Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-13, 07:34
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktarballe
Jag hade i alla fall trots vinkel försökt att knacka dit en tolvkant med

Varför inte en sex-kants hylsa med round-corner grepp?
Citera
2017-01-13, 12:59
  #26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det har jag inga problem med. Den har används flitigt där till en massa saker.

Tigersåg...kanske. Men den är lite brutal för ändamålet. Stor och klumpig men visst, jag äger en.
Den ena bulten kommer jag definitivt åt med vinkelslip, den andra är lite trixigare men med vilja, våld och vaselin så kan det gå. Jag vill i nödfall bara kapa hela röret så jag ger detta ett försök först. Ett problem sen kommer att bli att borra upp hålen men jag tänker mig att röret går att baxa lite åt sidan när det väl är fritt.

Det finns ju även små sågar som använder mindre bågfilsblad i storlek som sticksåg. Dessa sågar får lättare plats i sådana utrymmen. Man kan även skaffa en liten kapsåg som är lite större än en dremmel men som passar bra att såga av bultar med.
Citera
2017-01-13, 13:04
  #27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om du håller högt varv hela tiden och har lite tålamod går det att dremmla av hela bulten. Om du inte har tillgång till tryckluft och ännu bättre smidiga maskiner förstås. Sen är keramiska slipstift till dremmel eller borrmaskin förvånansvärt effektiva.

Dom tunnaste skivorna som följer med i sådana där icke original universal-kit brukar nästan funka bäst, som du sätter på en spindel med en spårskruv. Men dom är sköra så du måste hålla maskinen still och som sagt högt varv hela tiden, se även till att luft intag/utblås är fria, så du inte håller för med tjocka handskar. Använd glasögon.

Det går inte fort och kommer gå åt 5-10 skivor och några slipstift, men jag misstänker att det ändå är smidigast och gör minst skada.


Annars brukar det ändå löna sig i slutänden att gör allt grundligt och plocka ner hela systemet. Då kan du passa på att sätta dit nya, billiga, gummiupphängningar osv. Det hade jag i alla fall hellre gjort än att kapa och skarva.

Det finns diamantkapskivor för dremmel på biltema. Dessa funkar bra att kapa bultar med även om det tar lite tid och man måste vara noga med kylningen. Skivorna går även att använda till sådana där wiren med liten chuck på som man kopplar till en borrmaskin och som gör det möjligt att borra på omöjliga ställen.
Citera
2017-01-13, 13:59
  #28
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om du håller högt varv hela tiden och har lite tålamod går det att dremmla av hela bulten. Om du inte har tillgång till tryckluft och ännu bättre smidiga maskiner förstås. Sen är keramiska slipstift till dremmel eller borrmaskin förvånansvärt effektiva.

Dom tunnaste skivorna som följer med i sådana där icke original universal-kit brukar nästan funka bäst, som du sätter på en spindel med en spårskruv. Men dom är sköra så du måste hålla maskinen still och som sagt högt varv hela tiden, se även till att luft intag/utblås är fria, så du inte håller för med tjocka handskar. Använd glasögon.

Det går inte fort och kommer gå åt 5-10 skivor och några slipstift, men jag misstänker att det ändå är smidigast och gör minst skada.


Annars brukar det ändå löna sig i slutänden att gör allt grundligt och plocka ner hela systemet. Då kan du passa på att sätta dit nya, billiga, gummiupphängningar osv. Det hade jag i alla fall hellre gjort än att kapa och skarva.

På en 1500-kronors bil lägger man inte ner mer $ än nödvändigt. Skulle jag köpa en ny första del med fläta så går den på en bra bit över tusenlappen men då man kan köpa lösa flätor för någon dryg hundring och skarva in så känns det överkomligt. Systemet i sig ser rätt fräscht ut bakåt.

Att dremmla (nytt verb?) skulle säkert funka men självklart så börjar man med en vanlig vinkelslip och en 115mm trissa. Ännu bättre om den är lite nött för då blir den ännu mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför inte en sex-kants hylsa med round-corner grepp?

Som sagt: även om jag skulle få årets grepp på bulten så kommer jag inte att orka rubba den, det "bästa" som kan hända är att den går av. Sen är det här ett avgassystem som är upphängt i diverse gummianordningar så när man tar i så vrider sig alltihopa...

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns diamantkapskivor för dremmel på biltema. Dessa funkar bra att kapa bultar med även om det tar lite tid och man måste vara noga med kylningen. Skivorna går även att använda till sådana där wiren med liten chuck på som man kopplar till en borrmaskin och som gör det möjligt att borra på omöjliga ställen.

Tja. Hade man haft bilen på en lyft så att man har full ståhöjd och kan jobba med båda händerna så kanske det hade gått. Nu krälar man på backen och får med viss möda in ena handen där. Och jag vill tro att en vinkelslip fixar bultskallarna, faktum är att det som är mest i vägen är ett krängningsstag som går svärs över bilen. Jag är då mera inne på att dremmla bort den del som sitter på katalysatorn så att man kan använda den flänsen igen. Har en sån wire.
Citera
2017-01-13, 16:27
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
På en 1500-kronors bil lägger man inte ner mer $ än nödvändigt. Skulle jag köpa en ny första del med fläta så går den på en bra bit över tusenlappen men då man kan köpa lösa flätor för någon dryg hundring och skarva in så känns det överkomligt. Systemet i sig ser rätt fräscht ut bakåt.

Jag syftade på den andra skarven som skulle uppstå efter att du kapade av avgassystemet för att få ner det, som någon föreslog, som du själv tidigare i tråden också tyckte var dum idé att kapa i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Att dremmla (nytt verb?) skulle säkert funka men självklart så börjar man med en vanlig vinkelslip och en 115mm trissa. Ännu bättre om den är lite nött för då blir den ännu mindre.

Varför påpekar du det och för mig? Mig behöver du inte lära sånt. Är du här för att försöka briljera själv eller för att få hjälp? Du skriver tidigare i tråden att du tror det blir svårt att komma åt med vinkelslip och att det definitivt inte går med borrmaskin så då utgår jag ifrån att även du vet hur man handskas med dom och att vi inte behöver ödsla energi på det.



Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Som sagt: även om jag skulle få årets grepp på bulten så kommer jag inte att orka rubba den, det "bästa" som kan hända är att den går av. Sen är det här ett avgassystem som är upphängt i diverse gummianordningar så när man tar i så vrider sig alltihopa...

Jo jag vet och jag såg att du skrev det också. Jag blev bara nyfiken, oavsett om metoden i sig är värdelös eller ej, varför han som rekommenderade den specifikt föreslog en tolvkant hylsa. Och varför han inte bara skrev "hylsa" eller som mig veterligen alltid är bäst en sexkant (gärna roundcorner) hylsa.

Jag blev bara nyfiken om det där med 12-kant bara slank ut av gammal vana och utan eftertanke eller om det fanns en aspekt jag inte tänkte på (men gärna vill kunna tänka på). Alltså inget ordmärkeri utan ren nyfikenhet.
Citera
2017-01-13, 16:45
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag är då mera inne på att dremmla bort den del som sitter på katalysatorn så att man kan använda den flänsen igen. Har en sån wire.

Det vet du väl kanske redan, men wiren tar en del effekt så försök att köra så mycket du kan utan den.

Sen om du ska använda slipstift kan du köra så mycket som du kommer åt med stora som du sätter i borrmaskinen, eftersom dom avverkar betydligt mer och inte belastar dremmeln i onödan. Bäst effekt blir det om du kan sticka in och lägga slipstiftet jäms med ytan som ska bearbetas.

Ofta tycker jag en kombination av kapskivor och slipstift brukar avverka mest fortast. Jag har provat lite olika varianter men keramiska slipstift är nog det som brukar gå fortast (men kanske kräva flest). Du kan ju tänka lite hur du bearbetar bulten också, så att du får bort svetsen först och kan bända loss lite i stället för att behöva slipa allt rent.

Jag vet att det går men svetsar och en del hårdare stål som finns i en del japanska bilars bultar kan ta sin tid sen kostar ju slipstift och skivor en slant, det kommer gå åt ett gäng. Håll bara varvet uppe på dremmeln, se till att den kan andas, inget dödar elmaskiner så effektivt som värme, vilket i sin tur skapas av hög belastning.

Ta med dig en bra lampa, en skön kudde och ett par hörselkåpor med radio under bilen så kan du lyssna på studio 1 om syrien eller något annat trevligt så går jobbet fort.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2017-01-13 kl. 16:50.
Citera
2017-01-13, 17:11
  #31
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag syftade på den andra skarven som skulle uppstå efter att du kapade av avgassystemet för att få ner det, som någon föreslog, som du själv tidigare i tråden också tyckte var dum idé att kapa i onödan.

Varför påpekar du det och för mig? Mig behöver du inte lära sånt. Är du här för att försöka briljera själv eller för att få hjälp? Du skriver tidigare i tråden att du tror det blir svårt att komma åt med vinkelslip och att det definitivt inte går med borrmaskin så då utgår jag ifrån att även du vet hur man handskas med dom och att vi inte behöver ödsla energi på det.


Jo jag vet och jag såg att du skrev det också. Jag blev bara nyfiken, oavsett om metoden i sig är värdelös eller ej, varför han som rekommenderade den specifikt föreslog en tolvkant hylsa. Och varför han inte bara skrev "hylsa" eller som mig veterligen alltid är bäst en sexkant (gärna roundcorner) hylsa.

Jag blev bara nyfiken om det där med 12-kant bara slank ut av gammal vana och utan eftertanke eller om det fanns en aspekt jag inte tänkte på (men gärna vill kunna tänka på). Alltså inget ordmärkeri utan ren nyfikenhet.

Om du läst tråden så ser du också att det inte finns någon bra sträcka att kapa systemet förrän man har passerat nästa burk och då blir partiet för lång. Det är alltså inget alternativ.

Briljera? Nä, men det är väl fler som läser det som skrivs här och som inte visste det.

Ibland kan man banka på en 12-kanthylsa som är ett nummer mindre om det försvunnit tillräckligt med gods. Tror det är detta han syftar på.

Sanning att säga så är jag inte speciellt sugen att ligga därunder och nöta med en Dremmel. Då bilen är körbar kanske jag raggar upp nån som har gas och då ska det fan till om man inte får upp det. Jag var dock nyfiken på hur andra har gjort i liknande situationer, kan finnas tjuvknep som man inte kände till.
Citera
2017-01-13, 17:27
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Ibland kan man banka på en 12-kanthylsa som är ett nummer mindre om det försvunnit tillräckligt med gods. Tror det är detta han syftar på.

Ah, det var ju en poäng. Ska vi fortsätta allmänutbildningen, även på detta tema, så kan man ju också tänka på att det ofta finns bra mellan-alternativ i tum, i detta syfte.

Nu kommer jag inte ihåg om jag läste det eller inte men har du ingen mig/mag svets du kan skicka på så mycket ström på att du förstör mer än du svetsar, alternativt värmer upp och gör bulten skör samtidigt som du svetsar dit något rejält som du sedan bryter med?

Angående svajigt gummiupphängt avgassystem är det ju bara att stötta upp med pallbock eller pelardomkraft i dragriktning ner mot golvet.
Citera
2017-03-22, 19:41
  #33
Medlem
zoombos avatar
Tog tag i problemet i kväll.
Kapade bultskallarna med en vinkelslip och voilá - allt föll isär och det gick sen att plocka ur hela röret. Easy peasy. Förstår inte varför jag våndats som jag gjort.

Nu till nästa problem: byta flexröret som sitter där och som läcker. Det var därför skiten skulle bort.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback