Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 16:12
  #1
Medlem
Whiteejacks avatar
Jag diskutera med min väninna kring längd idag, enligt henne så har en tjej vid åldern 18 slutat växa helt (hon är 18) pågrund av dels att man är rätt mogen som kvinna vid 18 kroppsmässigt och längd inräknat, men enligt mig så kan en tjej fortfarande växa en del efter 18 och att allt beror på generna så att växa några cm efter 18 vore inte udda.

Vad tror ni stämmer mer? Vad vet ni om detta?
Citera
2017-01-11, 16:17
  #2
Medlem
Det tog mig 8 sekunder att hitta följande på Vårdguiden:

"Nästan alla flickor har nått sin vuxna kroppslängd vid 15 års ålder även om inte puberteten är över."
Citera
2017-01-11, 16:41
  #3
Medlem
Whiteejacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det tog mig 8 sekunder att hitta följande på Vårdguiden:

"Nästan alla flickor har nått sin vuxna kroppslängd vid 15 års ålder även om inte puberteten är över."

Nästan alla, finns undantag då, jag tror flera tjejer växt en del under 18-20 års åldern tex.
Citera
2017-01-11, 16:51
  #4
Medlem
Knasibass avatar
Ja man kan växa lite till efter 18 (det gjorde jag).
Citera
2017-01-11, 17:08
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
Nästan alla, finns undantag då, jag tror flera tjejer växt en del under 18-20 års åldern tex.

Någon länkar dig svar från en trovärdig källa och du börjar tala om undantag?
Du hade fel,finns såklart undantag som med allt. Gå vidare.
Citera
2017-01-11, 17:19
  #6
Medlem
Merwinnas avatar
Det är osannolikt att en kvinna ska växa mer efter 18, om inte hennes pubertet hållits tillbaka på något sätt. T.ex. med medicinering (vilket man kan göra medvetet just FÖR ATT en kort flicka ska få växa några centimeter till), svält, självsvält eller alltför hård träning.
Citera
2017-01-11, 17:30
  #7
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Jag växte ett par cm mellan 18 och 20, inga kända hormonfel eller andra hälsoproblem (många på pappas sida är långa) och stannade på 1.80.
Citera
2017-01-12, 20:49
  #8
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det tog mig 8 sekunder att hitta följande på Vårdguiden:

"Nästan alla flickor har nått sin vuxna kroppslängd vid 15 års ålder även om inte puberteten är över."


Hm, det påståendet från Vårdguiden ifrågasätter jag starkt. Jag skulle annars säga 18 år och att det är väldigt ovanligt att flickor växer ytterligare på längden efter den åldern. Bland pojkar är det nog däremot mer vanligt att de kan växa någon centimeter mellan 18-20 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback