Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-11, 22:59
  #1
Medlem
Hej!

Min mor har nyligen gått bort och då jag är hennes enda barn är jag också ensam arvtagare (hon var inte gift). Jag vet att hon har en del pengar på sitt konto (runt 25k) som jag gärna skulle vilja ta del av (jag har hennes uttagskort och kod).

Bouppteckningen är ännu inte klar eller ens påbörjad, men jag vet att min mor hade mycket stora skulder och jag är rädd att pengarna kommer försvinna för att betala av en bråkdel av hennes skulder vilket känns väldigt tråkigt och onödigt.

Det jag undrar om det är lagligt för mig att ta ut pengarna från kontot nu? Kontrolleras sådant? Dvs finns det någon risk för upptäckt även om det inte skulle vara tillåtet?

Mycket tacksam för svar!
Citera
2017-01-11, 23:02
  #2
Medlem
Det är inte tillåtet och straffbart. Tänk inte ens tanken.

Anlita en lokal begravningsbyrå, inte en av de större rikstäckande, så löser det sig ändå, även om det finns skulder. Det finns olika sätt att upprätta en bouppteckning.
Citera
2017-01-11, 23:06
  #3
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KajsMarie
Hej!

Min mor har nyligen gått bort och då jag är hennes enda barn är jag också ensam arvtagare (hon var inte gift). Jag vet att hon har en del pengar på sitt konto (runt 25k) som jag gärna skulle vilja ta del av (jag har hennes uttagskort och kod).

Bouppteckningen är ännu inte klar eller ens påbörjad, men jag vet att min mor hade mycket stora skulder och jag är rädd att pengarna kommer försvinna för att betala av en bråkdel av hennes skulder vilket känns väldigt tråkigt och onödigt.

Det jag undrar om det är lagligt för mig att ta ut pengarna från kontot nu? Kontrolleras sådant? Dvs finns det någon risk för upptäckt även om det inte skulle vara tillåtet?

Mycket tacksam för svar!

I de fall då skulder finns kvar så används bouppteckningen för att ersätta de företag och privatpersoner som dödsboet är skyldig. Som arvinge så ärver du inte skulderna så du kan känna dig trygg. Men räkna inte med att du får ta del av något arv värt pengar.
Citera
2017-01-11, 23:07
  #4
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KajsMarie
Hej!

Min mor har nyligen gått bort och då jag är hennes enda barn är jag också ensam arvtagare (hon var inte gift). Jag vet att hon har en del pengar på sitt konto (runt 25k) som jag gärna skulle vilja ta del av (jag har hennes uttagskort och kod).

Bouppteckningen är ännu inte klar eller ens påbörjad, men jag vet att min mor hade mycket stora skulder och jag är rädd att pengarna kommer försvinna för att betala av en bråkdel av hennes skulder vilket känns väldigt tråkigt och onödigt.

Det jag undrar om det är lagligt för mig att ta ut pengarna från kontot nu? Kontrolleras sådant? Dvs finns det någon risk för upptäckt även om det inte skulle vara tillåtet?

Mycket tacksam för svar!

Du är således ensam ägare till dödsboet. Din skyldighet är att förvalta dödsboet tills bouppteckning och arvsskifte är avklarat. Om du tar ut medel nu så blir du återbetalningsskyldig sedan om det saknas pengar som skulle ha gått till att betala skulder. Så var försiktig med att röra någonting som inte är ditt.

Skulder skall betalas i första hand, det som blir över tillfaller dig.

EDIT;Med tanke på att bouppteckningen inte är påbörjad så vet du inte om det eventuellt finns ett testamente med legater som också skall ha del av arvet.

EDIT2;Dessutom så ska begravningen inklusive begravningsbyråns kostnader bekostas av dödsboet, det blir ungefär den summan som du talar om, om det inte är något överdådigt. Begravningskostnader har förtur, resterande skulder kommer därefter.
__________________
Senast redigerad av OY 2017-01-11 kl. 23:13.
Citera
2017-01-11, 23:08
  #5
Medlem
Väldigt politiskt korrekt här ja

Modern kan ha haft en skuld om 25 000 kr till arvtagaren inte sant.
Citera
2017-01-11, 23:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Väldigt politiskt korrekt här ja

Modern kan ha haft en skuld om 25 000 kr till arvtagaren inte sant.

Det tillåter ändå inte sonen att använda hennes bankkort och röra kontot efter att döden har inträtt.
Citera
2017-01-11, 23:19
  #7
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Väldigt politiskt korrekt här ja

Modern kan ha haft en skuld om 25 000 kr till arvtagaren inte sant.

Men också en skuld till någon annan på 100:000:-, inte sant.

Hur kvarlåtenskapen skall fördelas bestäms när samtliga tillgångar och skulder är fastställda genom bouppteckningen.
Citera
2017-01-11, 23:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men också en skuld till någon annan på 100:000:-, inte sant.

Hur kvarlåtenskapen skall fördelas bestäms när samtliga tillgångar och skulder är fastställda genom bouppteckningen.

Var kom skulden på 100 000 ifrån?
Citera
2017-01-11, 23:38
  #9
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Var kom skulden på 100 000 ifrån?

Det var ett exempel, du menar att arvtagaren skulle kunna antidatera en skuld mellan den avlidne och arvtagare på det belopp som finns på kontot i syfte att tillskansa sig pengarna på kontot.

Jag menar att det spelar ingen roll, för dödsboet kan ha andra skulder som arvtagaren inte känner till, vilka skulder som finns kommer fram när bouppteckningen görs.

Om den avlidne hade en skuld till arvtagaren och en skuld till någon annan så skall arvet fördelas ut mellan fordringsägarna, det kan betyda att arvtagaren får noll.

Mitt tips är att invänta tills bouppteckningen är klar, är tillgångarna i dödsboet summan av vad begravningskostnaderna är plus lite till, samt skulder, satsa på en överdådig begravning och köp dig något snyggt att ha på dig(ingår) så det blir så lite som möjligt över till fordringsägarna.
Citera
2017-01-11, 23:43
  #10
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KajsMarie
Hej!

Min mor har nyligen gått bort och då jag är hennes enda barn är jag också ensam arvtagare (hon var inte gift). Jag vet att hon har en del pengar på sitt konto (runt 25k) som jag gärna skulle vilja ta del av (jag har hennes uttagskort och kod).

Bouppteckningen är ännu inte klar eller ens påbörjad, men jag vet att min mor hade mycket stora skulder och jag är rädd att pengarna kommer försvinna för att betala av en bråkdel av hennes skulder vilket känns väldigt tråkigt och onödigt.

Det jag undrar om det är lagligt för mig att ta ut pengarna från kontot nu? Kontrolleras sådant? Dvs finns det någon risk för upptäckt även om det inte skulle vara tillåtet?

Mycket tacksam för svar!

Ta ut pengarna och låtsas som att du inte vet någonting om hennes kort eller "plånbok" om de frågar efter den vid bouppteckningen. Kasta skiten i sjön.
Du är värd din mors pengar, det är jag säker på.
Citera
2017-01-11, 23:54
  #11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ta ut pengarna och låtsas som att du inte vet någonting om hennes kort eller "plånbok" om de frågar efter den vid bouppteckningen. Kasta skiten i sjön.
Du är värd din mors pengar, det är jag säker på.

Saken är ju den att om det dyker upp fler arvtagare eller legater så kan de ifrågasätta var pengarna som fanns på dödsdagen har tagit vägen. Kan resultera i en polisanmälan, en risk hen tar genom att begå en kriminell handling, bara säger det.

Att stjäla av en avliden, är inte det något av det lägsta man kan göra?
Citera
2017-01-12, 00:37
  #12
Medlem
jag tycker du ska ta ut pengarna. men gör det med maskering för ditt ansikte,

din plånbok är viktigast, din mor skulle nog önskat att du fick pengarna, tror jag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback