Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-12, 19:23
  #1
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Nu när det ser ut som om Dan Eliasson kanske får sparken så uppstår ju frågan om vad en efterträdare på posten som rikspolischef skulle kunna hitta på för att lösa problemen polisen brottas med och försöka hejda ett totalt sammanbrott. Många uttalar sitt missnöje med Eliasson, vilket förvisso är berättigat, men vilka förhoppningar ska man på en efterträdare? Vilka felaktigheter i politiken är det som gjort att polisen, och i princip hela rättsväsendet för den delen, i stort sett kollapsat? Finns det politiska hinder som gör att polisen utvecklats till ett tragiskt skämt, eller är det inom polisen själva som problemen finns?

Vissa är ju inne på att förstatligandet av polisen var ett fel. Förr hade vi visst en kommunal polis, om jag inte helt missminner mig. Att kommunalisera polisen skulle alltså vara en del av lösningen på polisens monumentala oduglighet, men då är det samtidigt intressant att komma ihåg att just kommunaliseringen av skolan utpekas som en förklaring till skolans lika monumentala misslyckande.

Om det de facto finns alltför få poliser i Sverige så är det naturligtvis en politisk fråga. Likaså om polisen inte har de lagar de behöver för att sköta sitt jobb. Lönerna och andra arbetsvillkor kan också hänföras till den politiska dimensionen. Andra problem har en diffusare orsak. Är det politikernas eller polisledningens fel att polismännen idag hellre grillar halalkorv med buset än att gripa dem för olika brott? Såvitt jag vet har vi ingen paragraf i grundlagen som påbjuder halalkorv i stället för mer hårdhänta metoder. Är polisens episka misslyckande med uppklarningsprocenten polisledningens, rikspolischefens eller Ygemans fel? Kan det rent av vara den enskilde konstapeln som inte duger någonting till?

Jag vet att åklageriet och domstolarna spelar en viktig roll i den rättsvårdande delen av samhällskollapsen, men det sparar vi till en annan diskussion, om det inte direkt har att göra med den politiska styrningen av polisen.
Citera
2017-01-12, 19:36
  #2
Medlem
Scherings avatar
Jag tror att det delvis är en utrustningsfråga. Polisen behöver biffigare bilar och tuffare uniformer med större axelvaddar.

Resurser behöver också omlokaliseras. Mer resurser bör läggas på brottsbekämpning med hög uppklarningsprocent, jag tänker på exempelvis böter för felparkering och fortkörning. Om man intensifierar arbetet inom dessa områden så kommer uppklarningsprocenten att öka överlag.

Arbete mot sexualbrott, inbrott, misshandel och organiserad brottslighet bör nedprioriteras eller helt läggas ner, ungefär som när man säljer av aktier som underpresterar. Man kan eventuellt behålla en rent administrativ avdelning dit allmänheten kan vända sig med bevis i de fall där det finns möjlighet att klara upp ett brott, typ om man har namn, filmbevis och blodspår på någon ruta. DNA-kontroll mot register kan göras mot en avgift.

Edit: Den politiska styrningen är såklart att det inte ska vara någon politisk styrning. Man bör dela upp polisen i 3 likvärdiga privata bolag och sedan framgent fördela budgeten utefter uppklarningsprocent.
Citera
2017-01-12, 19:39
  #3
Medlem
LeifD2s avatar
Ja, för det första så krävs en helt annan lagstiftning. För att få det så måste i princip hela riksdagen bytas ut. Möjligen kan SDarna sitta kvar. Resten måste ersättas med folk med sunda, rekordeliga hållningar, dvs personer som inte har haft något med 7-klöverpartierna att göra.

Vidare så måste i princip alla dommare och nämndemän bytas. Domstolarna måste börja följa lagstiftnignen, något som dom inte gjort på decenier.

Kort sagt; Det går inte att lösa problemen med samma folk som skapade dom. Rubbet måste bort.

Sverige befinner sig idag ungefär där Italien befann sig på sent 70-tal, när man ser till Maffiaproblemet. Men det dröjde ända in på 90-talet innan man fick en lagstiftning som gjorde en mer effetkiv bekämpning av maffian möjlig. En egenrationsväxling, helt enkelt. Tyvärr så ser det ju så ut i dom svenska ungdomsförbunden att det är mest feminister och anarkoliberaler som är på frammarch så någon hjälp från kommande politiker lär det ju inte bli.
Citera
2017-01-12, 20:02
  #4
Medlem
goran744s avatar
Polisen styrs av regleringsbyråkrater samtidigt som de skall upprätthålla lag och ordning samt utreda brott.
Nu har de ju fått en till arbetsbörda. Regleringsbyråkratisk munkavle...

Man måste alltså se över polislagen, förordningar och hela systemet MEN det viktigaste av allt är att ta bort Stefan som endast står och skriker att det inte finns några förråd med färdigutbildad poliser.
När det handlar om det jag skrev här ovan.
Dessutom har han andra under sig som ska ta tag i de här frågorna som också lider av stora färdighetsbrister.
Bort med regeringen. Ta sedan itu med det andra jag skrev.
Finns naturligtvis mer. Men som jag ser det , två mycket viktiga saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback