Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-10, 17:31
  #1
Medlem
Hiotas avatar
Som många av er vet är sunni den dominerade inriktningen inom islam, närmare 90% av alla muslimer är sunnimuslimer.

En sak många terroristorganisationer har gemensamt är sunnimuslimsk trosinriktning, ISIS, al-Qaida m.m. Även Saudiarabien som är det land i mellanöstern som bryter mest mänskliga rättigheter har sunni som dominerande inriktning.
Länder som Iran som har shia som dominerande trosuppfattning har inte alls samma problem med terrorism som exempelvis Saudiarabien. Dessutom är många shiamuslimska terroristnätverk mycket mer sansade, exempelvis Hizbollah som går emot en stat (Israel) och inte attackerar och kidnappar vanligt folk.
Sen har även USA ett närmare band med sunnimuslimska länder och Ryssland ett närmare band med shiamuslimska länder, vad beror det på?

Frågeställning ser alltså ut såhär?

Varför är sunnimuslimska terroristnätverk mer brutala än shiamuslimska terroristnätverk?
Varför har USA ett närmare band med sunnimuslimska länder och Ryssland ett närmare band med shiamuslimska länder?
Varför kränker länder med sunnimuslimsk inriktning mer mänskliga rättigheter än länder med shiamuslimsk inriktning? Beror det på de olika trosuppfattningarna eller bara det faktum att mer muslimska länder har sunnimuslimsk trosuppfattning?

Jag vill även be om ursäkt ifall jag satte tråden i fel kategori, jag funderade länge på om den skulle ligga i religion eller utrikespolitik.
__________________
Senast redigerad av Hiota 2017-01-10 kl. 18:17.
Citera
2017-01-10, 18:14
  #2
Medlem
Sunni är fler och mäktigare...därför syns de mer.

Nu stämmer kanske inte detta men jag tror att shia har en tro på en objektiv moral medan sunning är mer på linjen "Gud har sagt det alltså är det rätt". Men det kanske inte stämmer.
Citera
2017-01-10, 18:20
  #3
Medlem
KortStubins avatar
Religion --> Terrorism
/Moderator
Citera
2017-01-10, 18:21
  #4
Medlem
Hiotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Sunni är fler och mäktigare...därför syns de mer.

Nu stämmer kanske inte detta men jag tror att shia har en tro på en objektiv moral medan sunning är mer på linjen "Gud har sagt det alltså är det rätt". Men det kanske inte stämmer.

Precis, man kan ju se det på invandrarna som kommer till Sverige. Många människor från Iran är högutbildade, försörjer sig själva och vet vad som är rätt och fel. Tittar man på människor från Somalia ser det helt annorlunda ut, jag har exempelvis aldrig träffat en somalisk forskare eller doktor.
Citera
2017-01-10, 18:56
  #5
Medlem
andreasmms avatar
Hezbollah är ju exempelvis en shiamuslimsk terroristorganisation och skillnaden är väl att man självmordsbombar judar på ett lite mer strategiskt och politiskt sätt än sunnimuslimska grupper som ISIS eller rebellerna i Syrien som sitter med ak47or och hugger halsen inför folkmassor och lite så.
Citera
2017-01-10, 19:28
  #6
Medlem
Hiotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Hezbollah är ju exempelvis en shiamuslimsk terroristorganisation och skillnaden är väl att man självmordsbombar judar på ett lite mer strategiskt och politiskt sätt än sunnimuslimska grupper som ISIS eller rebellerna i Syrien som sitter med ak47or och hugger halsen inför folkmassor och lite så.

Jag skulle beskriva Hizbollah mer som en politisk grupp än en terroristorganisation. Hizbollah har inte gjort bort sig i Syriens inbördeskrig och står för Anti-väst värderingar.
Dessutom har Hizbollah sagt "att man inte ämnar sabotera en eventuell framförhandlad tvåstatslösning". Detta gäller då Israel/Palestina frågan.
Det är något sunnimuslimska terroristorganisationer aldrig ens skulle kunna tänka.
Citera
2017-01-10, 21:55
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Har väl haft liknande funderingar...

Men har väl kommit fram till att det är ungefär samma skit...

Jemen, Houthi's (Shia)... Deras slogan är ""God is great, death to the US, death to Israel, curse the Jews, and victory for Islam"

Som någon annan sade Hizbollah osv...

Det är bara det att Sunni's är fler och det finns fler grupper...

Problem är islam i sin helhet... tyvärr

Om jag kommer ihåg rätt så historiskt var det väl Shia som började med en form av terror också... Assasiner var väl Shia? jaja islam är problemet inget annat...
Citera
2017-01-11, 00:54
  #8
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Så mycket skillnad är det väl inte? Problemet i Mellanöstern och stora delar av Afrika har ju länge varit folkgrupperna, mycket tack vare kolonialismens linjedragande. Sunnis får bekämpa varandra lika mycket som de får bekämpa någon annan.

Ta de mer homogena sunni länderna, Turkiet, Jordanien, KSA osv så vet jag inte om Iran är så mycket bättre egentligen. Sedan är majoriteten i Irak shiiter, nu med shiitiskt styre så "vi" stödjer även dessa. Däremot gillar vi inte perserna, vilket är synd då jag gärna samarbetar med dessa framför t.ex. saudierna men det är väl bara att tacka jänkarnas långsinthet för detta.
__________________
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2017-01-11 kl. 01:25.
Citera
2017-01-11, 01:31
  #9
Medlem
Hiotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Så mycket skillnad är det väl inte? Problemet i Mellanöstern och stora delar av Afrika har ju länge varit folkgrupperna, mycket tack vare kolonialismens linjedragande. Sunnis får bekämpa varandra lika mycket som de får bekämpa någon annan.

Ta de mer homogena sunni länderna, Turkiet, Jordanien, KSA osv så vet jag inte om Iran är så mycket bättre egentligen. Pressa till lite med mer demografiska motsättningar än den ena eller andra grenen och även shiiterna kan bita ifrån, Jemen är väl ett bra exempel och så jävla oskyldiga var de inte i Irak under Saddams styre.

Tycker det går att jämföra terroristorganisationer från de olika trosuppfattningarna mycket. ISIS, al-Qaida, Al-shabaab har en mycket mer aggressiv stil mot civilbefolkningen än vad exempelvis Hizbollah har.
Kolonialismen har delvis påverkat men det kan ju inte bara vara det som är avgörande.
Under Iran-Irak-kriget var det trotts allt Irak som invaderade Iran.

Dessutom går det att säga mycket om Saudi (USAs allierade)som dagligen bombar shiamuslimska civila i Jemen.
Varför backar hela tiden USA sunnimuslimska grupper med tanke på att det var en sunnimuslimsk terroristgrupp som utförde 9/11?
Citera
2017-01-11, 13:25
  #10
Medlem
Erik Östs avatar
Oavsett shia eller sunni så har dom ett stort fett problem om de ska överleva i ett fritt , utvecklat och civiliserat samhälle.
Det kallas sharia-lagar!

Funkar bra i västvärlden, tycker ni ?
Citera
2017-01-12, 20:32
  #11
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiota
Varför backar hela tiden USA sunnimuslimska grupper med tanke på att det var en sunnimuslimsk terroristgrupp som utförde 9/11?

Antagligen för att Israel säger så.
Citera
2017-01-12, 21:37
  #12
Medlem
Hiotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Antagligen för att Israel säger så.

Det stämmer nog, Israel, USAs närmaste allierade har ett mycket bättre band med sunnimuslimska länder än shiamuslimska länder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback