Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-10, 17:46
  #1
Moderator
Siegfrids avatar
Den 11 januari klockan 9 börjar årets första partiledardebatt i riksdagen.
Debatten sänds direkt via riksdagens webb-tv och kan också ses i efterhand. Den tolkas till teckenspråk och till engelska.


http://riksdagen.se/sv/aktuellt/2017...tiledardebatt/

Länk till stream (riksdagen): http://riksdagen.se/sv/webb-tv/video...H4C120170111pd
(SvT) http://www.svtplay.se/video/11865274...rtiledardebatt

Talarlista
  • Statsminister Stefan Löfven (S)
  • Anna Kinberg Batra (M)
  • Jimmie Åkesson (SD)
  • Gustav Fridolin (MP)
  • Annie Lööf (C)
  • Jonas Sjöstedt (V)
  • Jan Björklund (L)
  • Andreas Carlson (KD)


Vad kommer vi att få se?
Bortförklaringar eller mer löften om en lysande framtid?
Kommer alla från höger till vänster att ta avstånd från Sd igen?
Citera
2017-01-10, 17:55
  #2
Medlem
Cannabisministerns avatar
Jag gissar på att det blir käbbel och pladder som vanligt, utan minsta tillstymmelse till ansträngning att försöka lösa Sveriges problem. Det märkligaste av allt är att det inte finns någon riktig opposition i riksdagen som vill byta regering.
Citera
2017-01-10, 17:58
  #3
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Jag tror att valrörelsen 2018 brakar loss på allvar nu. Det finns så mycket ammunition i samhället att jag är säker på att man känner att man måste tjuvstarta redan idag. Valrörelsen kommer helt att domineras av invandringen och samhällskontraktet. Samtidigt kommer partierna ompositionera sig för att locka så många väljare som möjligt. Ett par tre partier måste dessutom slåss akut för sin överlevnad.

Därför kommer vi få se samarbeten, nya politiska fokus och nya hjärtefrågor som spränger de gamla invanda höger-vänster-ramarna. Vi kommer att få se förvånande utspel från politikerna. Vi kommer att få se partier som plockar upp nya och förvånande hjärtefrågor. Vi kommer att få se partier som ingår i förvånande samarbeten.

Nyckelorden för valrörelsen 2018, som alltså startar redan i morgon, blir:

- Invandringen
- Samhällskontraktet
- Förvåning
__________________
Senast redigerad av LuktenUtavBajs 2017-01-10 kl. 18:01.
Citera
2017-01-10, 18:30
  #4
Medlem
knasen79s avatar
Försvarsfrågan kommer att bli #1 i valrörelsen. Nu ska det ösas in pengar i det svarta hålet.
Citera
2017-01-10, 18:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vad kommer vi att få se?
Bortförklaringar eller mer löften om en lysande framtid?
Kommer alla från höger till vänster att ta avstånd från Sd igen?

Det kommer nog båda att vara bortförklaringar och löften om en lysande framtid varvat lite med alla tänkbara potentiella eller påhittade hot. Det är väl inte någon riktig partiledardebatt om det inte står och stor ljuger om allt.

Jag skulle vara väldigt förvånad om inte en av huvuddebatt frågorna blir Försvaret. Hur mycket nya anslag som behövs eller inte och storleken på det hela. Den nuvarande Försvarsuppgörelsen är så att säga närmast dödförklarad från Alliansen.

Sedan blir det nog något pliktskyldigt om utanförskapet, invandringen och integrationen och hur det svenska majoritetssamhället måste vara mer inkluderande mot grottmongon från öknen. Inget om eller med ISlam att göra.

Avstånd från SD igen? Det är nog närmast en naturlig del av svensk politik idag. Jag misstänker däremot att det här med att kladda brunt och främlingsfientligt inte riktigt fungerar lika bra som det en gång gjorde och att det är på utgående. Istället gissar jag på att de kommer att försöka kladda Ryssland och Putinism på dem istället. SD går inte att lita på då de inte håller rent åt öster eller hur man nu väljer att sammanfatta det.
Citera
2017-01-10, 18:31
  #6
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nyckelorden för valrörelsen 2018, som alltså startar redan i morgon, blir:

- Invandringen
- Samhällskontraktet
- Förvåning

Dessa frågor kommer nog inte att dominera valrörelsen på samma sätt som de gjort under senaste åren.
Citera
2017-01-10, 18:39
  #7
Medlem
Skall Jimmie och övriga SD fortsätta mesa med?
Skall Jimmie år 2017 ta chansen att sparka in åtminstone några uppenbara bollar i deserterade mål?
Spänningen är olidlig...och Lookalike håller ingen anda.
Citera
2017-01-10, 18:40
  #8
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Försvarsfrågan kommer att bli #1 i valrörelsen. Nu ska det ösas in pengar i det svarta hålet.

Nej. Försvarsfrågan är ingen valvinnande fråga för något parti. Alliansen avskaffade försvaret under sin tid och Löfven har inte råd att bygga ett nytt. Ingen tjänar på att dra upp den frågan mer än nödvändigt.
Citera
2017-01-10, 18:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag tror att valrörelsen 2018 brakar loss på allvar nu. Det finns så mycket ammunition i samhället att jag är säker på att man känner att man måste tjuvstarta redan idag. Valrörelsen kommer helt att domineras av invandringen och samhällskontraktet. Samtidigt kommer partierna ompositionera sig för att locka så många väljare som möjligt. Ett par tre partier måste dessutom slåss akut för sin överlevnad.

Därför kommer vi få se samarbeten, nya politiska fokus och nya hjärtefrågor som spränger de gamla invanda höger-vänster-ramarna. Vi kommer att få se förvånande utspel från politikerna. Vi kommer att få se partier som plockar upp nya och förvånande hjärtefrågor. Vi kommer att få se partier som ingår i förvånande samarbeten.

Nyckelorden för valrörelsen 2018, som alltså startar redan i morgon, blir:

- Invandringen
- Samhällskontraktet
- Förvåning

Bra inlägg. Ja det kommer bli ett avgörande val. Ska vi rädda Sverige så är det nu.

Annars vet jag inte vad som händer 2030.

Vad ska vi göra med invandringen? Ska vi stoppa den och reda ut de problem vi har eller ska vi fortsätta ösa in folk och bara hoppas att saker ska lösa sig.
Citera
2017-01-10, 19:01
  #10
Medlem
Christopher.s avatar
Har sett många partiledardebatter, inte längre. Partiledardebatter är överskattat, i princip ett dåligt skådespeleri som varar i 4 år. I min mening bör endast politiker som sitter i regeringen få heltidslön, de andra får ett arvode när de ska trycka på någon knapp, eller ännu bättre ta in fas 3:are eller tränade apor som trycker på dessa knappar.
Citera
2017-01-10, 19:03
  #11
Medlem
Hultabultans avatar
Känner inte till någon partiledardebatt någonsin som lett till någon förändring i något partis politik.
Det handlar alltid om att försöka stärka de egna banden inom partiet.

Skulle vilja fråga AKB om ett tidigare påstående, "det har aldrig gått så många "utlänningar" till jobbet som idag"!
Detta är helt sant, men det är också sant, "det har aldrig varit så många "utlänningar" i Sverige som inte går till jobbet"!
Citera
2017-01-10, 22:17
  #12
Medlem
Justering

Efter dagens information från polisen att 3 av 4 som suttit internerade och dömts till utvisning, släpps fria ut i samhället, skulle jag önska att repatriering kom upp till diskussion. Nu var det 198 st kriminella som sluppit iväg.

Tänk att få höra dem överbjuda varandra i effektiva metoder.
__________________
Senast redigerad av regnidagigen 2017-01-10 kl. 22:19. Anledning: Avdelade ord
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback