Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 18:10
  #1
Medlem
Hej!

Jag har trubbel med att koppla in en extern skärm till min laptop. Tidigare har jag kört Vga-kabel och det funkar bra. Men nu köpte jag en Hdmi-Displayportkabel och kopplade in den, då funkar det inte. Skärmen säger att det inte finns en kabel i.

Jag har valt Displayport i menyn på skärmen.
Jag vet att Hdmi-Displayport inte skickar samma signaler på nåt sätt, men när man har en hel kabel borde det väl fungera?

Datorn är en Asus A55A och skärmen en Dell U23nånting.

Förslag på lösning?

Mvh,

grishals
Citera
2017-01-11, 18:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Hej!

Jag har trubbel med att koppla in en extern skärm till min laptop. Tidigare har jag kört Vga-kabel och det funkar bra. Men nu köpte jag en Hdmi-Displayportkabel och kopplade in den, då funkar det inte. Skärmen säger att det inte finns en kabel i.

Jag har valt Displayport i menyn på skärmen.
Jag vet att Hdmi-Displayport inte skickar samma signaler på nåt sätt, men när man har en hel kabel borde det väl fungera?

Datorn är en Asus A55A och skärmen en Dell U23nånting.

Förslag på lösning?

Mvh,

grishals

Har du rätt kabel?

Sådana kablar fungerar bara åt ett håll. En kabel som är hdmi->dp fungerar inte om man försöker använda den som dp->hdmi även om den passar.
Citera
2017-01-11, 19:19
  #3
Medlem
Hmm, verkar ha fått fel...

Hur vet man om den är rätt? Den här t ex: https://www.dustinhome.se/product/5010967288/hdmi-kabel

Står väl inte vilket håll den är?
__________________
Senast redigerad av grishals 2017-01-11 kl. 19:36.
Citera
2017-01-11, 21:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Hmm, verkar ha fått fel...

Hur vet man om den är rätt? Den här t ex: https://www.dustinhome.se/product/5010967288/hdmi-kabel

Står väl inte vilket håll den är?

Det brukar stå input respektive output på kontakterna.

Tillverkarens artikelnummer:
DP2HDMI2MM-2m-B

Det gissar jag betyder DP to HDMI.

Vilken sort är det som du ska ha.

Ser nu när jag kollar att det bland konsumentkablar finns dubbelriktadade adaptrar. Med det proffsmärke som jag jobbar med är de antingen eller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback