Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-11, 07:49
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Sk alternativmedia (AM) har ju knappast gjort sig känd för att vara någon särskilt bra ersättning för den traditionella median.

Det vanligaste AM har ju oftast varit enfrågepublikationer, som oftast försökt driva politiskt arbete.
Och bara i vissa fall har vissa försökt ta upp andra frågor. Som tex kulturfrågor/-nyheter och/eller vetenskapliga saker.
Liksom krönikor, såklart.

Men när MSM började, så förstod de ju snabbt att det inte räckte med att bara skriva politiskt färgade kampskrifter (agitation), utan de förstod behovet av att Fånga Läsarens intresse. Att försöka knyta läsaren till sig på ett djupare plan.

Och det gjorde de genom attäven erbjuda läsaren sådant som de var intresserade av rent "vardagligt".



Särskilt en fråga jag tycker MSN varit väldigt viktig för är ju populärmusiken och dess utveckling.
Tidningarna började tidigt med recensioner och hade musikkritiker knutna till isg.
Musikindustrin blev väldigt beroende av media på det sättet, och media kunde höja artister till stjärnstatus, liksom ge tillräckligt med spridning för att ge en "genreskapande" effekt.


Nu har populärmusiken i praktiken dött ut, pga både internet och industrins egen nyinförskaffade monopolställning.
Musikindustrin stödjer idag Endast det den kan kontrollera själv, och vi har inte på hela 00-talet fått se en enda självskapad artist.


Därför undrar jag om inte Alternativmedia hade kunnat "ta över" här?

MSN har ju förlorat sin gamla ställning och AM får bara fler och fler läsare, liksom högre förtroende.

Varför försöker inte AM På Riktigt ersätta MSN då?

Är det inte dags att AM börjar fokusera på tex all den musik som görs idag, men som inte har någon exponering i MSN?
AM hade ju ganska lätt kunna fokusera på icke-signad musik från Sverige och med ett kritiskt öra betygsätta och på det sättet kunna skapa nya stjärnor.

För musiken är inte "död", den är bara nertystad.
Det som kallas "etablissemanget" håller hela den kreativitet som svenska musiker bär på i det fördolda.

Och därför borde det verkligen vara dags för AlternativMedia att göra folket denna tjänst.

---

Ju fler AM-publikationer som fokuserar seriöst på denna fråga, ju fler artister och band kommer att bli beroende av dem. Liksom musikälskare.

Musiker kommer att börja skicka alter till dem, och kvaliteten kommer att höjas extremt.
Privata producenter kommer att erbjuda sina tjänster.

Och med allt detta kan både lokala och nationella scener börja öppna ögonen och intressera sig för detta.
Det är ett bra sätt att legitimera sig ytterligare hos svenska folket - om det är det AlternativMedia vill alltså.
Citera
2017-01-11, 08:31
  #2
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Alternativmedia kännetecknas av ideella krafter. Gammelmedia får in pengar via TV-avgift, papperstidningar mm. Svårt att ta betalt på nätet. Det är olika århundraden som möts och det är en typ av övergångstid.
Citera
2017-01-11, 09:03
  #3
Medlem
Bra att du tar upp det här. Fria Tider har i alla fall lite täckning av naturkatastrofer, vetenskapliga upptäckter och liknande. Avpixlat vevar på i gammal stil och har också hängt på trollerierna om rysk styrning av massmedia och information.
Nya Tider ser riktigt lovande ut, hoppas de fortsätter i samma stil.
Vart tog Exponerat vägen?

Problemet med musik är att USA styr den här marknaden till 100%.
Minns vad som hände med den belgiska Vocal Trance vågen 1998-2004. Otroligt populär musik i hela Europa på den tiden. Sverige är ett undantag och har väl alltid varit Onkel Sam:s kanin när det gäller kultur.
Den amerikanskägda musikindustrin gick in och köpte de radio- och TVkanaler som spelade belgisk Vocal Trance och hela denna musiktrend dog ut på ett år. Amerikanarna tvingade mediakanalerna att spela negerrap av typ "kill a cop" och traditionel amerikansk skvalmusik.

Musik är idag ett av USA:s främsta propagandainstument och man kan säga att hela det området är genompolitiserat.

Vad skulle en sverigevänlig musik handla om? Hjärta-Smärta? I det extrema läget vi har idag skulle en sverigevänlig producer inte ens få hyra en inspelningsstudio utan att DN och Researchgänget startade ett drev.

Tittar aldrig själv på Eurovisionsschlagern men det sägs att i sista tävlingen gillade folk det ryska inslaget bäst. Dock hade man hyrt in ett antal korrekta jurymedlemmar som fullföljed sitt USA-styrda uppdrag att rösta på Ukraina.

Musik styr ungdomars liv i stor utsträckning och det vet USA:s propagandauppläggare.
Bilbrännarungarna i "utanförskapsområdena" hatar USA men lyssnar bara på den amerikanska rap"musiken" av typ "kill a cop" och vill känna sig och identifiera sig som svarta gangsters i Chicago.

I Östtyskland fanns källarklubbar med trubadurer som drev hejdlöst med ulbrichtregimen och dess representanter.
I Sverige på 60-70-talet kunde proggmusiker ta ut svängarna ordentligt.
Men åsiktsfriheten var mer utvecklad i Östtyskland och Sverige på den tiden.

Jag tror vi måste se tiden an. Globalismen faller sönder som lära samtidigt som den starkt normerade normkritiken och de 34 könen följer med ned i papperskorgen.
Citera
2017-01-11, 09:11
  #4
Medlem
Rasande-Roses avatar
Jag tycker att dags- och kvällstidningarna är ganska dåliga vad gäller nischad journalistik. T.ex. den kulturella journalistiken. Deras kulturjournalister, recensenter och liknande saknar ofta djupare kunskaper inom sitt ämne och tycks snarare rekryterade på andra "meriter", t.ex. att de är kommunister som drev friteater på 1970-talet. Vill jag läsa om musik, film, tv-spel eller teknik, så finns det fantastisk facklitteratur som håller avsevärt högre kvalitet.

När jag läser alternativa medier, så gör jag det uteslutande för att läsa om regelrätta nyheter och den generella samhällsutvecklingen. Jag tycker personligen därför att t.ex. Fria Tiders lilla satsning på vetenskapliga artiklar och liknande känns rätt överflödiga. Jag läser sällan sådana i SvD heller, då jag prenumererar på två bra vetenskapsmagasin.
Citera
2017-01-11, 09:41
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Bra att du tar upp det här. Fria Tider har i alla fall lite täckning av naturkatastrofer, vetenskapliga upptäckter och liknande. Avpixlat vevar på i gammal stil och har också hängt på trollerierna om rysk styrning av massmedia och information.
Nya Tider ser riktigt lovande ut, hoppas de fortsätter i samma stil.
Vart tog Exponerat vägen?

Problemet med musik är att USA styr den här marknaden till 100%.
Minns vad som hände med den belgiska Vocal Trance vågen 1998-2004. Otroligt populär musik i hela Europa på den tiden. Sverige är ett undantag och har väl alltid varit Onkel Sam:s kanin när det gäller kultur.
Den amerikanskägda musikindustrin gick in och köpte de radio- och TVkanaler som spelade belgisk Vocal Trance och hela denna musiktrend dog ut på ett år. Amerikanarna tvingade mediakanalerna att spela negerrap av typ "kill a cop" och traditionel amerikansk skvalmusik.

Musik är idag ett av USA:s främsta propagandainstument och man kan säga att hela det området är genompolitiserat.

Vad skulle en sverigevänlig musik handla om? Hjärta-Smärta? I det extrema läget vi har idag skulle en sverigevänlig producer inte ens få hyra en inspelningsstudio utan att DN och Researchgänget startade ett drev.

Tittar aldrig själv på Eurovisionsschlagern men det sägs att i sista tävlingen gillade folk det ryska inslaget bäst. Dock hade man hyrt in ett antal korrekta jurymedlemmar som fullföljed sitt USA-styrda uppdrag att rösta på Ukraina.

Musik styr ungdomars liv i stor utsträckning och det vet USA:s propagandauppläggare.
Bilbrännarungarna i "utanförskapsområdena" hatar USA men lyssnar bara på den amerikanska rap"musiken" av typ "kill a cop" och vill känna sig och identifiera sig som svarta gangsters i Chicago.

I Östtyskland fanns källarklubbar med trubadurer som drev hejdlöst med ulbrichtregimen och dess representanter.
I Sverige på 60-70-talet kunde proggmusiker ta ut svängarna ordentligt.
Men åsiktsfriheten var mer utvecklad i Östtyskland och Sverige på den tiden.

Jag tror vi måste se tiden an. Globalismen faller sönder som lära samtidigt som den starkt normerade normkritiken och de 34 könen följer med ned i papperskorgen.
Men vadå "problemet med att USA styr" ...

Dvs oavsett var någonstans dominansen styrs ifrån så är det ju Alternativmedia som hade kunnat bryta det monopolet.

Jag jämförde med hur det såg ut förr, och då tänkte jag särskilt på när den Socialdemokratiska pressen tog sin första form.
De hade ju stor hjälp av just tidningarna på den tiden.
Men inte bara som instrument för agitation, utan de serverade den politiska spisen tillsammans med sådant som intresserade läsarna i deras vardag.
Och där var kultur ett viktigt ämne.

Musikkritiker blev sedan varje tidnings självklara deltagare, och de har haft stor betydelse för hur musiken vuxit fram.
Utan media hade vi förmodligen aldrig fått den populärmusik vi vuxit upp med. Utan tidningar och radio, samt TV såklart, hade Beatles knappast blivit så stilbildande som de blev.


MSM håller på att dö, och Alternativmedia hugger ivrigt.

Det de alltså borde göra är att På Riktigt arbeta sig fram som fullgoda ersättare av den gamla media.

Visst är det väl ofta ideella personer, men det borde ju vara en garanti för att få tag på personer med både rätt driv och rätt kompetens ... eller hur?

Och just rörande musiken så hade jag väldigt gärna velat se hur den nya, moderna musiken faktiskt ser ut.
För det finns alldeles för många olika artister, som tyvärr aldrig får det utrymme de kanske förtjänar.
De flesta är säkert lika sopiga man hade kunnat tänka isg, men blan dem finns lika statistiskt säkert de riktigt värdefulla guldkornen också.


En internet-skapad DIY-värld kan ju aldrig födas utan hjälp.
Om det inte finns de som är beredda - och har plattform för det - och har kompetensen att välja ut det som är det bästa, då kommer de heller aldrig att komma fram.


Avpixlat är ett tramsprojekt, som bara bryr sig om hur muslimer begår brott och hur de inbillar sig att Zlatan röker hasch i varje buske.
Men det finns andra publikationskanaler Också, som borde ha lite större ambitioner.

Det hade jag hoppats iaf.
Citera
2017-01-11, 09:46
  #6
Medlem
Men vetenskapsmagasin är dyra och tenderar att skriva mest om de populäraste teorierna som passar i PK-världen och genererar annonser.

Tag området människans utveckling till exempel där ofta väldigt gamla uppfattningar favoriseras.
Bra tycker jag om alternativa medier kan granska populära läror som monetarism, klimatfaran, out of Africa, vindkraftism, kärnkraftsmotstånd och banta med fettkost lite oberoende.

Är inte den musikaliska facklitteraturen bara promotion för vad mediabolagen släpper? Vet inte, bara frågar.
Citera
2017-01-11, 10:09
  #7
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Problemet med musik är att USA styr den här marknaden till 100%.
Minns vad som hände med den belgiska Vocal Trance vågen 1998-2004. Otroligt populär musik i hela Europa på den tiden. Sverige är ett undantag och har väl alltid varit Onkel Sam:s kanin när det gäller kultur.
Den amerikanskägda musikindustrin gick in och köpte de radio- och TVkanaler som spelade belgisk Vocal Trance och hela denna musiktrend dog ut på ett år. Amerikanarna tvingade mediakanalerna att spela negerrap av typ "kill a cop" och traditionel amerikansk skvalmusik.

Där ser man. Jag hade ingen aning om detta stycke musikhistoria, och samtidigt ser jag nu att min mest använda playlist - hundratals låtar tagna från Armadas kompilationer - består till kanske mer än hälften av en genre jag inte ens kunde namnet på! Perfekt bakgrundsmusik när man joxar vid datorn.

Jag tycker att TS har en klar poäng. Jag har sett flera vågor av alternativrörelser ha stor framgång sedan tidigt 70-tal. En sak ska man ha klart för sig: de förlorar alltid till slut. Men det ligger i sakens natur. Alternativrörelser är till för att vara omstörtande och skapa en ny ordning. När den nya ordningen etableras är de som fått inflytande inte alternativ längre.

Ska en ny alternativrörelse få inflytande måste den vara bred och en folkrörelse. Att satsa på musiken är helt rätt. Varför inte en gräv-där-du-står rörelse som blandar etnisk folkmusik med någon variant av det som kallas neofolk? Den viktigaste aspekten är kanske att titta på produktionsförhållandena. Där finns stora möjligheter idag då man kan köpa ett usb kombinerat ljudkort, interface-för-allting och mixer för 300 kronor, nära studiokvalitet.
Citera
2017-01-11, 11:21
  #8
Medlem
Ja alternativrörelser tar alltid slut. Men hur genererar man en våg av nya progressiva ideer underifrån?
-68rörelsen var duktig på det och Wåg som basar över en del anarkofascistiska grupper som AlltÅtAlla har varit ett geni i det här avseendet.
Nu skäller jag på Avpixlat pga. den barnsliga usapropaganda man börjat med på sistone men en del krönikörer där är verkliga folkbildare.
Björn Nordströms senaste krönika om valsystemet i USA är av hög akademisk klass men samtidigt lättläst.
De webdiskussioner som Sjunnesson i en lätt ton har med olika aktuella personer är också sådant som ska värdesättas. Plakatpolitik från ett fåtal politiker räcker inte utan måste kompletteras med en rörelse underifrån.
Problemet i Sverige är den oerhört styrda hetsen mot alla som nämner något som ligger lite utanför åsiktskorridoren.
Bara en sådan sak som att hyra en lokal är nästan omöjligt då Stiftelsen EXPO:S fascister genast drar igång ett hetskrig som gör att lokaluthyraren backar då risken annars att få inventarierna sönderslagan av AFA och AlltÅtAlla är stor.
Vi måste vara underground men vi måste ha någonstans att träffas.

Vad gäller musik tycker jag vi ska bojkotta USAsmörjan och inte betala för Spotify och Ipod.
www.di.fm har alla musiksorter både gratis och för en mindre avgift.
Citera
2017-01-12, 03:27
  #9
Medlem
Japhys avatar
Skitbra! Alt. måste börja satsa på kultur. Alt. humor, Alt. musik, Alt. teater och så vidare.
Citera
2017-01-12, 21:04
  #10
Medlem
Vedklyvens avatar
Först och främst bör väl vi som läser sajter som Avpixlat o Fria Tider betala de måttliga prenumerationsavgifterna. Det verkar ju vara ganska välbesökta sajter.

Bättre ekonomi skulle möjliggöra en breddning av innehållet.
Citera
2017-01-15, 11:01
  #11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Ja alternativrörelser tar alltid slut. Men hur genererar man en våg av nya progressiva ideer underifrån?
Det är det man Inte gör.

Utan man Låter helt enkelt det komma upp Av Sig Själv ...

Först sen, när det väl har vuxit sig fram och kanske starkt - då lyfter man fram, upp, det.


Det är till det Alternativrörelsen borde användas till. Dagens musikindustri misslyckas att skapa något som motsvarar det som fanns förr, bara pga att de så målmedvetet försöker skapa det.
Men man kan inte påtvinga folk vad de ska tycka om. Man kan Visa för dem, men om det sen inte håller, så försvinner intresset lika snabbt.
Dagens musikindustri har blivit så mäktig, har fått så stort inflytande att de faktiskt kan tvinga på publiken det de vill att publiken ska höra/köpa
Men, det är också bara det de kan - de kan inte tränga in i köparnas/lyssnarnas hjärtan och behålla intresset.

---

Grejen är att det faktiskt Finns Jättemånga artister idag. Kanske fler än någonsin.
Men de har ingen möjlighet att nå fram, bli framsläppta.

Det finns också fler superduktiga producenter idag än någonsin tidigare.
Även där ett problem.

Och båda hade behövt en plattform, där de har praktiskt genomförbar möjlighet att nå fram.
Alternativmedia hade kunnat ta den chansen och erbjuda den plattform.

Någon måste göra det, annars kommer populärmusiken att förbli död
Citera
2017-01-15, 12:14
  #12
Medlem
godhetsapostelns avatar
Att USA "styr" och påverkar är ju inte bara negativt. Svenskar har t.ex. fått tillgång till breitbart som är bredare än dom svenska försöken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback