Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-10, 15:32
  #1
Medlem
Unisertits avatar
Letar efter ett lämpligt fillagringssystem som uppfyller följande önskemål:
  • Servern ska finnas i Sverige.
  • Det ska gå för två personer att jobba i samma fil utan konflikt.
  • Det ska kunna gå att nå filerna på ett tåg med dålig internetuppkoppling

Antal användare är 15 och lär bli fler. Vi har ca 10GB av delade filer för tillfället. Just nu är lösningen en cloudserver. Nackdelarna är att det blir konflikt när flera jobbar i samma fil.

Har kollat på terminalserver, Filserver + cloud, NAS osv. Osäker på vilket alternativ är lämpligast.

Tack för förhand!
__________________
Senast redigerad av Unisertit 2017-01-10 kl. 15:36.
Citera
2017-01-10, 16:03
  #2
Medlem
Citat:
Det ska gå för två personer att jobba i samma fil utan konflikt

Det räcker inte med att ha "rätt" filsystem (men det behövs).

Klientapplikationer måste - direkt eller genom resp. OS - kunna jobba med fleranvändar-tänk.

För dåliga anslutningar och diversifierade uppgifter så rekommenderar jag Emacs som applikation.
Citera
2017-01-10, 16:17
  #3
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det räcker inte med att ha "rätt" filsystem (men det behövs).

Klientapplikationer måste - direkt eller genom resp. OS - kunna jobba med fleranvändar-tänk.

För dåliga anslutningar och diversifierade uppgifter så rekommenderar jag Emacs som applikation.
Ännu ett problem är att det saknas en värdig struktur av alla filer. Namngivningen och möjligheten av att söka efter rätt fil är just nu svårt. Hur löser man ett sådant problem? Några simpla lösningar?

Emacs? Ska den installeras på servern? Är det inte lite tidigt att börja titta på applikationer innan man har bestämt sig för filsystemet? En egen NAS server skulle inte ha det problemet som jag har förstått det och någon extra applikation därför krävs ej.

En annan sak jag har fått höra är att terminalservrar är Windowsbaserade och folk som använder Mac får Windows som gränssnitt när de försöker nå filer från servern vilket uppskattas ej.
Citera
2017-01-10, 16:26
  #4
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Antal användare är 15 och lär bli fler. Vi har ca 10GB av delade filer för tillfället. Just nu är lösningen en cloudserver. Nackdelarna är att det blir konflikt när flera jobbar i samma fil.

Vad är det för typ av filer som ni arbetar med?
Citera
2017-01-10, 16:45
  #5
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Vad är det för typ av filer som ni arbetar med?
Bilder, pdf, word, excel, ppt. Dvs officefiler, bilder och några små filmer.
Citera
2017-01-10, 17:17
  #6
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Bilder, pdf, word, excel, ppt. Dvs officefiler, bilder och några små filmer.

Om användarna arbetar direkt mot filerna, då blir det naturligtvis konflikter. Med ett dokumentsystem typ SharePoint, så kan användarna arbeta samtidigt mot dokumentfiler utan konflikter. När det gäller bilder och filmer så har jag ingen aning om vilka system som går att använda till dessa filer.
Citera
2017-01-10, 18:17
  #7
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Om användarna arbetar direkt mot filerna, då blir det naturligtvis konflikter. Med ett dokumentsystem typ SharePoint, så kan användarna arbeta samtidigt mot dokumentfiler utan konflikter. När det gäller bilder och filmer så har jag ingen aning om vilka system som går att använda till dessa filer.
Bilder och filer jobbar vi inte riktigt med på samma sätt så SharePoint verkar som en fiffig lösning.

Vilken lösning ihop med Sharepoint skulle ni rekommendera? Lokal SharePointserver?
Nackdelar, fördelar?

Det finns businessversioner, verkar lämpligt?
Citera
2017-01-10, 19:43
  #8
Medlem
Jag är allt annat är en Sharepoint fantast men med det sagt så stödjer det varjefall simultan editering av WORD samt Powerpoint filer.
Citera
2017-01-10, 23:17
  #9
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NetworkRambo
Jag är allt annat är en Sharepoint fantast men med det sagt så stödjer det varjefall simultan editering av WORD samt Powerpoint filer.
Vilken typ av fanast är du då?
Vilka anser du nackdelarna är med Sharepoint?

Såg att den var värdelös ihop med Excel, fungerade bara med onlineversionen av Excel på låg nivå. Andra förslag?
__________________
Senast redigerad av Unisertit 2017-01-10 kl. 23:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback