Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 20:25
  #1
Medlem
8711s avatar
Kristdemokraternas riksdagsledamot Stefan Svanström vill redan idag, fram till valet 2018, ta över makten med Sverigedemokraternas hjälp. Han vill veta vilka motkrav Jimmie Åkesson och SD har för att erbjuda sitt stöd. Svanström vill diskutera förutsättningar för samarbete på både kort och lång sikt.

Går detta ihop och fungerar för att bilda regering så anser Svanström att man ska fälla s-regeringen och Löfven redan idag. För att på prov bilda regering med Sverigedemokraterna fram till valet 2018.

Svanström menar att det är tydligt att väljarna vill ha en annan regering, att det rödgröna alternativet inte ökade sina siffror i valet 2014 utan att det var Sverigedemokraterna som ökade kraftigt medan alla andra partier stod still eller kraftigt förlorade väljare till Sverigedemokraterna.

http://www.di.se/opinion/stefan-svan...a-sd-strategi/

* Är det en rimlig hållning att vilja testa ett samarbete med Sverigedemokraterna från idag fram till valet 2018 för att se hur det håller och fungerar?

* Är det ett erbjudande Sverigedemokraterna borde gå med på? Borde man försöka bilda regering redan idag fram till valet 2018? Vad är fördelarna/nackdelarna.
Citera
2017-01-11, 20:39
  #2
Medlem
VelvetReds avatar
Ja och ja. Jag tycker att den sk oppositionen bör visa lite stake nu när det faktiskt kan få det.

Men det är dock (lilla) KD som raffsar efter halmstrån mest, tror jag.
Citera
2017-01-11, 21:10
  #3
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Men är inte KD borta efter valet då?
Citera
2017-01-11, 21:12
  #4
Medlem
Ja, varför inte? Fast det finns nog många inte. Men ihop med KD riskera inte SD att försvinna som kanske vore risk vid M samarbete.

SD månar om familj och pensionärer och Sverige och dess folk. Detsamma står KD för. ? Jag tycker inte M sprudlar av medmänsklighet. Denna egenskap tycker jag SD har. Jag vet att jag får mothugg här av alla som ser dem som rasister och främlingsfientliga. Så är ju inte fallet. De har bara ett stort sunt förnuft.

I övrigt tror jag att SD och KD kommer väl överens i de flesta frågor. Kom ihåg EBT Almedalstal 2015. Det kunde varit SDs.
Citera
2017-01-17, 18:01
  #5
Medlem
Mike.Andersens avatar
Den stora frågan är vilka konsekvenser det får om de rödgröna förlorar makten till SD och KD? Den regressiva vänstern har kompromissat bort sina egna värderingar som frihet, jämställdhet och jämlikhet som återfinns hos minoriteter, i synnerhet de som återfinns hos den muslimska minoriteten. Om allt detta har varit förgäves, då kommer nog den inhemska terrorismen att öka lavinartat.
Citera
2017-01-30, 21:59
  #6
Medlem
8711s avatar
Även KDU vill ha samarbete med Sverigedemokraterna i riksdagen.

Citat:
KDU vill ha samarbete med SD i riksdagen

Kristdemokraternas ungdomsförbund går emot partiledaren Ebba Busch Thor, som sagt att partiet inte tänker samarbeta med Sverigedemokraterna i riksdagens utskott.

Den hållningen är ett svek mot väljarna, anser KDU.s ordförande Christian Carlsson.

– Vi borde samtala också med Sverigedemokraterna för att se vad vi tillsammans kan komma överens om, och som skulle göra Sverige till ett bättre land att leva i.

Ebba Busch Thor har ju sagt att det inte är aktuellt att förhandla med Sverigedemokraterna i utskotten. Hur ser du på det beskedet?

– Jag tycker att Kristdemokraterna bör ompröva det beslutet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6615959
Citera
2017-01-30, 22:05
  #7
Medlem
8711s avatar
Kristdemokrater i Älmhult vill samarbeta med Sverigedemokraterna.

Citat:
”Vi måste lyfta in SD i värmen”

För att få till en borgerlig majoritet i Älmhult vill Dan Bülow (KD) se ett samarbete med SD.

– Vi måste lyfta in SD i värmen, säger han.

Citat:
Dan Bülow (KD) vill att de borgerliga partierna i Älmhult inleder ett samarbete med SD. – Det är angeläget för att kunna få en bärkraftig majoritet, säger han.

http://www.smp.se/almhult/kd-vill-in...edemokraterna/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback