Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-11, 13:40
  #1
Medlem
Flytta tråden om den ligger fel mod! Mvh

Tjena flashback, nu är det så att jag har torskat på 400 g cannabis som jag odlat. Var på en person utredning härom dan när de frågade mig vad jag hade kunnat tänka mig ta för straff utöver fängelse. (eget bruk) aldrig sålt. Är helt ostaffade sen tidigare.

Min fråga är vad jag ska välja? helst samhällstjänst men blev erbjuden skyddstillsyn också. Vad innebär dessa val? skillnaden på att bara välja samhällstjänst och ej skyddstillsyn? ska man ta båda? vad händer här igentligen. vill inte ha skyddstillsyn och sedan 2 år till jag måste vara fläckfri.

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av AllaOchIngen 2017-01-11 kl. 13:46.
Citera
2017-01-11, 14:11
  #2
Medlem
Vem har lurat i dig att du kan välja straff?!
Citera
2017-01-11, 14:19
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOchIngen
Flytta tråden om den ligger fel mod! Mvh

Tjena flashback, nu är det så att jag har torskat på 400 g cannabis som jag odlat. Var på en person utredning härom dan när de frågade mig vad jag hade kunnat tänka mig ta för straff utöver fängelse. (eget bruk) aldrig sålt. Är helt ostaffade sen tidigare.

Min fråga är vad jag ska välja? helst samhällstjänst men blev erbjuden skyddstillsyn också. Vad innebär dessa val? skillnaden på att bara välja samhällstjänst och ej skyddstillsyn? ska man ta båda? vad händer här igentligen. vill inte ha skyddstillsyn och sedan 2 år till jag måste vara fläckfri.

Tack på förhand

Du fick inte alternativet att sitta i någon månad?
Jag skulle valt samhällstjänst om du kan kombinera den med villkorlig dom. Då är det ingen övervakning men prövotid på två år.
Citera
2017-01-11, 14:24
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
Vem har lurat i dig att du kan välja straff?!

Det kan man delvis. Om åklagaren är med på noterna och personutredningen anser att det man vill är passande så blir det vad man vill. Åklagaren kan säga nej men personutredningen är ganska viktig.
Citera
2017-01-11, 14:29
  #5
Medlem
YouraFags avatar
hur länge är samhällstjänsten om så blir?

om de inte e överdrivet lång tid så kan väl samhällstjänst inte va så hemskt. plus du gör ju en tjänst för samhället
Citera
2017-01-11, 14:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninnisss
Du fick inte alternativet att sitta i någon månad?
Jag skulle valt samhällstjänst om du kan kombinera den med villkorlig dom. Då är det ingen övervakning men prövotid på två år.

De sa att man gör en person utredning på staff som innehåller fängelse och sedan frågade kan du tänka dig samhällstjänst eller skyddstillsyn med prövotid i 2 år efter man gått på möten en gång i veckan i 1 år.
Citera
2017-01-11, 14:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouraFag
hur länge är samhällstjänsten om så blir?

om de inte e överdrivet lång tid så kan väl samhällstjänst inte va så hemskt. plus du gör ju en tjänst för samhället

Har faktiskt inte en aning men samhällstjänst är ju mitt val personligen. Wohooo varsegod underbara samhälle
Citera
2017-01-11, 14:58
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOchIngen
De sa att man gör en person utredning på staff som innehåller fängelse och sedan frågade kan du tänka dig samhällstjänst eller skyddstillsyn med prövotid i 2 år efter man gått på möten en gång i veckan i 1 år.

Du kan välja fängelse också, max 3 månader och du sitter 2/3 delar.Inte lika mycket tjafs efter.

Skrev fel innan, du bör absolut inte göra samhällstjänst utan skyddstillsyn. Samhällstjänst är gratis arbete och skyddstillsyn tjänar du pengar.
Samhällstjänst är ditt val ja men dem väljer antalet timmar som är mellan 40-240. Ring den du fått dessa alternativ av och få klarhet i exakt vad du kan välja.
Citera
2017-01-11, 15:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninnisss
Du kan välja fängelse också, max 3 månader och du sitter 2/3 delar.Inte lika mycket tjafs efter.

Skrev fel innan, du bör absolut inte göra samhällstjänst utan skyddstillsyn. Samhällstjänst är gratis arbete och skyddstillsyn tjänar du pengar.
Samhällstjänst är ditt val ja men dem väljer antalet timmar som är mellan 40-240. Ring den du fått dessa alternativ av och få klarhet i exakt vad du kan välja.

När du lägger upp det så, tar jag faktiskt hellre fängelse måste jag säga.. om jag får sitta 2 månader istället för att behöva en massa tjat i 3 år.
Citera
2017-01-11, 15:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninnisss
Du kan välja fängelse också, max 3 månader och du sitter 2/3 delar.Inte lika mycket tjafs efter.

Skrev fel innan, du bör absolut inte göra samhällstjänst utan skyddstillsyn. Samhällstjänst är gratis arbete och skyddstillsyn tjänar du pengar.
Samhällstjänst är ditt val ja men dem väljer antalet timmar som är mellan 40-240. Ring den du fått dessa alternativ av och få klarhet i exakt vad du kan välja.

Hur kan jag tjäna pengar på skyddstillsyn? vad ska jag fråga för att få klarhet förresten? De gillar att va luddiga och inte säga allt på en gång
__________________
Senast redigerad av AllaOchIngen 2017-01-11 kl. 15:07.
Citera
2017-01-11, 15:24
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOchIngen
Hur kan jag tjäna pengar på skyddstillsyn? vad ska jag fråga för att få klarhet förresten? De gillar att va luddiga och inte säga allt på en gång

Det är alltid svinluddigt tyvärr. Du går och arbetar om dagarna med skyddstillsyn och tjänar på så sätt pengar. Om du känner någon arbetsgivare som kan säga att du kan arbeta där så kan du softa istället för dem kontrollerar aldrig att man infinner sig på den angivna arbetsplatsen. Samhällstjänst är gratis arbete.

Jag skulle fråga:
1,Om jag väljer fängelse,hur långt blir det då?
2,Om jag väljer samhällstjänst, hur många timmar måste jag då arbeta och vilka åtaganden behöver jag åta mig efter?
3,Om jag väljer skyddstillsyn, vilka kriterier har ni på arbetsgivare och hur ser då uppföljningen åt?
Citera
2017-01-11, 15:41
  #12
Medlem
ormanoffs avatar
Du väljer ingenting, det gör domstolen. Du kan dock vägra samhällstjänst och då döms istället ett fängelsestraff ut. Antalet timmar samhällstjänst beror på brottets straffvärde, vilket domstolen fastställer i domen. Ett fängelsestraff på tre månader motsvarar 100 timmar samhällstjänst, vilket ska fullgöras under cirka tre månaders tid.

Du tjänar inga pengar på en skyddstillsyn. Skyddstillsyn får du om du har missbruksproblem eller psykiska problem eller liknande och innebär en prövotid på tre år där det första året är förenat med övervakning. Skyddstillsynen kan kombineras med föreskrift om att du ska delta i programverksamhet, lämna urinprov och så vidare.

Stalltipset är alltid att samtycka till samhällstjänst men det beror förstås på. Saknar man helt förmåga att anstränga sig är det kanske lättare att bara ge upp och sitta av tiden. Även om man samtycker till samhällstjänst kan domstolen förstås döma till fängelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback