Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 20:49
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en dator jag byggt själv av gamla och nya delar. Det äldsta är chassit med cd-enhet, som var original till en Fujitsu Siemens som är cirka 13 år gammal. Moderkortet och fläkten kommer också från en Asus och är kanske 10 år gammalt. Fläkten börjar dock bli väldigt dålig, alla usb-uttag funkar inte och endast en sida ljud fungerar... och dessutom är chassit är fult, så jag vill ha nytt! Men jag fattar egentligen inte sånt här. Ingår moderkort när man köper ett chassi? Vilka moderkort och chassin passar till mina nya delar, cirka ett och ett halv år gamla, och är G650M och GeForce GTX 960 Strix? Kommer en cd-enhet också med i ett nytt chassi? Vad rekommenderar ni? Helst en snygg och cool svart/rosa mvh tjej.
Citera
2017-01-11, 21:13
  #2
Medlem
SilentVictorys avatar
Du måste se till att ha en processor som passar moderkortet.
Vad har du för processor idag?

Nej moderkort eller cd-läsare ingår inte om du köper ett chassi, kan hända under vissa erbjudanden dock.

https://www.inet.se/produkt/6911329/...tom-rosa#specs enda rosa chassit jag känner till. Vet dock inte var man kan få tag i det idag.
__________________
Senast redigerad av SilentVictory 2017-01-11 kl. 21:16.
Citera
2017-01-11, 21:28
  #3
Medlem
Jag har Cooler Master GM 650W. Fasen att det inte ingår!
Citera
2017-01-11, 21:52
  #4
Medlem
oldeubois avatar
Skojar du, trodde du att du skulle få en massa komponenter på köpet? Du lär inte behöva en DVD-läsare idag, allting sker digitalt. Vad har du för processor nu och varför skall du köpa ett nytt moderkort? Finns egentligen ingen anledning att uppgradera moderkort om du inte köper ny processor och ramminnen från en ny DDR-serie.
Citera
2017-01-11, 23:02
  #5
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asjdh
Jag har Cooler Master GM 650W. Fasen att det inte ingår!
Cooler Master GM 650W är nätaggregatet, alltså inte moderkortet.

Moderkort -> http://extreme.idg.se/polopoly_fs/1..../232419668.jpg
Nätaggregat -> http://www.hardwareluxx.de/images/st...air_cx_750.jpg

Alla chassin passar inte med alla moderkort, och alla processorer passar inte med alla moderkort.

Vad exakt är det du vill köpa nytt? Bara ett chassi? Eller allting nytt förutom grafikkortet?
Citera
2017-01-12, 19:50
  #6
Avstängd
therefores avatar
Jag kan rekommendera att du tar en del i taget. Har du någon gång lekt med lego? Datorbygge är i princip som det.

Vad en dator behöver för att fungera är.
Moderkort.
Processor. (CPU. Kan även vara bra att uppgradera CPU fläkten, vilket är rätt billigt)
Grafikkort.
Ram-minne.
Hårddisk.
Nätaggregat.
Rosa chassi. (gay, men jävligt nödvändigt)


Inet.se kan du hitta datorprylar på. Rekommenderar att du tar denna sida sist, när du vet på ett ungefär vad du vill ha ut av en dator.
Sweclockers.se har många bra recensioner på datorprylar. Där får du även reda på vad som är mest prisvärt och ger mest bang for the buck.

Det är här legobygget börjar. Så nu vill du att pusselbitarna passar ihop. Bara att kolla under inet.se's specifikationer.

Vad du vill kolla efter, är att moderkortet (bröstkorgen) har slots som passar det grafikkort du väljer. PCI-E är det mest använda idag. Därför behöver du ett moderkort som stödjer det.

Vill du komma billigt undan? Skippa extra usb portar. CD-läsare. Extra grafikkorts slots (om du bara ska ha ett grafikkort.) etc etc.

För en bra dator, vill du hålla dig till märket Intel eller Geforce. Och undvika allt med märket AMD eller AMD Radeon.

Jag kunde inte mycket om datorer. Och hade inte mycket i lön. Så jag köpte en del i månaden. Och kollade upp lite om varje del någon halvtimme eller mer om dagen. Nu har jag en dator som är mycket mycket billigare än många utav mina vänners och presterar lika bra eller bättre. Och detta var 4 år sedan. Lätt värt att lägga tiden på att lära sig och att ta sin tid med det. Till slut har du en fet dator du byggt helt själv och den känslan är oslagbar

Ska du bara byta ut burk till din gamla dator och inte bygga nytt från scratch. Så måste du kolla upp att burken passar ditt moderkort. (vilket många gör, då det finns många olika skruvplatser). Så det är bara att ta fram med varenda del i din burk och läsa specifikationerna!
Om du inte orkar skruva loss och söka på registreringsnumret på varje del så kan du ladda ner CPU-Z och låta det kolla datorn åt dig.
__________________
Senast redigerad av therefore 2017-01-12 kl. 19:59.
Citera
2017-01-13, 02:55
  #7
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asjdh
Hej!

Jag har en dator jag byggt själv av gamla och nya delar. Det äldsta är chassit med cd-enhet, som var original till en Fujitsu Siemens som är cirka 13 år gammal. Moderkortet och fläkten kommer också från en Asus och är kanske 10 år gammalt. Fläkten börjar dock bli väldigt dålig, alla usb-uttag funkar inte och endast en sida ljud fungerar... och dessutom är chassit är fult, så jag vill ha nytt! Men jag fattar egentligen inte sånt här. Ingår moderkort när man köper ett chassi? Vilka moderkort och chassin passar till mina nya delar, cirka ett och ett halv år gamla, och är G650M och GeForce GTX 960 Strix? Kommer en cd-enhet också med i ett nytt chassi? Vad rekommenderar ni? Helst en snygg och cool svart/rosa mvh tjej.
Moderkort sitter normalt inte i lösa chassin. Det finns små chassin för att bygga små datorer med som kan ha moderkort och kylare ifrån början men det är inte normalt. Normalt följer det inte med något nätaggregat heller även om det förekommer. Väldigt sällan är det med skivläsare av något slag också.

ATX är den normala storleken på chassin, Micro-ATX är lite mindre men har fortfarande plats för fyra expansionskort (=två grafikkort) och fyra minnesmoduler. mini-ITX är för små byggen med bara ett grafikkort och två minnesmoduler. Man får välja ett moderkort med samma sockel som den processor man vill använda och som inte är större än den låda man har valt och sedan köpa den typ av RAM som får plats.

Du har gammalt moderkort och med det processor alltså? Men ett lite nyare nätaggregat och grafikkort som du vill fortsätta använda?

Ett enkelt sätt att få en rosa låda är väl att ta ett vitt chassi typ Corsair Air 240 och sedan montera en RGB-ljusslinga i det som man kan välja rosa färg på så kommer ju allt vitt som reflekterar att lysa i rosa. Det finns ju kanske inte tokmånga chassin i rosa färg att välja på annars.

AeroCool Dead Silence finns i rosa:
http://www.aerocool.com.tw/au/chssis/ds/ds-cube

Här har du nog en större låda ifrån Corsair men det var såhär jag menade:
https://i.ytimg.com/vi/Ux4gdkCg2uQ/maxresdefault.jpg
Air 240 i vitt ser ut såhär:
http://www.corsair.com/~/media/corsa...240_wht_01.png
Med typ ett sådant här kit verkar det ju gå att välja rosa belysning:
https://www.inet.se/produkt/6912188/...-led-kit#specs
(Jag antar att man inte behöver ha moderkortet de nämner?)

Air 240 är en Micro-ATX-låda så man har lite mindre plats där. Ditt nätaggregat skall få plats och GTX 960 bör ju inte vara så stort så det går antagligen. Dock behöver du ju i.s.f. köpa ett Micro-ATX-moderkort, en processor och RAM. Billigaste moderkorten för moderna komponenter har chipset som H110, näst billigaste B150, sedan Z170 och Z270. Billigaste någorlunda ok processorn heter G4620, likvärdig med i3 och vill du ha mer prestanda i5 eller i7, K-modell om du vill kunna överklocka. i5 och i7 av vars namn börjar på 6 var de nyaste nyss och fungerar med alla tidigare nämnda moderkort, de som heter 7 behöver antagligen att man uppgraderar BIOS på en hel del av de äldre moderkorten vars modellnummer inte är 200-någonting.
Citera
2017-01-14, 20:45
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Fanns en G4560 som kostade 400 kr mindre och väl bara tappade 0.2 GHz och fick enklare Intel HD 610-grafik.
https://www.youtube.com/watch?v=wkhTnpGsbKA
Sjukt bra för pengarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback