Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-10, 23:21
  #1
Medlem
Eftersom kvalet börjar i natt och Eurosport Player faktiskt sänder(oklart vilken/vilka banor) är det väl lika bra att starta en tråd.

Hemsida för scores och lottningar: http://www.ausopen.com/index.html

Johanna Larsson är enda svensk med en direktplats i huvudlottningen. Bara Elias Ymer kvalar då Rebecca Peterson och Susanne Celik är skadade. I dubbel spelar Robert Lindstedt med Michael Venus(NZL), Andreas Siljeström med Johan Brunström och Johanna Larsson med Kiki Bertens(NED).
2017-01-10, 23:58
  #2
Medlem
barnets avatar
När spelar Ymer sin första kvalmatch?
2017-01-11, 00:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
När spelar Ymer sin första kvalmatch?

I natt någon gång ,spelar 3:e match.
2017-01-11, 10:11
  #4
Medlem
Torsk för Ymer direkt, inte ens nära, tyvärr.
2017-01-11, 14:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Torsk för Ymer direkt, inte ens nära, tyvärr.

Nej, tyvärr är han ännu längre ifrån på hardcourt. Han har förbättrat sin serve en hel del, men ser ut att ha svårare och svårare att hålla gemen. Ekvationen går inte ihop, han sliter mentalt. Börjar bli dags för en future.

Nattens bästa var att Casper Ruud slog Gabashvili. Kan bli en intressant kvalfinal där mellan honom och Opelka.
2017-01-11, 16:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nej, tyvärr är han ännu längre ifrån på hardcourt. Han har förbättrat sin serve en hel del, men ser ut att ha svårare och svårare att hålla gemen. Ekvationen går inte ihop, han sliter mentalt. Börjar bli dags för en future.

Nattens bästa var att Casper Ruud slog Gabashvili. Kan bli en intressant kvalfinal där mellan honom och Opelka.

Han spelar slarvigt och ovårdat tycker jag. Såg inte denna matchen men av vad jag har sett av honom efter att han slog igenom så har han bara förbättrat serven, resten har han blivit sämre på. När han ska spela med mer tryck så har han ingen säkerhet. Han var bättre när han spelade lite fegare. Tyvärr så blev han väl ofta lite för kort i banan då. Han måste hitta en balans mellan att vara aggressiv och hålla säkerheten med bra längd om han ska kunna bli bättre på tennis.
2017-01-11, 17:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Han spelar slarvigt och ovårdat tycker jag. Såg inte denna matchen men av vad jag har sett av honom efter att han slog igenom så har han bara förbättrat serven, resten har han blivit sämre på. När han ska spela med mer tryck så har han ingen säkerhet. Han var bättre när han spelade lite fegare. Tyvärr så blev han väl ofta lite för kort i banan då. Han måste hitta en balans mellan att vara aggressiv och hålla säkerheten med bra längd om han ska kunna bli bättre på tennis.

Jag undrar mest om det är någon som sagt åt honom att börja spela så(en fullblodsidiot till tränare isf, enligt mitt sätt att se på saken) eller om han fått någon egen insikt om hur han ska spela i framtiden. Tänk den "fega" Elias, men med förbättrad serve och som kan trycka till bollen när han får en kort boll. Då har han ju faktiskt något att bygga på. Förstår inte detta med att slå hårt på rena transportslag från hans sida. Detta är ju något Mikael verkligen behärskar, han slår ytterst sällan 100% av vad han kan men när han gör det kan han slå vinnare.
2017-01-11, 20:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag undrar mest om det är någon som sagt åt honom att börja spela så(en fullblodsidiot till tränare isf, enligt mitt sätt att se på saken) eller om han fått någon egen insikt om hur han ska spela i framtiden. Tänk den "fega" Elias, men med förbättrad serve och som kan trycka till bollen när han får en kort boll. Då har han ju faktiskt något att bygga på. Förstår inte detta med att slå hårt på rena transportslag från hans sida. Detta är ju något Mikael verkligen behärskar, han slår ytterst sällan 100% av vad han kan men när han gör det kan han slå vinnare.

Jag tror mest att det är ett eget påhitt. Jag vet att han pratade om det en del när han fortfarande tränades av Blanco, dvs att han behövde spela mer aggressivt. Fast jag tror inte att det är Blanco som ligger bakom det för det känns väldigt ospanskt. De matcherna jag har sett med honom på senare tiden så spelar han fruktansvärt ovårdat. Tror knappast någon tränare skulle ge en spelare rådet att försöka slå vinnare hela tiden.

Känns som att hans grundspel inte håller måttet och att det är där som han måste göra förbättringar om han ska komma någonstans.

Mikael har ett bra grundspel. Dessutom så har han väldigt bra bollkänsla, vilket jag tycker ofta är något som går hand i hand. Har man bra bollkänsla så har man större förmåga att bygga upp ett stabilt grundspel som inte är för svagt, långsamt och fegt. Tyvärr så verkar han ju vara lika skör som Monfils. Det är synd.
2017-01-11, 21:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag undrar mest om det är någon som sagt åt honom att börja spela så(en fullblodsidiot till tränare isf, enligt mitt sätt att se på saken) eller om han fått någon egen insikt om hur han ska spela i framtiden. Tänk den "fega" Elias, men med förbättrad serve och som kan trycka till bollen när han får en kort boll. Då har han ju faktiskt något att bygga på. Förstår inte detta med att slå hårt på rena transportslag från hans sida. Detta är ju något Mikael verkligen behärskar, han slår ytterst sällan 100% av vad han kan men när han gör det kan han slå vinnare.

Fast så där spelar ju många unga spelare,vräker på i slagen,sitter det är det jättebra och gör det inte det är det värdelöst.
Därför tycker jag faktiskt Söderlund tex är en mycket bättre spelare än Elias, för han är ung men spelar med hjärnan ,om han har pressad loopar han upp bollen och låter motståndaren börja om,han förivrar sig inte och slår 13 meter ut, sen har han visserligen mycket förbättra ,men det kan väl ske.
har inte alls samma talang som Elias men mycket mer IQ på banan.
Nu är väl i och för sig till och med Karl Friberg bättre än Elias för stunden.
2017-01-11, 22:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast så där spelar ju många unga spelare,vräker på i slagen,sitter det är det jättebra och gör det inte det är det värdelöst.
Därför tycker jag faktiskt Söderlund tex är en mycket bättre spelare än Elias, för han är ung men spelar med hjärnan ,om han har pressad loopar han upp bollen och låter motståndaren börja om,han förivrar sig inte och slår 13 meter ut, sen har han visserligen mycket förbättra ,men det kan väl ske.
har inte alls samma talang som Elias men mycket mer IQ på banan.
Nu är väl i och för sig till och med Karl Friberg bättre än Elias för stunden.

När Elias vann sin första challenger var receptet många returer i spel, underhåll av bollen och styrkan att inte slå bort sig på viktiga poäng. Tog det tre timmar att vinna så fick det ta tre timmar. Han slog inte hårt, men han var heller inte tempotorsk. Faktum är att han nästan missade mindre när det var högt tempo än lågt tempo vid den tidpunkten, vilket är en väldigt bra egenskap.

Numera hanterar han det inte alls när en spelare enbart slår tillbaka bollen i banan, han slår bara hårdare och hårdare och verkar inte villig att härda ut. Då blir det skit, för hans offensiva slag är inte på en tillräckligt högt nivå. Dom kanske kan bli det en dag, men fram tills dess måste han börja skita ned sig igen. Man kan inte helt byta spelstil på ett halvår(det var någon gång sent förra sommaren detta trams började på riktigt, efter fotskadan typ), det är totalt omöjligt.
2017-01-11, 22:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
När Elias vann sin första challenger var receptet många returer i spel, underhåll av bollen och styrkan att inte slå bort sig på viktiga poäng. Tog det tre timmar att vinna så fick det ta tre timmar. Han slog inte hårt, men han var heller inte tempotorsk. Faktum är att han nästan missade mindre när det var högt tempo än lågt tempo vid den tidpunkten, vilket är en väldigt bra egenskap.

Numera hanterar han det inte alls när en spelare enbart slår tillbaka bollen i banan, han slår bara hårdare och hårdare och verkar inte villig att härda ut. Då blir det skit, för hans offensiva slag är inte på en tillräckligt högt nivå. Dom kanske kan bli det en dag, men fram tills dess måste han börja skita ned sig igen. Man kan inte helt byta spelstil på ett halvår(det var någon gång sent förra sommaren detta trams började på riktigt, efter fotskadan typ), det är totalt omöjligt.

Jo,men samtidigt ,ska han ta sig någonstans på rankingen måste han hitta ett vapen, går inte bolla 3 timmar mot topp 20 spelare, dom är för bra för det.
då måste man ha ett vapen för att besegra dom.
Min teori är ju att han försöker hitta ett vapen , och verkligen gå för slagen , förmodligen hoppas han väl att det ska börja sitta i framtiden.
2017-01-13, 09:56
  #12
Medlem
Lottningarna är färdiga:

Herrar: http://www.ausopen.com/en_AU/scores/draws/ms/index.html

Damer: http://www.ausopen.com/en_AU/scores/draws/ws/index.html

Federer ställs alltså mot två kvalspelare direkt. Det får man väl säga är en bra lottning.

Wawrinka mot Klizan är en intressant förstarunda.

En annan intressant match är Tsonga mot brassen Monteiro. Som ni kanske minns faktiskt slog Tsonga förra året, fast det var ju på grus.

Janowicz mot Cilic skulle också kunna bli en intressant match. Det beror ju på vilken nivå polacken håller. Samma sak kan sägas om Monfils mot Vesely.

Raonic mot Brown, kan bli sevärd också.

Dimitrov har fått en bra lottning men är på samma åttondel som Djokovic. Det skulle kunna bli en intressant åttondel. Djokovic fick alltså Verdasco, kanske den största nitlotten, typiskt att de skulle få möta varandra i första, känns nästan som att lottningen är riggad Kan ju bli en riktigt bra match. Fast det beror mycket på spanjoren, det kan även bli en enkel resa för Djokovic.
__________________
Senast redigerad av terribilis 2017-01-13 kl. 10:18.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback