Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-19, 16:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur stort behöver egentligen ett teleskop vara för att man skulle kunna se vad en människa gör från 10 ljusårs avstånd? Största existerande har en diameter på drygt 10 m. Räknar jag inte alldeles galet (vilket är fullt möjligt) skulle det krävas en diameter på något hundratal gånger avståndet jorden till månen. Och allt detta ska sen alltså transporteras med många gånger ljusets hastighet...


Hur räknar du? Din frågeställning var mycket mer intressant än TS.

Hittade det här på Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/KH-11_Kennen
"A perfect 2.4-meter mirror observing in the visual (500 nm) would have a diffraction limited resolution of around 0.05 arcsec, which from an orbital altitude of 250 km would correspond to a ground sample distance of 0.05 m. Operational resolution should be worse due to effects of the atmospheric turbulence.[22] Astronomer Clifford Stoll estimates that such a telescope could resolve up to "a couple inches. Not quite good enough to recognize a face"."

Från spionsatellit-sidan på wikipedia.

Så 250km och 2.4 meter stor spegel så är det ju bara att räkna. Säg att vi vill se jesu födelse så måste vi placera spionsatelliten 2017 ljusår från oss. Hur stor behöver spegeln vara?

2017 ljusår = 1,9082×10^19 meter

(1,9082×10^+19)/250000 = 76328000000000

76328000000000*2.4 = 183187200000000 meter = 1224,53 AE = 0,01936 Ljusår.

Såvida informationen på annat sätt inte blir förstörd så skulle det krävas en 0.019 ljusår stor spegel, eller 1224 AE.

Rätta mig gärna om min matte sög, jag tar inte åt mig - vaknade precis.
Citera
2017-01-20, 13:01
  #14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Hur räknar du? Din frågeställning var mycket mer intressant än TS.

Hittade det här på Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/KH-11_Kennen
"A perfect 2.4-meter mirror observing in the visual (500 nm) would have a diffraction limited resolution of around 0.05 arcsec, which from an orbital altitude of 250 km would correspond to a ground sample distance of 0.05 m. Operational resolution should be worse due to effects of the atmospheric turbulence.[22] Astronomer Clifford Stoll estimates that such a telescope could resolve up to "a couple inches. Not quite good enough to recognize a face"."

Från spionsatellit-sidan på wikipedia.

Så 250km och 2.4 meter stor spegel så är det ju bara att räkna. Säg att vi vill se jesu födelse så måste vi placera spionsatelliten 2017 ljusår från oss. Hur stor behöver spegeln vara?

2017 ljusår = 1,9082×10^19 meter

(1,9082×10^+19)/250000 = 76328000000000

76328000000000*2.4 = 183187200000000 meter = 1224,53 AE = 0,01936 Ljusår.

Såvida informationen på annat sätt inte blir förstörd så skulle det krävas en 0.019 ljusår stor spegel, eller 1224 AE.

Rätta mig gärna om min matte sög, jag tar inte åt mig - vaknade precis.

Jag räknade ut vinkelupplösningen som det beskrivs i https://en.wikipedia.org/wiki/Angular_resolution för "single telescope", dvs enligt formeln
θ=λ/D
(mätt i radianer), där λ är ljusets våglängd, och där D är linsens diameter. Denna begränsning kommer från diffraktion, dvs ljusets vågegenskaper.
Vinkeln som upptas av ett föremål med längden L på avståndet R ges (om R>>L) av
θ=L/R
Sätter vi dessa lika får vi ett villkor på teleskopets storlek:
λ/D=L/R
dvs
D=λR/L
Sätt nu in t ex L=1 m, λ=500 nm och R=10 ljusår, och se till att först räkna om allt till samma enhet, så blir det ca 124 ggr avståndet från jorden till månen (380000 km) eller ca 0.31 AE. Med L=5 cm blir det ca 6 AE. Ökar man sen dessutom R till 2017 ljusår blir D=1272AE=0.020ljusår, vilket nog skiljer sig från ditt resultat bara i avrundningarna.

MEN i länken jag gav påpekas att man kan få samma upplösning med flera mindre teleskop ("telescope array"). Dessa måste dock vara utspridda över ett område som har samma diameter som det som ges ovan av D.
Citera
2017-11-17, 22:56
  #15
Medlem
Skulle jag kunna se bakåt i tiden

Om jag kunde resa 56 ljusår på 1 sek och man sedan hade ett riktig bra teleskop som riktade sig mot jorden, skulle man se människor som levde för 56 år sedan på jorden då?

Eftersom människorna som levde reflekterade viss ljus så innebär det också att detta ljuset fortfarande färdas ut i rymden.
Citera
2017-11-17, 23:08
  #16
Medlem
Det är väl typ det vi gör när vi ser stjärnor från universums absoluta ungdom i teleskåp.
Citera
2017-11-17, 23:19
  #17
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherLife
Eftersom människorna som levde reflekterade viss ljus så innebär det också att detta ljuset fortfarande färdas ut i rymden.



Men det är ingen film vi talar om.


Allt som varit är nu borta, materia kommer och går. Det spelar ingen roll hur fort du färdas du kan inte se Hitler i egen högperson igen eftersom allt är borta.


OCH ljus... av en person? det du i så fall talar om är mikro, mikro, mikro saker som du inte kan se även om du ville.
Citera
2017-11-17, 23:33
  #18
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherLife
Om jag kunde resa 56 ljusår på 1 sek och man sedan hade ett riktig bra teleskop som riktade sig mot jorden, skulle man se människor som levde för 56 år sedan på jorden då?

Eftersom människorna som levde reflekterade viss ljus så innebär det också att detta ljuset fortfarande färdas ut i rymden.

Vet du vad du skall titta efter så är det ju i princip så.
Sen kommer vi till de små detaljerna vad avser färdas fortare än ljuset.. Einstein har lite att klaga på här.
Citera
2017-11-17, 23:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherLife
Om jag kunde resa 56 ljusår på 1 sek och man sedan hade ett riktig bra teleskop som riktade sig mot jorden, skulle man se människor som levde för 56 år sedan på jorden då?

Eftersom människorna som levde reflekterade viss ljus så innebär det också att detta ljuset fortfarande färdas ut i rymden.
Japp allt vi ser är ljus som färdats olika långt beroende på vad vi tittar på. Ju längre bort vi tittar desto äldre är ljuset som når oss. Så ljuset från något som är 56 ljusår bort, är också 56 år gammalt. Vi ser alltså bl.a. stjärnor som redan slocknat för längesen.

Denna tanke är lite svindlande tycker jag. Vi har ingen nulägesbild av rymden pga detta ju utan det är gamla bilder vi ser när vi tittar ut.
Citera
2017-11-18, 01:20
  #20
Medlem
Arg-Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Men det är ingen film vi talar om.


Allt som varit är nu borta, materia kommer och går. Det spelar ingen roll hur fort du färdas du kan inte se Hitler i egen högperson igen eftersom allt är borta.


OCH ljus... av en person? det du i så fall talar om är mikro, mikro, mikro saker som du inte kan se även om du ville.

Kan man visst.
Färdas du 65,000,000 miljoner ljusår bort på en sekund så kan du se dinosaurier på jorden om du hadde teknik till det.
Andra som tittar på oss lär se 2012-2013, eller grottmänniskor, eller en dinosaurievärld. beroende på avstånd!
bara för att vi ser något betyder det inte att det finns. Hähä!

Hittar vi en annan civilization långt bort är risken att den är utdöd för längesen.
__________________
Senast redigerad av Arg-Viking 2017-11-18 kl. 01:30.
Citera
2017-11-20, 16:27
  #21
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherLife
Om jag kunde resa 56 ljusår på 1 sek och man sedan hade ett riktig bra teleskop som riktade sig mot jorden, skulle man se människor som levde för 56 år sedan på jorden då?

Eftersom människorna som levde reflekterade viss ljus så innebär det också att detta ljuset fortfarande färdas ut i rymden.

Visst skulle du det, i teorin. Men en punkt 56 ljusår bort skulle väl inte träffas av mer än en eller ett par fotoner från Jorden, eftersom de är så vitt spridda på det avståndet. Så du skulle i praktiken inte ens se planeten, möjligen Solen.
Citera
2017-11-20, 19:28
  #22
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Visst skulle du det, i teorin. Men en punkt 56 ljusår bort skulle väl inte träffas av mer än en eller ett par fotoner från Jorden, eftersom de är så vitt spridda på det avståndet. Så du skulle i praktiken inte ens se planeten, möjligen Solen.
Bra fråga! - Hur stor är den teoretiska upplösningen på 56 ljusårs avstånd?
Citera
2017-11-20, 22:10
  #23
Medlem
ponnylover99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Visst skulle du det, i teorin. Men en punkt 56 ljusår bort skulle väl inte träffas av mer än en eller ett par fotoner från Jorden, eftersom de är så vitt spridda på det avståndet. Så du skulle i praktiken inte ens se planeten, möjligen Solen.

Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Bra fråga! - Hur stor är den teoretiska upplösningen på 56 ljusårs avstånd?

Dreksler snackar om hypotetiska teleskop med diameter på en kvadriljon kilometer: https://www.youtube.com/watch?v=ey2uVC3ULKM Man hade ändå inte kunnat se något, eller?
__________________
Senast redigerad av ponnylover99 2017-11-20 kl. 22:18.
Citera
2017-11-21, 11:25
  #24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback