Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-10, 22:28
  #1
Medlem
Tjena!

Jag har bara en ganska spontan fråga om detta är mljligt, går det att bygga ett bepansrat fordon från en ram och sedan byta motor och delar som måste bytas för att den ska orka den nya vikten? Nu menar jag varken att jag vill bygga pansarvagnar eller bygga om en audi till ett bepansrat fordon utan jag tänkte mer som en "OT-64 SKOT" eller "BRDM-2", naturligtvis utan några som helst vapenanordningar ombord. Kan man bygga detta lagligt och kunna lyckas köra lagligt med den på vägarna om den uppfyller alla säkerhetskrav. Hur mycket skulle detta gå på? Vill ju bygga så billigt som möjligt såklart. Var hittar man "bepansring" vad nu det är gjort av. Släng i lite priser och annan info som ni tycker verkar nice! Tänk er att jag har en mekaniker som är villig att arbeta på detta.

Diskutera gärna lite och kom med priser, info och svar på frågorna jag ställde! Allt ni kan tänka er är välkommen. Priset är VÄLDIGT viktigt men kom med både dyra och billiga varianter av allt !

Inge hat för att det verkar som en löjlig idé tack eller att jag kommer att misslyckas.


Tack
Citera
2017-01-10, 22:39
  #2
Medlem
franges avatar
Hur pass bepansrad vill du bygga den? Vad ska den stå emot? Pansar väger - och vikt på pansar avgör vad för chassi du ska ha, vad chassit klarar bära, vad för motor(styrka) du behöver och så vidare.

Hur många hjulaxlar? Hur pass terränggående skall den vara? osv...
Citera
2017-01-10, 22:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hur pass bepansrad vill du bygga den? Vad ska den stå emot? Pansar väger - och vikt på pansar avgör vad för chassi du ska ha, vad chassit klarar bära, vad för motor(styrka) du behöver och så vidare.

Hur många hjulaxlar? Hur pass terränggående skall den vara? osv...

Nu är inte jag en ingenjör men det ska vara i samma stil som fordonen jag nämnde. Om jag nu tänker på en större skala så kan det finnas olika varianter, avvärja protester och huliganer kan en variant och ett kanske mer terrängfordon kan vara en annan. Men den som jag pratade om för att avvärja huliganer kan ju ha relativt tjock aluminium bara? Det räcker väll? Då blir det lätt. Sen tänkte jag väll på nått gammalt lastbilschassi med någon lastbilsmotor? Hjulaxlar, kanske 4 på terrängfordonet och kanske bara 2 på anti-huligan fordonet? Vad tycker ni/du?
__________________
Senast redigerad av Lanerman 2017-01-10 kl. 22:46.
Citera
2017-01-10, 22:50
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ska du ha 4 axlar kan en "tatra 8x8" funka som bas.
Citera
2017-01-10, 22:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska du ha 4 axlar kan en "tatra 8x8" funka som bas.

Verkar inte den lite för stor, då tänker jag på mellanrummet mellan axlarna i mitten. Jag tänkte mer som en BTR-60 tex. Vad har jag för alternativ då? eller kan man på nått vis flytta ihop axlarna? Och hur ska jag lyckas att regga fordonet? Blir det som "ombyggt fordon"?

Tack så mycket för "tatran"! Fortsätt komma med liknande !
Citera
2017-01-10, 23:15
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Poängen med tatra är att det är ett färdigt fordon som är mycket kompetent för off road, är 8x8 för stor finns även 6x6 och 4x4.
https://www.youtube.com/results?sear...ry=truck+trial
Citera
2017-01-11, 06:59
  #7
Medlem
borrizs avatar
Frågan är vad du vill använda ditt fordon till.
Vill du ha en personbil bepansrad för din egen säkerhet eller tänker du bygga någon slags stridsfordon?
Citera
2017-01-11, 10:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Frågan är vad du vill använda ditt fordon till.
Vill du ha en personbil bepansrad för din egen säkerhet eller tänker du bygga någon slags stridsfordon?

Planen är väll att det ska finnas olika varianter, anti-huligan med möjligtvis vattenkanon och andra med möjlighet för kulsprutor och liknande. Sedan sälja dessa fordon och skräddarsy de efter klienten. Men först bygga en slags test, 4x4 i aluminium eller annan billig metall som "pansar" och med vattenkanon och diverse andra anti-protest funktioner. Kom med olika förslag
__________________
Senast redigerad av Lanerman 2017-01-11 kl. 10:21.
Citera
2017-01-11, 10:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Poängen med tatra är att det är ett färdigt fordon som är mycket kompetent för off road, är 8x8 för stor finns även 6x6 och 4x4.
https://www.youtube.com/results?sear...ry=truck+trial

Sant, tack för länken också
Citera
2017-01-11, 14:19
  #10
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
...aluminium eller annan billig metall som "pansar"...
Aluminium är inte en billig metall, t.o.m. som skrot har den ett värde av runt 7kr/kg (senast jag kollade, det varierar). Som nytt material har det givetvis betydligt högre pris.
Stål är betydligt billigare. Tyngre också, men inte alls så stor skillnad som man kan tro - man behöver betydligt mindre tjocklek för att få samma funktion. Sedan får man tänka på montering också, stål kan enkelt svetsas, aluminium GÅR svetsa men det blir nog opraktiskt, långsamt och dyrt i denna skalan.

Hur hög hastighet behöver fordonen gå köra i? Om man vill registrera dom som lastbil (vikten lär göra bil omöjligt) kan man nog få lite bekymmer med registreringen, väghållning etc. blir knappast helt fantastisk med mycket vikt och hög tyngdpunkt. Nöjer man sig med begränsad toppfart finns t.ex. motorredskap klass 2, får max gå i 30km/h, men har mycket få begränsningar i hur det får vara byggt. Det största kravet är att det just ska vara ett motorredskap, det ska driva något med sin motor, men du har ju redan nämnt vattenkanon så hela maskinen kan ju kallas bevattningspump, brandspruta eller vad man nu känner för att kalla den.
(Sedan kan man ju som byggare inte ansvara för vad maskinköparen modifierar i efterhand, om han t.ex. väljer att byta ut den spärrade växellådan som begränsade toppfarten till lagliga 30 så han kan använda alla växlar och få "normal" toppfart. Görs ju på a-traktorer varenda dag. Den dagen det finns behov av denna typ av fordon borde polisen inte stå och ha hastighetskontroll...)
Citera
2017-01-11, 17:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Aluminium är inte en billig metall, t.o.m. som skrot har den ett värde av runt 7kr/kg (senast jag kollade, det varierar). Som nytt material har det givetvis betydligt högre pris.
Stål är betydligt billigare. Tyngre också, men inte alls så stor skillnad som man kan tro - man behöver betydligt mindre tjocklek för att få samma funktion. Sedan får man tänka på montering också, stål kan enkelt svetsas, aluminium GÅR svetsa men det blir nog opraktiskt, långsamt och dyrt i denna skalan.

Hur hög hastighet behöver fordonen gå köra i? Om man vill registrera dom som lastbil (vikten lär göra bil omöjligt) kan man nog få lite bekymmer med registreringen, väghållning etc. blir knappast helt fantastisk med mycket vikt och hög tyngdpunkt. Nöjer man sig med begränsad toppfart finns t.ex. motorredskap klass 2, får max gå i 30km/h, men har mycket få begränsningar i hur det får vara byggt. Det största kravet är att det just ska vara ett motorredskap, det ska driva något med sin motor, men du har ju redan nämnt vattenkanon så hela maskinen kan ju kallas bevattningspump, brandspruta eller vad man nu känner för att kalla den.
(Sedan kan man ju som byggare inte ansvara för vad maskinköparen modifierar i efterhand, om han t.ex. väljer att byta ut den spärrade växellådan som begränsade toppfarten till lagliga 30 så han kan använda alla växlar och få "normal" toppfart. Görs ju på a-traktorer varenda dag. Den dagen det finns behov av denna typ av fordon borde polisen inte stå och ha hastighetskontroll...)

Tack så väldigt mycket för denna info!! Kom med mer info, ska nog göra en skiss och publicera här så ni kan berätta om era synpunkter, det där med stål istället för aluminium låter också jävligt nice. Kommer också vinkla pansaret så att de potentiella skotten har mindre chans att penetrera! Hastigheten beror väll på. Man får försöka att regga den som lastbil, annars motorredskap klass 2 som du sa. Samtidigt om kunden är utländsk så får denna sköta registreringen där. Har ni förslag på vilka funktioner ett fordon som detta skulle kunna ha? Och tror ni något land skulle vara intresserat av fordon som dessa?


Tack!
__________________
Senast redigerad av Lanerman 2017-01-11 kl. 17:55.
Citera
2017-01-12, 01:47
  #12
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Samtidigt om kunden är utländsk så får denna sköta registreringen där.
Räkna med problem på den punkten. Vad som går registrera i olika länder varierar kraftigt beroende på helt olika regler, och specialbyggen kan behöva besiktas flera gånger under byggprocessen (som när man registrerar amatörbyggt fordon i Sverige). De svenska reglerna kan vara tillräckligt svåra att sätta sig in i, att sätta sig in i varje lands regelverk för olika kunder i olika länder kommer vara en tvättäkta mardröm. Sedan frakta dit, försöka registrera, misslyckas på grund av att man gjort en annan tolkning av vad som menas med någon regel, och få bygga om en massa på plats för att följa den korrekta tolkningen av reglerna...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback