 02:27
  #8
Medlem
Piglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Jaså ok, har det givit bra resultat? De stora sajterna kanske kommer senare.

Ja , jag tycker att det fungerar bra. Med några moderatorer , spam-filter och blacklistade ord brukar få personer smita in med en förolämpning. Men det kommer alltid finnas DEN personen som gör det förbjudna.

Man kanske också borde föra in att man själv får välja från början när man skapar sitt konto, vilka som får kommentera i exempelvis en chatt eller på en bild. Kryssa i en ruta för nära vänner eller familj.
Citera
2017-01-13, 02:44
  #9
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Egentligen inte. Folk läser ju varje dag alla sina inlägg, vilket inte är så extremt mycket för de allra flesta. För typ kända bloggare och sånt kan man ju ha flera kompisar till det isf. Att bedöma går nog väldigt instinktivt då det är uppenbart direkt.

Tyvärr måste det vara manuellt då ingen dator är smart nog att göra såna mänskliga bedömningar korrekt när folk dessutom lätt kan lura datorn/filtret med olika omskrivningar.

Hade faktiskt tänkt skriva det först, om hur man psykologiskt ska tänka för att inte ta åt sig, men kom på detta sen. Ungdomar är lättpåverkade, och även många vuxna så det är nog svårt att lära sig ändå.

Mja, men det känns inte som att det är lika kul att läsa igenom en hel hög av någon annans inlägg som det är att läsa sina egna. Men ja, vad vet jag, finns väl säkert folk som orkar. Känns bara otroligt tidskrävande att behöva gå igenom facebook, instagram, twitter, whatsapp, mail och vad mer det nu än kan vara flera gånger om dagen. Isåfall så tycker jag att ett filter som flaggar inlägg som innehåller specifika ord vore bra. Det går att lura filtret i början, men allteftersom man lägger till alla omskrivningar som folk hittar på så kommer filtret funka bättre och bättre och de som näthatar kommer få anstränga sig mer för att omformulera sina inlägg.

Stora bloggare/bloggerskor får en väldans massa kommentarer på alla deras social media konton. Att ett par kompisar granskar hundratals, kanske tom upp till tusentals inlägg på alla konton är inte hållbart i längden. Det låter nästan som ett jobb man bör kräva betalt för.

Att man som ung är lättpåverkad förstår jag, jag var det också fram tills typ 8an-9an, sen slutade jag bry mig. Jag insåg att det helt enkelt inte fanns någon anledning öht. Visar man att man bryr sig, att man tar åt sig och blir arg/ledsen/sur/whatever så visar man hatarna att de har vunnit. Om man däremot fullständigt skiter snett på vad de har att säga, så är det man själv som vinner och det vet de inombords också. Men det absolut bästa är att man mår så enormt mycket bättre och man slösar inte energi på något så onödigt. Är man fullvuxen så ska man ha hunnit fatta det.
Citera
2017-01-13, 05:09
  #10
Medlem
RingInteSnutens avatar
Detta har du väl fått ifrån South Park?

Kommer inte ihåg vilket avsnitt det är, men PC Principal kommer på den jätte bra ideen att Butters ska agera "hat filter" åt Cartman efter att han har blivit kallad tjock på twitter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback