Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-15, 13:09
  #25
Medlem
Tack för alla svar

Jag beslutade att inte röra pengarna, men inte av etiska skäl utan pga risken att åka fast.
Jag kan verkligen inte ha mindre sympati för att inkassobolagen och KFM inte får sina pengar...
Citera
2017-01-15, 14:00
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KajsMarie
Tack för alla svar

Jag beslutade att inte röra pengarna, men inte av etiska skäl utan pga risken att åka fast.
Jag kan verkligen inte ha mindre sympati för att inkassobolagen och KFM inte får sina pengar...

Vet inte riktigt vad du menar med sista meningen. Inkassobolag har ju inte egen vinning på att få en skuld betald, de agerar ombud för den eller de fordringsägare som anlitat bolaget för inkassering av en skuld. Samma gäller kronofogden, det stannar ju inga pengar hos myndigheten efter utmätning.
Citera
2017-01-15, 16:14
  #27
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KajsMarie
Tack för alla svar
Jag kan verkligen inte ha mindre sympati för att inkassobolagen och KFM inte får sina pengar...
Vad är det för inställning? Du tycker alltså att man inte bör göra rätt för sig och betala skulder?
Citera
2017-01-15, 16:33
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Skit i alla jävla moralister här! Ta ut pengarna o håll masken. Försök få banken att betala pengarna en gång till. Ingen vet att du har kortet. Kan lika gärna va nån annan som stulit kortet o kollat in koden. Ta ut ur bankomat utan kamera. Sån där jävel inne på 7-11 lr krogen de sparar bilderna några dagar bara på butiken. Ta hatt lr hoodie på. Tar längre tid för bouptäckningen o fatta att flusset o borta.

Detta är ett forum för juridik och TS har ställt en juridisk fråga. "Moralism" har väldigt lite att göra med det. Hade TS viljat ha svar på frågan "är det moraliskt korrekt att ta pengar ifrån min mors dödsbo..." så hade han antagligen valt ett annat forum för frågan. Sen är det många som inte förstår skillnaden på "är det lagligt att..." och "kan jag komma undan med att..".

Är det lagligt att ta ut pengar ifrån ett dödsbo innan bouppdelningen är klar? - Nej, absolut inte. Beroende på omständigheter kan det vara olika kombinationer av bedrägeri, trolöshet, oredlighet, urkundsförfalskning och liknande.

Kan man komma undan med att ta ut pengar ifrån ett dödsbo innan bouppdelningen är klar? - Kan man säkert. Finns folk som kommer undan med rån, mord och allehanda andra brott.
Citera
2017-01-15, 18:53
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vill tro att kontot är spärrat, till en bouppteckning är på plats. Du kan få ut för löpande utgifter typ hyra.

Vilket stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Man kan i folkmun kalla det stöld, bedrägeri, mm....

Bouppteckning skall upprättas först innan arvsskifte kan komma i fråga. Det är inte dina pengar vi pratar om, utan din mammas! Än så länge har du inte alls del i dem och skulderna betalas av först.

Uttag mm kontrolleras av den som upprättar bouppteckningen. Och ansvarig för bouppteckningen kan även ge fullmakt åt exempelvis dig att få nyttja kontot för att betala hennes skulder, löpande räkningar, etc.

Nja. Det är snarare så att det är TS som ger någon annan ansvar för bouppteckningen och skriver fullmakt. Det är TS som sköter allt, fram tills dess TS anlitar någon annan. Du kan lätt göra bouppteckning själv, som dödsboarvtagare om du vill.

Det är dessutom dödsboets pengar inte mamman, hon är inte någon juridisk person längre.

Möjligen med gott försök så får du det till egenmäktighet.

Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Skit i alla jävla moralister här! Ta ut pengarna o håll masken. Försök få banken att betala pengarna en gång till. Ingen vet att du har kortet. Kan lika gärna va nån annan som stulit kortet o kollat in koden. Ta ut ur bankomat utan kamera. Sån där jävel inne på 7-11 lr krogen de sparar bilderna några dagar bara på butiken. Ta hatt lr hoodie på. Tar längre tid för bouptäckningen o fatta att flusset o borta.


Hur tänkte du att det ska ske? Alla kort etc spärras av banken när dödsfallet kommer in. Dessutom så finns ju ingen mening med och igentligen stjäla av sig själv eller hur?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback