Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-14, 23:02
  #205
Medlem
Il.Malizias avatar
Sonen hade på nån fotbollskille på TikTok när jag körde bil som sa att bästa treorna går till 16-delsfinal.

Antar att det blir likt Europa League och Conference League, att 1orna står över en omgång? Låter ju bra då, lite vila för gruppvinnarna.
Citera
2023-03-15, 08:33
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Sonen hade på nån fotbollskille på TikTok när jag körde bil som sa att bästa treorna går till 16-delsfinal.

Antar att det blir likt Europa League och Conference League, att 1orna står över en omgång? Låter ju bra då, lite vila för gruppvinnarna.

Nej, 32 lag vidare från gruppspelet och alla spelar 16-delsfinal. Med 12 grupper finns det 12 gruppettor och då behövs det antingen fyra eller 20 lag till för att nå ett lämpligt antal. Att på bara en runda komma ner till fyra lag kräver att endast de åtta bästa tvåorna går till slutspel vilket inte kommer ske och 20 lag till innebär 32 totalt och då är vi i 16-delsfinal med alla lag med.
Citera
2023-03-15, 10:02
  #207
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Nej, 32 lag vidare från gruppspelet och alla spelar 16-delsfinal. Med 12 grupper finns det 12 gruppettor och då behövs det antingen fyra eller 20 lag till för att nå ett lämpligt antal. Att på bara en runda komma ner till fyra lag kräver att endast de åtta bästa tvåorna går till slutspel vilket inte kommer ske och 20 lag till innebär 32 totalt och då är vi i 16-delsfinal med alla lag med.
Aha, då var det dåligt.
Vilket jag ju borde förstått då allt bara blir sämre.
Citera
2024-02-29, 04:52
  #208
Medlem
Madagascars avatar
Felpost
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2024-02-29 kl. 05:02.
Citera
2024-02-29, 05:35
  #209
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
104 matcher i stället för 64 (som vi hade nu i Qatar) alltså, om det blir fyralagsgrupper 2026. Och det bör sportsligt, spänningsmässigt, kanske även för den sportsliga rättvisan, vara bättre med fyralagsän trelagsgrupper. 11 arenor i USA, 3 i Mexiko, 2 i Kanada är tänkta som spelplatser. Jag noterade att ingen av arenorna i USA användes i VM 1994. Aztecastadion i Mexico City är den enda som varit i bruk under tidigare VM.

https://en.wikipedia.org/wiki/2026_FIFA_World_Cup

48 lag känns ändå rimligt i dagsläget. Då kanske man äntligen kan få se Italien spela VM igen...Kanske till och med Sverige, och Norge, kan kvalificera sig på en av de sexton UEFA-platserna.

https://en.wikipedia.org/wiki/2026_F..._qualification

Goal har publicerat några artiklar där de spekulerar om hur en del av de starkaste landslagen kan tänkas formera sina startelvor i VM 2026. Bl.a. Argentina och Brasilien.

https://www.goal.com/en/lists/how-wi...ceb0bfcd2c2de3

https://www.goal.com/en/lists/how-wi...86722aab024b36
Ja, det blir 104 matcher. 40 fler än sist. Galet många tycker jag. Visst, fler lag ger ökat intresse. Men samtidigt späder de soppan.

De har bestämt sig för 12 grupper à 4. 32 lag vidare till sextondelar. Vi kommer behöva damma av våra kunskaper i att räkna ut bästa 8 av 12 tredjeplatser

Detta är dock ett bättre format än ursprungliga 16 om 3. De verkar ha backat av just de sportsliga skälen du nämner:

https://www.espn.com/soccer/story/_/...ues-more-games

48 lag. 104 matcher. 39 dagar. För mycket tycker jag. 32 lag var mycket bättre tycker jag.

Folk tycker olika. Snart har FIFA vattnat igen och då är det väl 64 lag i 4-lagsgrupper. Och folk som bor i Montenegro, Luxemburg och San-Marino kommer äntligen få en chans att se sitt lag spela VM-slutspel :-)

(64 länder i 16 grupper om 4. Två bästa går vidare till 16-delsfinaler. Det blir 128 matcher. Party.)
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2024-02-29 kl. 05:37.
Citera
2024-02-29, 06:11
  #210
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det blir 104 matcher. 40 fler än sist. Galet många tycker jag. Visst, fler lag ger ökat intresse. Men samtidigt späder de soppan.

De har bestämt sig för 12 grupper à 4. 32 lag vidare till sextondelar. Vi kommer behöva damma av våra kunskaper i att räkna ut bästa 8 av 12 tredjeplatser

Detta är dock ett bättre format än ursprungliga 16 om 3. De verkar ha backat av just de sportsliga skälen du nämner:

https://www.espn.com/soccer/story/_/...ues-more-games

48 lag. 104 matcher. 39 dagar. För mycket tycker jag. 32 lag var mycket bättre tycker jag.

Folk tycker olika. Snart har FIFA vattnat igen och då är det väl 64 lag i 4-lagsgrupper. Och folk som bor i Montenegro, Luxemburg och San-Marino kommer äntligen få en chans att se sitt lag spela VM-slutspel :-)

(64 länder i 16 grupper om 4. Två bästa går vidare till 16-delsfinaler. Det blir 128 matcher. Party.)
Jo. Formatet är väl det bästa möjliga givet förutsättningarna. Trelagsgrupper är en total katastrof och helt uteslutet. Otroligt att det ens var på tal.
Sen hade man möjligen fortsätta köra på åttondelsfinaler med gruppettorna och fyra bästa tvåorna istället för att undvika i att behöva utöka spelordningen med ytterligare ett moment. Men det blir väl lite för platt och man riskerar utesluta många lag från utslagsrundan som haft otur att hamna i en tuff grupp med blivit tvåa. Jag trodde inte att det var möjligt att utöka med sextondelsfinaler så också blir ett gigantiskt mästerskap på alla fronter. Men det är nog det bästa möjliga.
Citera
2024-03-02, 08:29
  #211
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det blir 104 matcher. 40 fler än sist. Galet många tycker jag. Visst, fler lag ger ökat intresse. Men samtidigt späder de soppan.

De har bestämt sig för 12 grupper à 4. 32 lag vidare till sextondelar. Vi kommer behöva damma av våra kunskaper i att räkna ut bästa 8 av 12 tredjeplatser

Detta är dock ett bättre format än ursprungliga 16 om 3. De verkar ha backat av just de sportsliga skälen du nämner:

https://www.espn.com/soccer/story/_/...ues-more-games

48 lag. 104 matcher. 39 dagar. För mycket tycker jag. 32 lag var mycket bättre tycker jag.

Folk tycker olika. Snart har FIFA vattnat igen och då är det väl 64 lag i 4-lagsgrupper. Och folk som bor i Montenegro, Luxemburg och San-Marino kommer äntligen få en chans att se sitt lag spela VM-slutspel :-)

(64 länder i 16 grupper om 4. Två bästa går vidare till 16-delsfinaler. Det blir 128 matcher. Party.)
Jag tycker gott att det kan vara 48 lag om man sprider ut matcherna under 10 dagar till. Det är inte vm eller em som är den stora boven till utspädningen i dagens fotboll, det är den , bokstavligt talat, aldrig sinande strömmen av klubblagsmatcher.

Bara allsvenska utökning från 14 till 16 lag innebär 32 matcher extra matcher, varje år. Champions league ska utökas till nästa säsong, alla europeiska ligor förutom tyska har 20 lag nu för tiden. Vi har fått ännu en europeisk klubblagsturnering med 32 lag och 140 matcher i conference league.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2024-03-02 kl. 08:31.
Citera
2024-03-02, 08:39
  #212
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag tycker gott att det kan vara 48 lag om man sprider ut matcherna under 10 dagar till. Det är inte vm eller em som är den stora boven till utspädningen i dagens fotboll, det är den , bokstavligt talat, aldrig sinande strömmen av klubblagsmatcher.

Bara allsvenska utökning från 14 till 16 lag innebär 32 matcher extra matcher, varje år. Champions league ska utökas till nästa säsong, alla europeiska ligor förutom tyska har 20 lag nu för tiden. Vi har fått ännu en europeisk klubblagsturnering med 32 lag och 140 matcher i conference league.

Den första uppenbara åtgärden är ju att kapa alla inhemska cuper förutom den största. Det är liksom inte rimligt att världsstjärnor tvingas spela ”Carabao Cup” utöver FA-cupen. Det är bara sponsorer som blir glada av det.
Citera
2024-03-02, 19:19
  #213
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Den första uppenbara åtgärden är ju att kapa alla inhemska cuper förutom den största. Det är liksom inte rimligt att världsstjärnor tvingas spela ”Carabao Cup” utöver FA-cupen. Det är bara sponsorer som blir glada av det.

Det finns väl bara i England? Men ja, det är höjden av överflödighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback