Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-10, 18:04
  #1
Medlem
Jag ska till slut efter många om och men införskaffa mig en Macbook. Huvudanledningen är att jag har lessnat på stationär, samt vill ha en bärbar dator som är bra att surfa med samt diverse andra saker. Då jag ska utbilda mig till datoringenjör, så funderar jag över vilken version som hade varit smidigast/bäst att använda sig utav. Vad skiljer sig mellan de två olika versionerna, och vilken passar bäst för mina syften? Alltså programmering och generell användning såsom surfing och mindre krävande spel ( FM 17). Budgeten ligger på max 14 tusen.

Tack på förhand!
Citera
2017-01-10, 18:25
  #2
Medlem
Pro utan tvekan.
Citera
2017-01-10, 18:57
  #3
Medlem
ETringhems avatar
Är det inte Pro som fått massvis med kritik för bla usel batteritid?
Citera
2017-01-10, 19:02
  #4
Medlem
Jepp en pro är lätt val där men personligen skulle jag bara programera på en mac om jag enbart programerade till apples produkter.
Citera
2017-01-10, 19:11
  #5
Medlem
En Pro, utan att tveka.
Citera
2017-01-10, 19:38
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Är det köpråd du är ute efter?

(FB) Macbook PRO eller AIR?

(FB) MacBook Air eller PRO?

(FB) '14 Retina Pro eller 15' Air?
Citera
2017-01-10, 20:57
  #7
Medlem
Alright, efter att ha läst de bifogade trådarna samt era råd, så verkar pro-versionen vara det självklara valet. Har funderat på en 13", vilket jag fortfarande är inställd på. Är det tillräckligt stort?

Sen återstår bara frågan om vilken av de olika pro-versionerna jag ska ta för att få ut så mycket som möjligt av min budget som tidigare nämnt ligger på runt 14k.

Har hittat denna: http://www.mediamarkt.se/sv/product/...9-1272487.html . Den ser väldigt bra ut, med bra RAM, men den ligger dock på 2 tusen mer än optimalt. Den nästkommande pro-versionen ligger runt 14 tusen, vilket är bra, men skillnaden är däremot de 8GB mellan de två versionerna. Hur stor skillnad är det mellan de två?
Det är sjukt svårt att bestämma, då jag ej vet hur mycket jag kommer behöva och hur mycket de 8 GB kan hantera.

Återigen, tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av hawthorns 2017-01-10 kl. 21:34.
Citera
2017-01-10, 22:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hawthorns
Alright, efter att ha läst de bifogade trådarna samt era råd, så verkar pro-versionen vara det självklara valet. Har funderat på en 13", vilket jag fortfarande är inställd på. Är det tillräckligt stort?

Sen återstår bara frågan om vilken av de olika pro-versionerna jag ska ta för att få ut så mycket som möjligt av min budget som tidigare nämnt ligger på runt 14k.

Har hittat denna: http://www.mediamarkt.se/sv/product/...9-1272487.html . Den ser väldigt bra ut, med bra RAM, men den ligger dock på 2 tusen mer än optimalt. Den nästkommande pro-versionen ligger runt 14 tusen, vilket är bra, men skillnaden är däremot de 8GB mellan de två versionerna. Hur stor skillnad är det mellan de två?
Det är sjukt svårt att bestämma, då jag ej vet hur mycket jag kommer behöva och hur mycket de 8 GB kan hantera.

Återigen, tack på förhand.

Svårt att svara på men jag kan ivarje fall säga att du gör rätt som satsar på Pro. Själv köpte jag en air 13 och skärmen är helt enkelt för dålig. Men värst är nog finishen på trettontummaren av air som känns klumpig trots att den är lättare än Pro. Bytte till en pro som jag mycket nöjd med. Dock är en 11 tummare air troligtvis ok för surf och lättare spel (men det beror på hur många program du skall ha uppe samtidigt).
Citera
2017-01-13, 09:39
  #9
Medlem
Lite OT kanske men, har möjlighet att byta min MacBook air 13", early 16 modellen (köpt i juni) med 8gb ram, 128gb ssd, 1.6ghz processor med turboboost upp till 2.7ghz. Batteri 40 laddcykler) min har en 10cm lång repa på undersidan.

Mot MacBook pro retina early 16(köpt i januari), 256gb ssd, 2,7 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor
Turbo Boost upp till 3,1 GHz, Intel® IrisTM Graphics 6100. Batteri (90 laddcykler)

+ 3500kr, är det värt?
Citera
2017-01-13, 10:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CallmeToyboy
Lite OT kanske men, har möjlighet att byta min MacBook air 13", early 16 modellen (köpt i juni) med 8gb ram, 128gb ssd, 1.6ghz processor med turboboost upp till 2.7ghz. Batteri 40 laddcykler) min har en 10cm lång repa på undersidan.

Mot MacBook pro retina early 16(köpt i januari), 256gb ssd, 2,7 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor
Turbo Boost upp till 3,1 GHz, Intel® IrisTM Graphics 6100. Batteri (90 laddcykler)

+ 3500kr, är det värt?

Då i princip allt är bättre på och med MBP, förutom en lite tyngre och tjockare, så är det såklart en bättre dator totalt sett. Men om du tycker det är värt 3500kr för bytet är ju upp till dig.

Hur mycket RAM var det på MBP'n?
Citera
2017-01-13, 10:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då i princip allt är bättre på och med MBP, förutom en lite tyngre och tjockare, så är det såklart en bättre dator totalt sett. Men om du tycker det är värt 3500kr för bytet är ju upp till dig.

Hur mycket RAM var det på MBP'n?

Ja det är klart, tänkte värdemässigt.

Det är 8gb ram på mbp också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback