2017-01-11, 11:21
Medlem
Nu är jag inte ute efter råd för vilken bank ni rekommenderar. Min fråga är mer inriktad på bolån mm.

Spelar det någon roll nuförtiden om man har vart hos en bank i 10år eller 1år, vare sig de godkänner ett bolån mm?

Frågar detta eftersom vi funderar på att byta från min nuvarande bank som jag har vart hos i ca 11år. Men det känns dock som att de enda bankerna bryr sig om är just anställning och inkomst innan de godkänner ett lån.

Någon som har lite insight i denna fråga?
Citera
2017-01-11, 11:25
Medlem
Har du bara haft banken för ett lönekonto så spelar det ingen roll. Ett större engagemang med fonder, pensionsförsäkring och eventuella tidigare lån spelar så klart roll. Premiumkund får ofta lägre ränta.
Citera
2017-01-11, 11:43
Bannlyst
Det finns ingen anledning att vara lojal med sin bank, förhandla med flera. Banken tittar på hur väl du kommer kunna hantera ditt bolån framåt, inte om du har råkat vara kund i 20 år för att dina föräldrar öppnade ett konto åt dig där.
Citera
2017-01-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du bara haft banken för ett lönekonto så spelar det ingen roll. Ett större engagemang med fonder, pensionsförsäkring och eventuella tidigare lån spelar så klart roll. Premiumkund får ofta lägre ränta.

Skulle vilja påpeka att om TS är en bra bankkund på en bank så kan detta vara värdefullt vid bankbyte. Bolån är en bra affär för banker så TS borde shoppa runt lite. Kanske finns det en annan bank som erbjuder bättre villkår än hans nuvarande bank för att de vill stjäla en "premiumkund".

Spela hard ball. Shoppa runt. De har ingen lojalitet till dig, så du borde inte ha det till dem.
Citera
2017-01-11, 12:14
Medlem
AlfaQhards avatar
Nej det har ingen betydelse, de stora bankerna bryr sig inte ett skit om du har lönekonto, eller sparkonto hos dem. Om du ska ta ett lån följer de en algoritm, då är det vad du jobbar med, och hur mycket du tjänar som spelar roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in