Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 08:45
  #25
Medlem
Mitt buffert konto ligger just nu på noll. Eller det lär göra efter semestern iallafall.

Har idag gått igenom mitt sparande lite och kommer börja spara ca 2-3000 i månaden. Hoppas långsiktigt på att kunna börja spara mer i månaden.
Citera
2017-05-24, 12:23
  #26
Medlem
Jag har sparat sen jag fick mitt första jobb, en bostadsrätt var prio ett sen blev det ny MC eller bil varje gång jag kom upp till 100-150k. Nu har jag gjort en stor vinst på min bostadsrätt och köpt hus, pengar till möbler har jag men när det är köpt så måste jag fylla på min buffert igen så jag antar att det är det jag kommer spara till under 2017.
Citera
2017-05-24, 15:08
  #27
Medlem
Sparar till en bostadsrätt. Det kommer ta ett bra tag men det är iallafall dit mina sparpengar ska gå en vacker dag.
Citera
2017-05-24, 15:33
  #28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victoryz
När räntan sen går upp kan du höja amorteringsbeloppet igen.
Enligt många sparekonomer så är det sundare att amortera när räntan är låg och istället minska amorteringen när räntan går upp. Då håller man andelen pengar som går till boendet konstant oavsett hur räntan ligger och räntehöjningar påverkar en inte lika mycket då man ändå har lika mycket pengar över till annat.
Citera
2017-05-24, 17:48
  #29
Medlem
Mullrets avatar
Har det mesta, hus, br, bilar, mc. Men finner större nöje att jobba med kluriga tekniska lösningar, som förhoppningsvis kan generera deg på lång sikt. Den lagvidga får hota med skiljsmässa för en semester skall bli av.

Enda som jag ville köpa för några år sedan är en Robinson R-22 helikopter, kostar en mille ungefär. Men tyvärr så sa flygläkaren nej, då ålder och fysiken inte var helt 100.

Lite surt, då kompisen är flyglärare och har behörighet på en R-22. Utbildningen hade varit i princip gratis, dessutom.
Citera
2017-05-25, 11:35
  #30
Medlem
Isnatts avatar
Har inget som jag sparar till i år. Har en buffert på konto på 10 000:- ungefär avsedd för sånt som kan gå sönder eller liknande, kyl, tv, stulen cykel. Har automatisk överföring på 1000:- till det kontot när jag får lön plus att varje gång jag använder kontokortet dras en extrasumma på 5:- till det kontot.
Jag bor i bostadsrätt och äger ingen bil så har inte jättemycket som kan hända som kommer kostar mer än just 10-15 000:-.
Har ca 550 000:- i aktier/fonder som jag även köper varje månad.
När den där tiotusingen på kontor blir för stor så för jag över överskottet och köper aktier för.
Har funderat på att spara ihop en större summa och göra en extraamortering. Har strax under 300 000:- i bostadslån och det skulle vara rätt härligt att göra ett par amorteringar på 50 000:- per gång. 6 såna och jag är utan skuld 50 000:- kan jag spara ihop på ett år.
Även om pengarna kanske skulle göra mer nytta på börsen så är ju räntan ständigt tickande, just nu ca 400:-/mån.
Men samtidigt är det surt på nåt vis att ha så mycket pengar i bostaden.
Citera
2017-05-25, 11:54
  #31
Medlem
MonkMans avatar
Sparar till 8 veckors semester ( en "Sabatical" man far pa mitt jobb vart 5 ar utover de 28 dagarnas semester man har) som ska spenderas pa resande fot i europa i aug-sep 2018, med min tjej. Just nu har jag ca 15 lax undanlaggda. Ska satsa pa att lagga undan ca 2-3 tusen varje manad speciellt dedikerat till denna javla episka europa turne + att jag nog aven kommer branna hela de 2 augusti-september lonerna oxa. Det ar nastan lite for mycket men jag ska fan ga all in nar det kommer till mat alltsa. Ska bara bo med AirBnB och hanga runt, dricka och ata pa feta restauranger. Kommer bli sa sweet.
__________________
Senast redigerad av MonkMan 2017-05-25 kl. 12:23.
Citera
2017-05-25, 12:31
  #32
Avstängd
Jet surfboad.

Ska sen bygga om den och lögga till en elmotor och några hjul så man kan ha den som skateboard också.

Typ göra den ihopvikbar
Citera
2017-05-25, 12:34
  #33
Medlem
Acidiferouss avatar
Jag har väl ~40k sparat. En del kommer att gå till dotterns körkort nu i år. Mitt mål är att alltid ha runt 40k sparat som jag kan smälla på saker som jag vill ha. Det är inga fantasisummor direkt men är rätt gött att ha när man behöver det.
Citera
2017-05-25, 23:35
  #34
Medlem
Jag sparar men vet fan inte till vad! Har bostadsrätt o tror hela tiden att något ska gå sönder .
Eftersom jag har ca 10 år kvar till pension så vill jag ha så lite utgifter som möjligt.
Citera
2017-05-26, 09:16
  #35
Medlem
lifeabroads avatar
Ekonomisk frihet
Citera
2017-09-15, 23:24
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Har just nu 120 000 kr i aktier och 5000 kr på sparkontot.
Sparar fortfarande till en framtida bostad.
Fler?

Hur går det för er? Har just nu 250 000 kr. Sålde alla aktier. Tog hem vinster. Vill gärna köpa bostad, får se hur det blir.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback