Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-15, 13:02
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Är det riktigt sant att det är körkortets utfärdandedatum som påverkar? Att man kan få fler skadefria år om man haft en moped försäkrad är helt klart, men att bara haft ett förarbevis ett antal år säger ju egentligen ingenting.

Det är säkert en parameter i bedömningen, alla försäkringsbolag gör ju inte den efter exakt samma kriterier, så vad betydelse det har vet vi inte riktigt ändå. I teorin säger ju inte antalet år med körkort för bil något heller, du kan ha haft körkort i 15 år, men inte kört en meter! Behörighet MA är ju ett körkort numera, inte förarbevis, så det talar för att det stämmer. Chansen att du lärt dig hantera trafiken är självklart större om dylikt körkort funnits ett tag.
Citera
2017-03-01, 00:24
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Hej!
Jag har tittat runt lite på trafikförsäkringar till bil och jämfört priser på Compricer och Insplannet.
De sidorna ska tydligen hitta de billigaste trafikförsäkringarna men på något sätt så hittar de bara extremt dyra, typ över 8000kr medans när jag googlade runt själv så hittade jag Länsförsäkringar för under halva det priset.
Så jag fattar inte riktigt hur det kan vara så stor skillnad. Är det någon som vet varför? Och vilka företag är det som brukar ha billiga trafikförsäkringar?
För tillfället så är Länsförsäkringar en KLAR vinnare, inget annat företag är ens i närheten om jag har förstått rätt.
Rätta mig gärna om jag har fel. Tack!


Länsförsäkringar!!!!!!!
Citera
2017-03-01, 08:21
  #15
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Priset beror på din ålder, bilmodell samt bostadsort.
Vissa profilerar sig mot exvis unga under 23/25 å har då bättre priser. Dock låter 8k flr trsfikförsäkring jäkla mkt, jag betalar 11k för helförsäkring

Det handlar nog om trafikförsäkringen täcker skador upp till 300 mkr, medans helförsäkringen (karross-delen), täcker typ vad din bil är värd.

Sedan så får försäkringbolaget, bedöma om det är troligt att ägaren kommer att orsaka skador för 0 kr, 300 mkr eller något i mellan.

Yngre personer tenderar att få högre premie, då risken är större för olyckor, framförallt i bilar med större motorer. Misstänker att ägare av tinga lastbilar får betala en del med.

Ett tips är att förutom premie kolla på självrisker, en del har 0 kr i självrisk, men andra tar ut självrisker.
__________________
Senast redigerad av miikos 2017-03-01 kl. 08:25.
Citera
2017-03-01, 16:54
  #16
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det handlar nog om trafikförsäkringen täcker skador upp till 300 mkr, medans helförsäkringen (karross-delen), täcker typ vad din bil är värd.

Sedan så får försäkringbolaget, bedöma om det är troligt att ägaren kommer att orsaka skador för 0 kr, 300 mkr eller något i mellan.

Yngre personer tenderar att få högre premie, då risken är större för olyckor, framförallt i bilar med större motorer. Misstänker att ägare av tinga lastbilar får betala en del med.

Ett tips är att förutom premie kolla på självrisker, en del har 0 kr i självrisk, men andra tar ut självrisker.

Aldrig hört talas om ett försäkringsbolag där man slipper självrisk. Kanske finns om man försäkrar något speciellt men synnerligen inte i bilförsäkringsvärlden mig veterligen,

Edit: ja vissa delar slipper man ju självrisken på, exvis viltolycka. Men en heltäckande försäkring utan självrisk hittar du nog svårligen?
__________________
Senast redigerad av Luxus 2017-03-01 kl. 16:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback