Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 14:51
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/...-10390556.aspx

"I december bokade Sverigedemokraterna en lokal i Folkets hus i Gällivare inför ett möte som sker nu på måndag. Anledningen är att partiledaren Jimmie Åkesson och partiets skolpolitiska talesperson Stefan Jakobsson kommer till orten. Nu står partiet utan lokal, då Folkets hus avbokat den hyrda lokalen.

– Folkets Hus i Gällivare har ett gjort ett misstag. Vi får stå för de konsekvenserna, och då blir det så att vi får säga nej nu och avboka bokningen. Det finns en policy inom Folkets hus och parker som säger att lokalerna inte ska hyras ut till rasistiska och främlingsfientliga föreningar, säger Lena Lindberg, ordförande i Folkets hus Gällivare."

Gör man rätt?
Citera
2017-01-11, 14:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/...-10390556.aspx

"I december bokade Sverigedemokraterna en lokal i Folkets hus i Gällivare inför ett möte som sker nu på måndag. Anledningen är att partiledaren Jimmie Åkesson och partiets skolpolitiska talesperson Stefan Jakobsson kommer till orten. Nu står partiet utan lokal, då Folkets hus avbokat den hyrda lokalen.

– Folkets Hus i Gällivare har ett gjort ett misstag. Vi får stå för de konsekvenserna, och då blir det så att vi får säga nej nu och avboka bokningen. Det finns en policy inom Folkets hus och parker som säger att lokalerna inte ska hyras ut till rasistiska och främlingsfientliga föreningar, säger Lena Lindberg, ordförande i Folkets hus Gällivare."

Gör man rätt?

Helt rätt enligt mig, har borde vara/bli portad på flera ställen...
Citera
2017-01-11, 14:58
  #3
Medlem
Dom har ju tyvärr rätten att hyra ut till vilka dom vill men man kan återigen fråga sig hur det låter när man ska boka deras festlokal.
Frågar dom rakt ut i fortsättningen om det finns några i mitt sällskap som är främlingsfientliga när jag ska ha fest?
Citera
2017-01-11, 14:59
  #4
Medlem
Ingenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/...-10390556.aspx

"I december bokade Sverigedemokraterna en lokal i Folkets hus i Gällivare inför ett möte som sker nu på måndag. Anledningen är att partiledaren Jimmie Åkesson och partiets skolpolitiska talesperson Stefan Jakobsson kommer till orten. Nu står partiet utan lokal, då Folkets hus avbokat den hyrda lokalen.

– Folkets Hus i Gällivare har ett gjort ett misstag. Vi får stå för de konsekvenserna, och då blir det så att vi får säga nej nu och avboka bokningen. Det finns en policy inom Folkets hus och parker som säger att lokalerna inte ska hyras ut till rasistiska och främlingsfientliga föreningar, säger Lena Lindberg, ordförande i Folkets hus Gällivare."

Gör man rätt?

Vad är konstigt med detta? Många ställen Stålrör älskare borde bli kickade från, speciellt regerings byggnaden.
Citera
2017-01-11, 15:05
  #5
Medlem
Fullständigt idiotiskt och odemokratiskt. Bävar för ett samhälle där man måste rösta på ett visst sätt för att få göra affärer.
Citera
2017-01-11, 15:12
  #6
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Fullständigt idiotiskt och odemokratiskt. Bävar för ett samhälle där man måste rösta på ett visst sätt för att få göra affärer.

Jag ser inget problem att föreningar avstår att hyra ut lokaler till andra organisationer pga skilda värderingar eller åsikter. Sen skulle inte jag klassificera hela SD som rasistiskt och främlingsfientligt då deras politik utåt sett inte är det.
Citera
2017-01-11, 15:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Det finns en policy inom Folkets hus och parker som säger att lokalerna inte ska hyras ut till rasistiska och främlingsfientliga föreningar, säger Lena Lindberg, ordförande i Folkets hus Gällivare."
Hur rimmar detta mot allas lika värde samt att alla själv äger frågan om vad de är och står för?
Citera
2017-01-11, 15:22
  #8
Medlem
Jo det är ett bra Sverige det här!
Det är verkligen ett fritt land det här! hahaha
Citera
2017-01-11, 15:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Jag ser inget problem att föreningar avstår att hyra ut lokaler till andra organisationer pga skilda värderingar eller åsikter. Sen skulle inte jag klassificera hela SD som rasistiskt och främlingsfientligt då deras politik utåt sett inte är det.

"Folkets hus april 20100ansökan om omdisponering av beviljat bygdemedel. Av beslutet framgår det inte, hur många kronor omdisponeras, inte heller om huruvida ordf.i utskottet Birgitta Larsson tillika ordf. i Gällivare Folkets hus är JÄV.
”Enligt delegation” har Ulf Hansson beslutat om stöd med 21.000 kr
avseende marknadsföring av Midnattssolsutställningen."


Att få skattepengar och sen stänga ute vissa strider mot min demokratiuppfattning. Ska man hålla ihop ett samhälle kan man inte hålla på det sättet- Talman Birgitta Dahl stödde Pol Pot S riksdagsmannen Erik Brandt föreslog Hitler till Nobels fredspris, Stefan <löven gick med i SSU när man tvångsterilisade obekväma SSU för massor med statsstöd SDU 0 kr men så åker man heller inte taxi från Sälen. Det blir ett omöjligt samhälle om man ska stämpla och klassa in folk i goda och onda hela tiden. Enda fördelen med att vägra SD att hyra och fortsätta vuxenmobbning är att SD växer.
Citera
2017-01-11, 15:43
  #10
Medlem
SD borde stämma dem för avtalsbrott.

SD är ju inget rasistiskt parti.
Citera
2017-01-11, 15:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Jag ser inget problem att föreningar avstår att hyra ut lokaler till andra organisationer pga skilda värderingar eller åsikter. Sen skulle inte jag klassificera hela SD som rasistiskt och främlingsfientligt då deras politik utåt sett inte är det.

Det problematiska är att Folkets hus till stor del bekostas av skattebetalarna och då borde demokratiska regler vara gällande....
Citera
2017-01-11, 15:53
  #12
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Partier och partipolitik

Strix/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback