Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-12, 20:01
  #1
Medlem
Jag är väldigt introvert. Känner bara att jag vill slå på något men håller alltid inne på min aggression och ses alltid som den tystlåtna introverta typen. Dock är det alltid så i sport att jag tänder till, spelar ingen roll vilken, jag regerar. Funderar därför på om det finns någon kampsport som kan passa mig. Jag gillar hård träning men (nästan bara) situps och armhävningar är inte det jag tänker betala medlemsavgift för och mitt mål är inte att tävla. Jag vill få utlopp för det jag bär inom mig. Att köpa en boxningssäck hade säkert funkat men har inte plats ;-) Vilken kampsport kan passa mig?
Citera
2017-01-12, 20:34
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Jag är väldigt introvert. Känner bara att jag vill slå på något men håller alltid inne på min aggression och ses alltid som den tystlåtna introverta typen. Dock är det alltid så i sport att jag tänder till, spelar ingen roll vilken, jag regerar. Funderar därför på om det finns någon kampsport som kan passa mig. Jag gillar hård träning men (nästan bara) situps och armhävningar är inte det jag tänker betala medlemsavgift för och mitt mål är inte att tävla. Jag vill få utlopp för det jag bär inom mig. Att köpa en boxningssäck hade säkert funkat men har inte plats ;-) Vilken kampsport kan passa mig?

Thaiboxning. Där får man slå ur sig mycket. Gör ont dessutom. Sparka lite på någons smalben som skyddar sig så har du nog sparkat dig less ganska snart.
Citera
2017-01-12, 20:43
  #3
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansande_Varg
Thaiboxning. Där får man slå ur sig mycket. Gör ont dessutom. Sparka lite på någons smalben som skyddar sig så har du nog sparkat dig less ganska snart.

Det tror du man gör som nybörjare? sparka på smalben utan skydd? Den klubben lär inte vara något att hurra över.

MEN jag tycker själva sporten är ett bra förslag, jag tränar själv thaiboxning och älskar det!
Citera
2017-01-12, 20:58
  #4
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Det tror du man gör som nybörjare? sparka på smalben utan skydd? Den klubben lär inte vara något att hurra över.
Menar han inte att det gör ont på TS själv och att han då snabbt tröttnar på att hålla på?
Citera
2017-01-12, 21:00
  #5
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Menar han inte att det gör ont på TS själv och att han då snabbt tröttnar på att hålla på?

Smalbenen gör inte så ont eftersom man har skydd.
Citera
2017-01-12, 21:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Menar han inte att det gör ont på TS själv och att han då snabbt tröttnar på att hålla på?

Kan jag tilläggas att jag är både machonist och sadist ;-)
Smärta så länge jag inte bryter ngt eller förstör mitt utseende permanent (tänder etc) har jag inga problem med. Inte heller tillfoga smärta ;-)
Smärta är en frigörelse. Precis som hård träning.

Med permanent har jag därför även uteslutit ex boxning då jag förstått att även träning är mkt slag mot huvudet (som såklart påverkar även om det är små mängder men upprepade gånger).

Kan även tilläggas att jag är den äldre kategorin, 30++.
__________________
Senast redigerad av x-power 2017-01-12 kl. 21:15.
Citera
2017-01-12, 22:03
  #7
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Smalbenen gör inte så ont eftersom man har skydd.

Men smalbenet fick ju duktigt med stryck i borjan nar man korde sack. Fyfan vad det sag ut
Citera
2017-01-12, 22:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Det tror du man gör som nybörjare? sparka på smalben utan skydd? Den klubben lär inte vara något att hurra över.

MEN jag tycker själva sporten är ett bra förslag, jag tränar själv thaiboxning och älskar det!


Jag gjorde det. Vet inte om det var bra eller nej. Såklart inte överdrivet hårt. Räcker ju för de flesta att sparka på ett smalben bara lite grann några gånger. Bra sport.
Citera
2017-01-12, 22:40
  #9
Medlem
Man tar många gånger fler hårda slag mot huvudet när man tränar boxning och jag känner inte till några belagda exempel av att man har fått hjärnskador av normal boxningsträning, förutom sällsynta exempel som redan hade något svagt blodkärl hjärnan och som också lika väl kunde ha spruckit av att nicka en boll eller springa en löprunda.

Slag mot huvudet i boxning ser du planeter och stjärnor från men när de har försvunnit så är du fräsch att ta nya slag i huvudet, thaiboxningens knä i revbenen och skenben på låren samlas på, missar man att blocka ett skenben och det går in i lårmuskulaturen med den goa känslan att stoppas av lårbenet så tränar du inte mer den veckan. Så förutom att man i thaiboxning kan skydda huvudet mycket bättre med framförallt distansen man kan hålla sin sparringpartner borta från en med benen så måste sparringen bedrivs mycket mer hänsynsfullt än hur man kan sparras i boxning.

Så, gillar du inte smärta välj boxning, det gör inte ont att bli slagen i huvudet, hjärnan har inga smärtreceptorer, vill du spara hjärnan och inte har något emot smärta så välj thaiboxning, där får du smärtsamt stryk i hela kroppen från fötterna upp men i regel inte så mycket mot huvudet.
Citera
2017-01-12, 22:45
  #10
Medlem
Kickboxning eller Thaiboxning.
Eller vanlig boxning.

Men förbered dig på att du kommer vara nära folk.
Det kommer vara en social utmaning, och en annorlunda situation.

Håll huvudet kallt, andas, ta inte i för mycket i början och lär dig allting gradvis. Ha en positiv, förhållandevis lugn inställning. Du har stor möjlighet att utvecklas socialt och tekniskt!

Googla på nofap för att krydda det lite.

Mvh
__________________
Senast redigerad av chicksdigit 2017-01-12 kl. 22:49.
Citera
2017-01-12, 22:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Man tar många gånger fler hårda slag mot huvudet när man tränar boxning och jag känner inte till några belagda exempel av att man har fått hjärnskador av normal boxningsträning, förutom sällsynta exempel som redan hade något svagt blodkärl hjärnan och som också lika väl kunde ha spruckit av att nicka en boll eller springa en löprunda.

Slag mot huvudet i boxning ser du planeter och stjärnor från men när de har försvunnit så är du fräsch att ta nya slag i huvudet, thaiboxningens knä i revbenen och skenben på låren samlas på, missar man att blocka ett skenben och det går in i lårmuskulaturen med den goa känslan att stoppas av lårbenet så tränar du inte mer den veckan. Så förutom att man i thaiboxning kan skydda huvudet mycket bättre med framförallt distansen man kan hålla sin sparringpartner borta från en med benen så måste sparringen bedrivs mycket mer hänsynsfullt än hur man kan sparras i boxning.

Så, gillar du inte smärta välj boxning, det gör inte ont att bli slagen i huvudet, hjärnan har inga smärtreceptorer, vill du spara hjärnan och inte har något emot smärta så välj thaiboxning, där får du smärtsamt stryk i hela kroppen från fötterna upp men i regel inte så mycket mot huvudet.

Läste någonstans att hypofysen (hormoncentrum) i hjärnan kan ta stryk vid smällar mot huvudet..
vilket resulterar i sänkt testosteronproduktion.. med depression som följd.. vad tror vi om detta..?
Citera
2017-01-12, 23:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Läste någonstans att hypofysen (hormoncentrum) i hjärnan kan ta stryk vid smällar mot huvudet..
vilket resulterar i sänkt testosteronproduktion.. med depression som följd.. vad tror vi om detta..?
Naturligtvis tar hjärnan stryk av alla slag mot huvudet men de boxare som har god defensiv teknik och inte tar onödiga slag mot huvudet brukar framstå som rätt klara i huvudet även efter typ 250 amatörmatcher och 50 proffsmatcher. Så om man bara sparras lite i boxning eller thaiboxning så lär risken att få märkbara hjärnskador vara minimal. Sparras man thai så kan det vara betydligt mindre skak i huvudet än vad du får från att nicka bollar på en fotbollsträning, i boxning i regel desto mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback