Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-18, 21:41
  #37
Medlem
En intressant plusartikel på AB i dag.
FIFA vill bla förändra eller ta bort offsideregeln. De vill även förändra straffarna.
Inte ett ord från FIFA om det sportsliga utan bara att fotbollen börjar likna handboll samt att allt handlar om att öka underhållningsvärdet.
Jag tillhör just dessa som hävdar att PL är den bästa ligan och då tack vare underhållningen. Vilka lag som är i topp i Europa är för mig ovesentligt. Det är vad jag tittar på som underhåller mig.
Nu har jag FIFA på min sida.
Citera
2017-06-04, 15:46
  #38
Medlem
sebastian_s avatar
Då har spanska ligan vunnit Cl igen, för fjärde gången i rad och en spelare från ligan kommer att vinna guldbollen för 10 året i rad(!).
Citera
2017-06-04, 15:54
  #39
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Då har spanska ligan vunnit Cl igen, för fjärde gången i rad och en spelare från ligan kommer att vinna guldbollen för 10 året i rad(!).

Plus i två av de fyra finalerna var det en helspansk final.
Citera
2018-08-17, 08:29
  #40
Medlem
sebastian_s avatar
Såg en intressant titelrad som fick mig att tänka på den här eminenta tråden.

Tio senaste vinnarna av supercupen
2018 Atlético Madrid
2017 Real Madrid
2016 Real Madrid
2015 Barcelona
2014 Real Madrid
2013 Bayern München
2012 Atlético Madrid
2011 Barcelona
2010 Atlético Madrid
2009 Barcelona

Läser man snabbt skulle man kunna tro att det är spanska supercupen det handlar om, men icke.

En hyfsat logisk följd är att sen jag skrev senast i tråden förra sommaren så har ett spanskt lag vunnit CL igen och spanskt lag har vunnit Europa league igen. Helt loco.
Citera
2018-08-17, 09:46
  #41
Medlem
bravehs avatar
Premier league hade 28% fler vm-spelare jämfört med spanska ligan


https://www.statista.com/statistics/...ers-world-cup/
Citera
2018-08-17, 10:30
  #42
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Premier league hade 28% fler vm-spelare jämfört med spanska ligan


https://www.statista.com/statistics/...ers-world-cup/
Säger dock ingenting om kvaliten. Utan handlar snarare om att ligan är mer global, fler importer. Svårt för spanska ligan att mäta sig där då man har så mycket inhemsk talang. Den importerade är dessutom i huvudsak sydamerikansk, jämfört med PL som rekryterar från hela europa, sydamerika, och afrika. Ja även asien och nord/mellanamerika.
Citera
2018-08-17, 14:13
  #43
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Premier league hade 28% fler vm-spelare jämfört med spanska ligan


https://www.statista.com/statistics/...ers-world-cup/
Vad innebär det? Att spanska ligans resultat är mindre överlägsna? Eller att det finns 30 vm-spelare som är precis för dåliga för att göra resultat i de europeiska cuperna, men tillräckligt bra för att ge Premier League en större bredd än den spanska ligan?
Citera
2018-08-17, 17:52
  #44
Medlem
brigades avatar
I Spanien spelas det bättre fotboll men England är klart roligare kolla på. Sex toppklubbar som har en hel del muskler. Problemet med England är att alla deras pengar har gjort att man tänker kortsiktigt..

Inga bra engelska tränare generellt och spelarna bedöms ofta för sin snabbhet/fysik.

Sen så är inte det så att alltid att högt tempo visar på dåliga spelare. Kolla bara på när City mötet Liverpool/Tottenham vilket spel det är. Skulle påstå att dessa tre är mycket roligare kolla på än Real och Barca..

Trots alla pengar England har så är det fortfarande tufft. Inte direkt så Real Och Barca saknar pengar. Hade varit intressant om England två bästa fick dela på 50% av tvpengarna som dom två gör..
Citera
2018-08-17, 19:46
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
En intressant plusartikel på AB i dag.
FIFA vill bla förändra eller ta bort offsideregeln. De vill även förändra straffarna.
Inte ett ord från FIFA om det sportsliga utan bara att fotbollen börjar likna handboll samt att allt handlar om att öka underhållningsvärdet.
Jag tillhör just dessa som hävdar att PL är den bästa ligan och då tack vare underhållningen. Vilka lag som är i topp i Europa är för mig ovesentligt. Det är vad jag tittar på som underhåller mig.
Nu har jag FIFA på min sida.

Hur vill de förändra straffarna? 3/4 straffar leder till mål läste jag häromdan. Om de läggs längre bak så vore det en bra förändring. Leder till rättvisare resultat eftersom en straff nästan aldrig motsvarar situationen innan
Citera
2018-08-18, 15:42
  #46
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Säger dock ingenting om kvaliten. Utan handlar snarare om att ligan är mer global, fler importer. Svårt för spanska ligan att mäta sig där då man har så mycket inhemsk talang. Den importerade är dessutom i huvudsak sydamerikansk, jämfört med PL som rekryterar från hela europa, sydamerika, och afrika. Ja även asien och nord/mellanamerika.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Vad innebär det? Att spanska ligans resultat är mindre överlägsna? Eller att det finns 30 vm-spelare som är precis för dåliga för att göra resultat i de europeiska cuperna, men tillräckligt bra för att ge Premier League en större bredd än den spanska ligan?


Har den spanska ligan de bästa topplagen ? Svar ja. Men kan ni bevisa för mig att spanska ligan idag är den bästa ligan i världen? Nej. Inte när flest vm-spelare spelar i england. Vi kan även anta att det är fler landslagspelare i england. Engelska klubbar betalar högre löner till spelare och tränare.
Citera
2018-08-18, 17:00
  #47
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Har den spanska ligan de bästa topplagen ? Svar ja. Men kan ni bevisa för mig att spanska ligan idag är den bästa ligan i världen? Nej. Inte när flest vm-spelare spelar i england. Vi kan även anta att det är fler landslagspelare i england. Engelska klubbar betalar högre löner till spelare och tränare.
Kan du? Och nej som tidigare sagt betyder inte flest vm spelare att den ligan är bäst. Om PL har fler vm spelare, men dem kommer från panama, costa rica, island jämfört med spanien som har färre, men tillhör stornationerna spanien och argentina brasilien. Hur kan du använda detta som argument för att den ligan är bäst? Vilken konstig logik är det? Det finns ingen fakta om vilken liga som är bäst. Det närmsta vi kan komma är uefa rankingen, och där är spanien överlägsna. Den tar dock bara topp 6-7 i beräkning, och deras prestationer i europa. Självklart måste man ha med dem övriga 13-14 lag i beräkning för att göra en fulländad bedömning av en ligas kvalite.

Sen att man betalar högre löner betyder ju inte nödvändigtvis att spelarna är bättre. Är tevez en bättre än aguero, suarez, salah, kane med flera för att han tjänar mer pengar i kina? Nej.
Citera
2018-08-18, 17:43
  #48
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Kan du? Och nej som tidigare sagt betyder inte flest vm spelare att den ligan är bäst. Om PL har fler vm spelare, men dem kommer från panama, costa rica, island jämfört med spanien som har färre, men tillhör stornationerna spanien och argentina brasilien. Hur kan du använda detta som argument för att den ligan är bäst? Vilken konstig logik är det? Det finns ingen fakta om vilken liga som är bäst. Det närmsta vi kan komma är uefa rankingen, och där är spanien överlägsna. Den tar dock bara topp 6-7 i beräkning, och deras prestationer i europa. Självklart måste man ha med dem övriga 13-14 lag i beräkning för att göra en fulländad bedömning av en ligas kvalite.

Sen att man betalar högre löner betyder ju inte nödvändigtvis att spelarna är bättre. Är tevez en bättre än aguero, suarez, salah, kane med flera för att han tjänar mer pengar i kina? Nej.
Poängen är inte att jag kan bevisa att pl är bäst. Det vill jag inte.

Poängen är att ingen liga kan göra anspråk på att vara bäst i världen. Inte när det finns statistik som talar emot spanska ligans överlägsenhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback