Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-12, 00:44
  #1
Medlem
slemhogs avatar
Diskhon svämmade över och det rann ut några liter vatten på golvet mellan spisen. Rev upp klickgolvet snabbt och det var vatten som låg och flöt där under golvet och foamen på en yta av ca 1 m2 och under köksskåpen under diskhon. Det hade även runnit vatten in under golvlister och vet inte om det försvunnit därunder i något hål. Torkade sen upp allt vatten från betongen med handdukar och papper och nu har det torkat i 24 tim och alllting ser torrt ut.

Kan det ha blivit vattenskada endå eller är allt lugnt? När kan man lägga tillbaka golvet?
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-01-12 kl. 00:47.
Citera
2017-01-12, 00:56
  #2
Medlem
Allt beror ju på hur länge vattnet verkligen fanns där. Om det bara var på ytan under några minuter så har det inte sjunkit in i betongen alls utan finns just bara på ytan. OM det legat någon timme så behöver du låta det vädra ut några dagar innan det är helt torrt. Det som ligger under listerna är troligen inte någon större volym vatten men där kan du istället få kapillärt med listerna vilket kan betyda att dessa kan svälla. En hårtork som du går med längst listen långsamt är ett gott förslag.
Citera
2017-01-12, 00:57
  #3
Medlem
slemhogs avatar
jag rev upp golvet direkt efter det runnit ut och torkade upp allt, hörde det började svämma över och 2-3 liter rann nog ut max.
jag tog en kniv nu och kände under lister och det finns inga hål därunder in i väggen eller till grannen. Putsen jag fick ut på kniven var torrt och känt överallt på betongen och hittar ingen fukt nu.
Citera
2017-01-12, 06:59
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Eftersom det verkar vara betong du har i väggar och golv är det förmodligen inga problem, låt det torka ut ordentligt bara.

Tror för övrigt att nya branschregler för kök är nära förestående. Krav på översvämningsbrunn under diskho, diskmaskin och kyl vid ny- och ombyggnation lär bli verklighet inom kort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback