Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 22:10
  #1
Medlem
Hej. Jag har en fråga om vad det finns för nackdelar om man bor på en plats där man inte är folkbokförd?
Min pappa funderar på att skaffa en lägenhet i staden jag bor, men fortsätta spendera större delen av tiden i sin stuga på landet.

Jag funderar på om han kommer att kunna behålla sina reguljära läkarbesök (närmar sig 70 år).
Jag har läst på och det verkar som om man kan söka vårt på olika platser i Sverige. Jag vet inte hur det är med läkare som säger "kom tillbaka om en månad så får vi se hur det har gått".

Sedan får han ju inte rösta i kommunalval där han bor nu, men det är inte ett problem.

Jag tror inte att han har bostadsbidrag, så det är lugnt, men om han skulle kunna få så räknas det ju på adressen som försäkringskassan får från skatteverket.

Jag föreställer mig att han kommer att bo på vardagarna i sin nuvarande bostad och på helger och kring storhelger på den nya adressen.

Har ni några spontana tankar på problem som kan uppstå och samhällsfunktioner som man mister när han befinner sig i sin gamla bostad.
Citera
2017-01-11, 22:13
  #2
Medlem
tigerrakets avatar
Det största problemet blir ju: Vart ska posten gå?

Ska han bo i den gamla stugan på vardagen så kanske han ska vara skriven där?
Man kan ju hyra en lägenhet utan att skriva sig där.
Så får han all post till rätt hus, han får gå till rätt doktor, han får allt där. Eftersom han bara ska vara i den nya bostaden på helger och storhelger, så missar han ju inget.
Citera
2017-01-11, 22:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelofb
Hej. Jag har en fråga om vad det finns för nackdelar om man bor på en plats där man inte är folkbokförd?
Min pappa funderar på att skaffa en lägenhet i staden jag bor, men fortsätta spendera större delen av tiden i sin stuga på landet.

Jag funderar på om han kommer att kunna behålla sina reguljära läkarbesök (närmar sig 70 år).
Jag har läst på och det verkar som om man kan söka vårt på olika platser i Sverige. Jag vet inte hur det är med läkare som säger "kom tillbaka om en månad så får vi se hur det har gått".

Sedan får han ju inte rösta i kommunalval där han bor nu, men det är inte ett problem.

Jag tror inte att han har bostadsbidrag, så det är lugnt, men om han skulle kunna få så räknas det ju på adressen som försäkringskassan får från skatteverket.

Jag föreställer mig att han kommer att bo på vardagarna i sin nuvarande bostad och på helger och kring storhelger på den nya adressen.

Har ni några spontana tankar på problem som kan uppstå och samhällsfunktioner som man mister när han befinner sig i sin gamla bostad.

en mer relevant fråga är väl hur han ska "skaffa" den nya lägenheten? de flesta hyresvärdar ger inte kontrakt till personer som redan har ett annat boende som de tänker behålla. visst kan man ljuga om det men då kan man lika gärna bli av med kontraktet.
Citera
2017-01-12, 15:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
en mer relevant fråga är väl hur han ska "skaffa" den nya lägenheten? de flesta hyresvärdar ger inte kontrakt till personer som redan har ett annat boende som de tänker behålla. visst kan man ljuga om det men då kan man lika gärna bli av med kontraktet.
  1. Han kan köpa
  2. Stugan kan vara taxerad som fritidshus
  3. Det kanske inte behöver vara ett problem om stugan ligger långt ifrån staden där sonen bor
Citera
2017-01-12, 23:27
  #5
Medlem
Ett problem som kan uppstå är vårdcentralen. Man måste söka vård där man är skriven. VC i andra städer tar bara emot om det handlar om akutsjukvård. Vanlig vård för tex förkylning eller återbesök hos läkare gäller inte. Utan snarare tex om han bryter benet, ja då får han vård överallt i Sverige.

Jag har haft detta problem. Var mitt i en livskris. Var skriven i ett annat landskap än där jag bodde i. Sov bara 1 h per dygn, så behövde sömntabletter. Fick söka mig till psykakuten istället för vårdcentralen. Va inte kul att sitta där i flera timmar innan man fick träffa någon.
__________________
Senast redigerad av rocknrullstol 2017-01-12 kl. 23:38.
Citera
2017-01-13, 03:34
  #6
Medlem
Just vårdcentralen borde väl inte vara något större bekymmer? Numera finns ju vårdvalet, så man kan ju själv välja att lista sig på valfri vårdcentral. Det behöver inte vara en vårdcentral där man är folkbokförd.

Posten kan ju lösas genom särskild postadress (det var en annan person här som oroade sig för posten), så det borde ju funka rätt så bra på det sättet också. Eller tillfällig eftersändning av post.
Citera
2017-01-13, 09:00
  #7
Medlem
SuraStinas avatar
Det ska inte vara något problem att göra som din pappa tänkt. Om det är en hyresvärd eller Brf så behöver han med största sannolikhet vara skriven där- men ring Hyresnämnden och fråga, eller läs stadgarna till Brf-föreningen om han tänker köpa. Men sen kan han som Koiho säger skaffa särskild postadress från Skatteverket (superenkelt- fyll i en blankett och skicka in- helt gratis och så får han all myndighetspost till stugan) och beställ eftersändning av post från Adressändring (kostar 600 kr för ett halvår har jag för mig) eller att han ringer runt och adressändrar själv.

Gällande vårdcentralsbesök och sjukhusvård så är det egentligen inget problem. Jag har varit skriven på annan address i 7 års tid och flyttat runt i Sverige pga jobb och sökt mycket vård på varje ställe jag bott- jag har även gått till flera olika vårdcentraler i varje stad och bytt flera gånger pga bättre bemötande och bättre/snabbare vårdtider. Visst får man ofta frågan från receptionisten "men du är ju skriven i xx län" men då säger jag bara som det är att jag jobbar temporärt på den här orten. Hittills har jag aldrig blivit nekad vård- fått både egna läkare som jag haft regelbunden kontakt med, mediciner utskrivna, sjukgymnast, akutsjukvård mm. Så länge man listar sig på vårdcentralen på den "temporära orten" så är det inget problem att gå dit så mycket man vill. Din pappa kan ju säga som det är- att han bor i staden på helgerna och i stugan på veckodagarna och därför vill tillhöra vårdcentralen på landet.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av SuraStina 2017-01-13 kl. 09:03.
Citera
2017-01-13, 18:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Det ska inte vara något problem att göra som din pappa tänkt. Om det är en hyresvärd eller Brf så behöver han med största sannolikhet vara skriven där- men ring Hyresnämnden och fråga, eller läs stadgarna till Brf-föreningen om han tänker köpa. Men sen kan han som Koiho säger skaffa särskild postadress från Skatteverket (superenkelt- fyll i en blankett och skicka in- helt gratis och så får han all myndighetspost till stugan) och beställ eftersändning av post från Adressändring (kostar 600 kr för ett halvår har jag för mig) eller att han ringer runt och adressändrar själv.

Gällande vårdcentralsbesök och sjukhusvård så är det egentligen inget problem. Jag har varit skriven på annan address i 7 års tid och flyttat runt i Sverige pga jobb och sökt mycket vård på varje ställe jag bott- jag har även gått till flera olika vårdcentraler i varje stad och bytt flera gånger pga bättre bemötande och bättre/snabbare vårdtider. Visst får man ofta frågan från receptionisten "men du är ju skriven i xx län" men då säger jag bara som det är att jag jobbar temporärt på den här orten. Hittills har jag aldrig blivit nekad vård- fått både egna läkare som jag haft regelbunden kontakt med, mediciner utskrivna, sjukgymnast, akutsjukvård mm. Så länge man listar sig på vårdcentralen på den "temporära orten" så är det inget problem att gå dit så mycket man vill. Din pappa kan ju säga som det är- att han bor i staden på helgerna och i stugan på veckodagarna och därför vill tillhöra vårdcentralen på landet.

Lycka till!
Att byta vårdcentral i den staden man är skriven i är inga problem. Men är du skriven i Borås och vill tillhöra en vårdcentral i Sthlm måste du skriva dig i Sthlm. Så det kan visst bli problem eftersom det kostar mer pengar för en vårdcentral att ta emot en person från Borås än sthlm tex. Allt handlar om vad det är för vård man söker. Tex jag fick akuta buksmärtor i Gbg (bor inte där). Självklart tog Sahlgrenska emot mig. Men om jag tex vill utreda en långvarig hosta och måste göra en spirometri. Ja då måste jag gå till en vårdcentral i mitt län. / jobbar själv i vården.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback