Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-12, 19:33
  #13
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här en gammal karta över Sverige , dock ej visandes de tyska provinserna.
Citera
2017-01-12, 19:45
  #14
Medlem
freeriderXIIs avatar
Gustav II Adolf intog över 100 tyska städer och höll under ett tag floderna Oder, Elbe och Rhen
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-01-12 kl. 20:11.
Citera
2017-01-18, 19:52
  #15
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
En nordmanns forslag til karta enligt trådstarters spørsmål:

http://svea.wikia.com/wiki/Swedish_Empire

Scroll litt ned på siden.
__________________

Tack för kartan ett försök i alla fall, den tar inte bara med för mycket territorium i Grönland, Island och Kolahalvön den tar även med för lite av södra Tyskland.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-01-18 kl. 19:57.
Citera
2017-01-18, 20:39
  #16
Medlem
nimbras avatar
Jag kan reka " Atlas till historien" utgiven av Svenska Bokförlaget-Norstedts, användes förr i Realskolans undervisning, finns säkert på nått antikvariat.

http://antikvariat.net/get/search.cg...12&qe=BOT26563 här fanns den visst att beställa.
Citera
2017-02-19, 00:03
  #17
Medlem
freeriderXIIs avatar
Staraja Ladoga hölls av Sverige.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-02-19 kl. 00:05.
Citera
2017-05-27, 02:09
  #18
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hur nära var vi Wien förresten under trettioåriga kriget?

I meter räknad?


Vi inledde/började aldrig någon regelrätt belägring väl?

Nu hittade jag information tydligen så var vi som närmast 16 miles därifrån vilket blir 25749.50 m. Det var under befäl av Lennart Torstensson och orten hette Stockerau. Sverige skulle aldrig komma så nära Wien igen under trettioåriga kriget.
Citera
2017-05-28, 13:08
  #19
Medlem
Man måste tänka på hur krigen gick till på 1600-talet. Av försörjningsskäl befann sig arméernas huvudstyrkor ständigt i rörelse, någon riktig frontlinje fanns inte. Oftast lämnades små styrkor kvar för att hålla städer och fästen man erövrade. Att vid någon given tidpunkt rita en karta över svenskkontrolerade områden blir därför väldigt svårt. Artikeln som länkades till ovan var ju tramsigt nationalistiskt präglad. Att svenska soldater inte plundrade eller begick övergrepp på civilbefolkning är rent nys. Kartan är ju rent hittepå...
Citera
2018-10-24, 19:01
  #20
Medlem
freeriderXIIs avatar
Då Karl XII satt i Sachsen 1706 vore kul att se en karta över kontrollerat territorium i Europa hur man nu definierar kontrollerat. Eller åtminstone hållna städer.



Här en bild med marschvägar.
Citera
2019-02-10, 17:37
  #21
Medlem
freeriderXIIs avatar
Under Karl X Gustaf höll vi både Warszawa som Krakow.
Citera
2019-09-21, 03:19
  #22
Medlem
freeriderXIIs avatar
Viktiga delar av nuvarande Polen har dock vid flera krig hållits av svenska trupper. Både under Gustav II Adolf, Karl X Gustaf och Karl XII. Det skulle kunna finnas med i alla fall på försök till kartor. För att förstå Sveriges position bättre.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2019-09-21 kl. 03:22.
Citera
2019-09-23, 11:10
  #23
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ett problem med såna kartor är att de fokuserar på territorium snarare än det som var viktigt för den tidens aktörer. En stad vid en flodmynning (som Riga) var till exempel värd mer än hela inlandet, men det senare ser mer imponerande ut på kartan.

En tanke är att illustrera det med en förvrängd karta där ekonomiskt viktiga områden förstoras och vice versa. Kul idé om nån grafiskt lagd person behöver en skoluppgift.
Citera
2019-09-23, 19:40
  #24
Medlem
Intressant ämne.
Jag har nästan ett dussintal gånger haft anledning att besöka Olomouc i östra Tjeckien (Olmutz med tyskt u på dubbelmonarkins tid.)

http://tourism.olomouc.eu/basic-info...que-olomouc/en

Enligt stadens hemsida (Thirty Years War) så ockuperade svenskarna staden mellan 1642 0ch 1650. Texten på hemsidan har skrivits om sedan jag först var där (2000), men från början påpekades även att de kejserliga (Tysk-Romerska) trupperna två gånger (1644 och 1644-45) försökte återta staden utan framgång. Och även att det var den här lilla episoden som gjorde Brno (Brunn) till Mährens ledande stad, då "When our guests (sic! min anm.) finally left the towns population had dwindled from some 20 000 to 2000 inhabitants".

Hur håller man en stad utan att hålla den omkringliggande landsbygden från försörjningssynpunkt? Eller höll man även den? Åtta år. Jag antar att man hade ett visst utbyte av trupp under den tiden och vidare att det främst var värvat folk från de tyska territorierna som i sådana fall utgjorde garrisonen?

Så, nu ska jag se hur länken fungerade...
__________________
Senast redigerad av sfthew 2019-09-23 kl. 19:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback