Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-13, 20:46
  #13
Medlem
JaffarDenGodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Nej lyssna inte på Trump!
Skämt åsido, bra tips.
Citera
2017-01-19, 23:53
  #14
Avstängd
Sakrasontos avatar
Dina exempel påminner mig mycket om vad jag har sökt också.

Ett trick som man kan använda för att öka trycket är att "Pytteskutt"flytta kickens/basens staplar åt höger, vilket är en praktik vissa har använt.
Där kan man egentligen leka runt och testa att göra samma på båda parterna mer eller mindre, allt beror på vilka samples du har valt.

Glöm inte att du kan sidechaina vilka instrument du vill med kicken, till exempel mörkare pads.
__________________
Senast redigerad av Sakrasonto 2017-01-19 kl. 23:59.
Citera
2017-02-06, 21:58
  #15
Medlem
Att hitta en bra kick är fan ingen lek!

Har du testat lägga på Logics egna "overdrive" på en kick? Enkelt och ger mer klarhet och punch..
Citera
2017-02-08, 12:15
  #16
Medlem
pokemontrainers avatar
Använd öronen mannen.
Du måste ha en bra kick från start, antingen om du gör den själv eller använder dig utav sample. Sedan är det compression + eq som gör jobbet, och där får du använda dig utav dina öron.

Det är inte svårare än så.
Citera
2017-02-08, 13:50
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Använd öronen mannen.
Du måste ha en bra kick från start, antingen om du gör den själv eller använder dig utav sample. Sedan är det compression + eq som gör jobbet, och där får du använda dig utav dina öron.

Det är inte svårare än så.

Distortion, saturation och annat ocksa.
Citera
2017-02-08, 22:23
  #18
Medlem
pokemontrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Distortion, saturation och annat ocksa.

absolut, men hen behöver inte ha allt serverat på ett silverfat. lite får man fan experimentera själv av nyfikenhet, annars bör man lägga ned med produktion.
Citera
2017-02-10, 21:51
  #19
Avstängd
Melange5738s avatar
Tricket är att inte ha några andra ljud under 100 hz när kicken slår in. Det gör man antingen med sidechain-kompression eller så skär du bort de frekvenserna från alla andra ljud.
Citera
2017-02-10, 22:06
  #20
Medlem
526s avatar
Lägg flera kickar i olika kanaler. Blanda i mixen. Viktigt att få med hela registret. En djupbotten kick, en mid (eller tre) men även få med en med mycket klubba, dvs toppanslaget. Det går genom i mixen.

Parallell komprimera genom att aux-tappa alla kickkanaler till en gruppkanal. På den lägger du mycket kompressor och lagom dist. Låt den kanalen vara i fokus, och mixa in de rena kanalerna en efter en

Ett gammalt livetrick är att lägga ett gatat reverb. Dvs lägg på reverb och låt gaten klippa bort ekosvansen. Det blir stort och punchit

Prova också att förskjuta kanalerna lite. Dvs flytta den kanal som har mest rum/reverb lite till vänster så anslaget ligger litelite framför huvudanslaget. Prova även flytta en annan åt andra hållet.

Använd en eq att ta bort allt onödigt. Under 100 och över tex 500hz
Efter eq som skär bort problemfrekvenser och energitjuvsfrekvenser så lägg en annan eq som musikalisk eq. Någon vintage plugg med rattar, värme som tar större områden och lyfter allt
__________________
Senast redigerad av 526 2017-02-10 kl. 22:16.
Citera
2017-02-10, 23:13
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Lägg flera kickar i olika kanaler. Blanda i mixen. Viktigt att få med hela registret. En djupbotten kick, en mid (eller tre) men även få med en med mycket klubba, dvs toppanslaget. Det går genom i mixen.

Parallell komprimera genom att aux-tappa alla kickkanaler till en gruppkanal. På den lägger du mycket kompressor och lagom dist. Låt den kanalen vara i fokus, och mixa in de rena kanalerna en efter en

Ett gammalt livetrick är att lägga ett gatat reverb. Dvs lägg på reverb och låt gaten klippa bort ekosvansen. Det blir stort och punchit

Prova också att förskjuta kanalerna lite. Dvs flytta den kanal som har mest rum/reverb lite till vänster så anslaget ligger litelite framför huvudanslaget. Prova även flytta en annan åt andra hållet.

Använd en eq att ta bort allt onödigt. Under 100 och över tex 500hz
Efter eq som skär bort problemfrekvenser och energitjuvsfrekvenser så lägg en annan eq som musikalisk eq. Någon vintage plugg med rattar, värme som tar större områden och lyfter allt


Det later jattebra med parallel processing fram till du sager att under 100 Hz ska cuttas och over 500 Hz. Low-end for en kickdrum ar ju for Guds skull langt under 100 Hz, da allt over 30 Hz ar valkommet i normallaget, sa lange det inte finns en uppenbar anledning att gora nagot annat. Varfor jag skulle cutta allt under 30 Hz ar for vissa hogtalare kan ha problem att spela sa laga frekvenser. Vidare kan sagas att klubba som du kallar det, mer vanligt klick, detta ar langt over 500 Hz. Sanningen ar den att en kickdrum ar uppe aven i diskanterna, sa en kickdrum ar nastan over hela frekvensomradet man spelar musik inom.

I ovrigt ar gated reverb en listig metod, nagot som kom redan pa 1980-talet, t.ex. Phil Collins.
Citera
2017-02-10, 23:15
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Använd öronen mannen.
Du måste ha en bra kick från start, antingen om du gör den själv eller använder dig utav sample. Sedan är det compression + eq som gör jobbet, och där får du använda dig utav dina öron.

Det är inte svårare än så.


Ska han både använda öronen och till råga på allt en man också?
Citera
2017-02-11, 15:32
  #23
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Det later jattebra med parallel processing fram till du sager att under 100 Hz ska cuttas och over 500 Hz. Low-end for en kickdrum ar ju for Guds skull langt under 100 Hz, da allt over 30 Hz ar valkommet i normallaget, sa lange det inte finns en uppenbar anledning att gora nagot annat. Varfor jag skulle cutta allt under 30 Hz ar for vissa hogtalare kan ha problem att spela sa laga frekvenser. Vidare kan sagas att klubba som du kallar det, mer vanligt klick, detta ar langt over 500 Hz. Sanningen ar den att en kickdrum ar uppe aven i diskanterna, sa en kickdrum ar nastan over hela frekvensomradet man spelar musik inom.

I ovrigt ar gated reverb en listig metod, nagot som kom redan pa 1980-talet, t.ex. Phil Collins.


Ja, jag tänker på mid-kick och "knacket". Botten lägre så klart. Det jag menar är att ta bort allt som ligger och skräpar i kanalerna som inte behövs. Det gäller för alla instrument. Det är ju abc, men många glömmer det. Det tar massor av onödigt energi och skapar rumble i basen och väsande i toppregistren.

Om man har låt säga 4-6 kanaler med kick och alla har 5-20hz kan det bli för mycket. Bättre att ha en av de riktigt djup och de andra i lite olika register. Dvs bara de frekvenser som behövs för varje ljud. Ta bort allt annat. Tillsammans ska de spänna över hela registret, men inte alla var för sig. Då grötar det i mixen.

Jag är dock akustik person, dvs mickar upp vanliga trummor. Electro kan jag inte, men antar att vissa trick funkar även där.
__________________
Senast redigerad av 526 2017-02-11 kl. 15:36.
Citera
2017-02-11, 16:02
  #24
Medlem
526s avatar
En annan grej som är bra är att få ton i kicken. Med vanliga trummor funkar det att ha en golvpuka framför bastrumman och micka upp den. Då ljuder det längre och det blir musikalist och snyggt i mix.
Det blir lätt platt med bara anslaget. Som wellpapp. Pah-pah.

Vet inte hur man gör i elektronisk musik. Hittar samples som har samma grundton som låten? Sampla kick och spela den på tangenterna? Experimentera med reverb. Sidechain som nämnts.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback