Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-13, 07:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscillation
Precis som jag skrev där innan, om du har ett FD A -> BC så betyder ju det att A bestämmer B och C, och du kan alltså skriva A -> B och A -> C, vilket känns rätt självklart tycker jag, inte mycket matematik där.

EDIT: Det enda man gör i samband med att man ska hitta kandidatnycklar är att söka efter den minsta mängd attribut som hela mängden beror på. Och man letar alltså efter andra funktionella beroenden som följer från de givna beroendena.
Du söker alltså en minimal mängd ???? -> ABCDEFG
Hur man gör står beskrivet i a) på lathunden jag länkade, förstår du inte vad dom gör så kan jag förklara för dig.

Aa är med på det där men om jag har ett FD A->B och B->D så kan jag väl använda A->D för att se om den bryter mot 2NF,3NF eller BCNF när jag normaliserar?
Citera
2017-01-13, 08:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Aa är med på det där men om jag har ett FD A->B och B->D så kan jag väl använda A->D för att se om den bryter mot 2NF,3NF eller BCNF när jag normaliserar?
Ja, det stämmer
Citera
2017-01-13, 08:37
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscillation
Ja, det stämmer

Okej hur är det med augmentation och pseudo-transitivitet? Får de användas?
Citera
2017-01-13, 08:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Okej hur är det med augmentation och pseudo-transitivitet? Får de användas?
Vi söker alltså icke triviella FD's, så A->A är triviellt och inte ett FD som vi söker.
Samma med FD's av typen A -> AB osv

om A->B och BC -> D => så AC -> D detta stämmer
__________________
Senast redigerad av Oscillation 2017-01-13 kl. 08:54.
Citera
2017-01-13, 08:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscillation
Vad menas med augmentation?

om A->B och BC -> D => så AC -> D detta stämmer

Okej vid augmentation lägger man till något i båda leden. Men tror jag förstår det där. Men stötte på en annan fråga. På det här exemplet: https://puu.sh/tkIlt/7510eca398.png så förstår jag inte varför de inte använder D som prime attribute också när man normaliserar på b) uppgiften. Tidigare så tar man alla prime attributes och utgår ifrån de när man normaliserar. När jag gjorde så fick jag uppdelningen R(A,B,C) R(D,E) och R(A,B,D,F) . Min lösning kanske också är rätt om det nu finns flera olika sätt att göra det på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback