Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-12, 21:06
  #1
Medlem
Sameshs avatar
Hej, jag tar Victoza och tillväxthormon dagligen (surepal 10) men har fått slut på mina vanliga nålar (BD 31G), jag har dock en (oöppnad) kartong med Novofine 31G nålar som jag använde till min gamla penna. Jag undrar om det går bra att använda dessa nålar tills jag fått tag på dom vanliga nålarna?
Citera
2017-01-12, 21:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Hej, jag tar Victoza och tillväxthormon dagligen (surepal 10) men har fått slut på mina vanliga nålar (BD 31G), jag har dock en (oöppnad) kartong med Novofine 31G nålar som jag använde till min gamla penna. Jag undrar om det går bra att använda dessa nålar tills jag fått tag på dom vanliga nålarna?

Vad säger doktorn eller vårdcentralen? Har du frågat dom? Rymdkram.
Citera
2017-01-12, 21:43
  #3
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Vad säger doktorn eller vårdcentralen? Har du frågat dom? Rymdkram.

Nej, ska ta mina injektioner nu ikväll så är väl mest nu jag skulle behöva ett svar, men ska ringa och beställa recept till nya nålar imorgon men kommer ändå att ta en dag eller två innan jag har dom.
Citera
2017-01-12, 21:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Nej, ska ta mina injektioner nu ikväll så är väl mest nu jag skulle behöva ett svar, men ska ringa och beställa recept till nya nålar imorgon men kommer ändå att ta en dag eller två innan jag har dom.

Ring 1177. Rymdkram.
Citera
2017-01-12, 22:09
  #5
Medlem
Kolla om de passar?
Citera
2017-01-12, 23:10
  #6
Medlem
31g är 31g men passar dom inte till pennan så funkat de ju inte.
Citera
2017-01-13, 00:09
  #7
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
31g är 31g men passar dom inte till pennan så funkat de ju inte.
Fyfan vad smart du är, Nobelpris i logik kanske du kan få?

OnT, har du inget annat och absolut måste ha skiten så får du ju köra en nödlösning sålänge.
Citera
2017-01-13, 16:55
  #8
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Kolla om de passar?

Är mest rädd för att pennan går i sönder om jag provar nålen, victozan gör det inte så mycket, det är engångspennor men det är inte pennan för tillväxthormonet. Men ska fråga på 1177.

Tack för hjälp och feedback, ha en trevlig helg!
Citera
2017-01-14, 03:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Hej, jag tar Victoza och tillväxthormon dagligen (surepal 10) men har fått slut på mina vanliga nålar (BD 31G), jag har dock en (oöppnad) kartong med Novofine 31G nålar som jag använde till min gamla penna. Jag undrar om det går bra att använda dessa nålar tills jag fått tag på dom vanliga nålarna?

Om det rör sig om de vanliga injektionspennorna så finns det ju bara ett fåtal typer av nålar till dessa. Bla längden och hur grov nålen är.

Ta och prova den nålen du har om den går att sätta fast i hållaren eller inte. Går den inte att sätta fast ja då är det inte lönt.

Det är ingen fara om du hoppar över Surepal 10 i några dagar, hormonbalansen återställs så snart du börjar ta det igen. Flera av dessa hormoner har viss "rotationstid" inne i kroppen och nivån sjunker inte så snabbt.

Kroppen kan vara utan det i några dagar (*) Du ska sen fortsätta som vanligt - alltså inte ta dubbel dos för missade injektioner.

Ditt Victoza bör du försöka ta om du kan. Diabetes bör hållas under kontroll varje dag. Får du inte tag på några nålar som passar och du känner dig dålig kan du ju behöva påfyllning på akutmottagning.
Om du har blodsockermätare så använd den - har du bara runt 5-6 så är behöver du inte fylla på.

Det beror ju lite på dosen förstås, Har du hög dos kanske du behöver få påfyllning

(*) Denna hormongrupp av hypofyshormoner är vad jag förstår sk "långsamma hormoner" och verkar under lång tid. Insulin hör dock till de "snabba hormonerna". Därför är det viktigt att tillföra så ofta som behövs.

Oavsett vad jag skrivit här bör du kolla på 1177 -- de kan ibland plocka fram vilka apotek som har nålarna hemma -- Bor du nära Stockholm City så är det Apoteket C W Scheele vid Klarabergsgatan 64 (Centralen övre utgången Cityterminalen, Apoteket ligger till höger om Cityterminalen när du kommer ut ifrån Centralen) och som har öppet dygnet runt
https://www.apoteket.se/apotek/apote...ele-stockholm/

De har nästan alla produkter inne - ta med dina pennor och leg och visa upp -- Rymdkram
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2017-01-14 kl. 03:26.
Citera
2017-01-15, 10:17
  #10
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Om det rör sig om de vanliga injektionspennorna så finns det ju bara ett fåtal typer av nålar till dessa. Bla längden och hur grov nålen är.

Ta och prova den nålen du har om den går att sätta fast i hållaren eller inte. Går den inte att sätta fast ja då är det inte lönt.

Det är ingen fara om du hoppar över Surepal 10 i några dagar, hormonbalansen återställs så snart du börjar ta det igen. Flera av dessa hormoner har viss "rotationstid" inne i kroppen och nivån sjunker inte så snabbt.

Kroppen kan vara utan det i några dagar (*) Du ska sen fortsätta som vanligt - alltså inte ta dubbel dos för missade injektioner.

Ditt Victoza bör du försöka ta om du kan. Diabetes bör hållas under kontroll varje dag. Får du inte tag på några nålar som passar och du känner dig dålig kan du ju behöva påfyllning på akutmottagning.
Om du har blodsockermätare så använd den - har du bara runt 5-6 så är behöver du inte fylla på.

Det beror ju lite på dosen förstås, Har du hög dos kanske du behöver få påfyllning

(*) Denna hormongrupp av hypofyshormoner är vad jag förstår sk "långsamma hormoner" och verkar under lång tid. Insulin hör dock till de "snabba hormonerna". Därför är det viktigt att tillföra så ofta som behövs.

Oavsett vad jag skrivit här bör du kolla på 1177 -- de kan ibland plocka fram vilka apotek som har nålarna hemma -- Bor du nära Stockholm City så är det Apoteket C W Scheele vid Klarabergsgatan 64 (Centralen övre utgången Cityterminalen, Apoteket ligger till höger om Cityterminalen när du kommer ut ifrån Centralen) och som har öppet dygnet runt
https://www.apoteket.se/apotek/apote...ele-stockholm/

De har nästan alla produkter inne - ta med dina pennor och leg och visa upp -- Rymdkram

Jag tackar för ett utförligt svar, nålarna passade till bägge pennor.
Citera
2017-01-15, 18:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Jag tackar för ett utförligt svar, nålarna passade till bägge pennor.

Skönt att det löste sig, vore ju bra om de hade en tydlig märkning, tex någon tydlig symbol på både pennan och på nålen, eller typ färgmärkning.
Citera
2017-01-15, 18:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Jag tackar för ett utförligt svar, nålarna passade till bägge pennor.

Vad härligt att höra. Hjälpte 1177 dig också?

Rymdkram.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback