Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 09:50
  #13
Medlem
Så länge antalet anslutna hus är relativt lågt kommer det säkerligen nya kampanjer, men förr eller senare blir det så få nya kunder vid varje kampanj att det upphör, och då blir kostnaden givetvis högre då du får betala hela kalaset när maskiner och folk ska ut och bara ansluta ditt hus.

Vad gäller 5G så kommer ju den stora grejen vara att du kommer sätta upp din egen basstation precis som med wifi idag, vilket givetvis kräver att du har fiber, sen beror ju allting på hur man använder internet, vi använder numera sällan under 10GB/dygn i vår familj, så 12000 för öppen fiber för ett par år sedan känns som en riktigt bra deal, men skulle tagit det även om det kostade det dubbla....
Citera
2017-01-14, 10:19
  #14
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Ingår grävningsarbetet för fiberanslutning på sin egen tomt?
Kan man ligga latent utan kostnad efter fiberinstallationen?
Var kan man läsa om priserna för surf, TV och tele över fiber?

Beror på vilket erbjudande du får, men oftast ingår INTE grävarbete på egen tomt då det är svårt att förutsäga dessa kostnader.

Ja, åtminstone kan jag ligga latent. Dock betalt ~20000 för installationen så känns bortkastat att ligga latent.

Var du kan läsa om priser beror på vilket nät du får. Din kommun har koll på vilket stadsnät ni har.

Mvh Exo
Citera
2017-01-14, 10:30
  #15
Medlem
batakis avatar
Citat:
Så länge antalet anslutna hus är relativt lågt kommer det säkerligen nya kampanjer, men förr eller senare blir det så få nya kunder vid varje kampanj att det upphör, och då blir kostnaden givetvis högre då du får betala hela kalaset när maskiner och folk ska ut och bara ansluta ditt hus.
Här gräver de fram rör till alla hushåll, även de som inte beställt fiber.
Kostnaden för grävningen fram till huset ingår.(Dock är de inte så noga när de gräver, du får själv en hel del jobb med att återställa.)
Citera
2017-01-23, 17:35
  #16
Medlem
DennisOlofs avatar
snolinga, missade du det där bra priset. Stackare.

Det normala är väl runt 16000-22000 kr beroende på förutsättningar och en hel del andra grejer, men det är i det intervallet dom flesta rör sig tror jag.

Oftast brukar man få bättre pris när man ska anlägga i ett område för att dom ska ansluta många fastigheter i första omgången så att säga, har man råd ska man hänga på och skaffa fiber, om inte så kan man inte göra så mycket. Mer kostnadseffektivt och då får man ett bättre pris helt enkelt.

Jag grävde själv för hand och lade ner ett PEM rör som jag köpt på bauhaus så det bliv fina fisken, det var bara för dom att köra in röret i röret från gatan och fram till huset, genom väggen och upp med dosan.
__________________
Senast redigerad av DennisOlof 2017-01-23 kl. 17:37.
Citera
2017-01-23, 19:48
  #17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
snolinga, missade du det där bra priset. Stackare.

Det normala är väl runt 16000-22000 kr beroende på förutsättningar och en hel del andra grejer, men det är i det intervallet dom flesta rör sig tror jag.

Oftast brukar man få bättre pris när man ska anlägga i ett område för att dom ska ansluta många fastigheter i första omgången så att säga, har man råd ska man hänga på och skaffa fiber, om inte så kan man inte göra så mycket. Mer kostnadseffektivt och då får man ett bättre pris helt enkelt.

Jag grävde själv för hand och lade ner ett PEM rör som jag köpt på bauhaus så det bliv fina fisken, det var bara för dom att köra in röret i röret från gatan och fram till huset, genom väggen och upp med dosan.

Ursprungspriset där jag bor var 17000, men då jag bor utanför området skulle jag inte få ansluta. Fick sedan ett erbjudande om att om jag lade 3000 extra, så skulle de gräva till min tomtgräns också. Nappade självklart direkt.

Blåsfiberröret de lämnade vid tomtgränsen tryckte jag in i ett PEM-rör och grävde fram till och in i kåken som DO beskrev ovan.
Citera
2017-01-24, 10:48
  #18
Medlem
DennisOlofs avatar
tempeZZt, fin fint.

Jag minns inte exakt men jag tror det var 18000 kr som jag betalade, när dom installerade för några år sedan, och ytterligare 2000kr för grävning på tomten.

Min poäng med att gräva själv är egentligen inte att man sparar pengar utan att man kan få det gjort mycket bättre än vad dom gjorde, plus att fiberröret som dom ofta använder är lite klent och skyddar inte så mycket som jag vill. Sedan råkade tomten och marken ligga mycket högre upp än huset så det blev cirka 7dm djup fåra.

Den största fördelen med fiber jämfört med xDSL är stabilare uppkoppling och det går lite fortare när man surfar och så. Annars är det ju bara att det går brutalt mycket fortare när man tar ner filer från Internet men har man inte det behovet och bara surfar så är ju fiber inte värt så mycket.

MEN man ska ändå inte missa att hoppa på fiber om dom ändå ska bygga i ditt område, det är i stort sett alltid billigast om man är med från början.
Citera
2017-01-24, 11:33
  #19
Medlem
accos avatar
Vi har precis fått in fiber.
Det gick på knappt 20.000 inklusive grävning på tomt och håltagning i vägg.
Det är ett öppet stadsnät med många leverantörer att välja på.
Citera
2017-01-24, 13:24
  #20
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Personligen tycker jag inte att slutanvändare skall betala för infrastruktur och sedan dessutom betala för abonnemang. Tror dessutom att inom några åt så kommer all datatrafik vara mobil. Jfr med utvecklingsländer som hoppade över trådbundna telefoni och satsade direkt på mobil. Snart kommer mobil datatrafik vara ännu snabbare än nu och det kommer vara tillräckligt för att hoppa över fiber. Personligen saknar jag inte fiber och har därför tackat nej.

Så länge det är begränsad datamängd på det mobila datanätet samt hutlösa priser så tar jag fiber alla dagar i veckan.
Risken är också att det mobila nätet konstant är underdimensionerat så man aldrig får den hastigheten som krävs om för många kopplar upp sig. Lägg till det förluster du får beroende på hur långt ifrån masten du är.
Jag känner igen ditt resonemang från Telias säljare som konstant försökt pracka på mig 4G till sommarstugan. Där har jag nu istället fiber, vilket fungerar som en dröm till en betydligt mindre månadskostnad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback