Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-02-20, 12:11
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Access Virus C är en högt avancerad synth, och högt ansedd inom elektronisk musik. Fortfarande kommer den bara halvvägs till Roland JP-8080, trots färre voices så låter JP-8080 fetare totalt. En synth på papperet säger ganska lite. JP-8000/8080 var en total fullträff, såpass bra att inte ens Roland själva kunde göra en bättre. T.ex. Roland V-Synth levde inte upp till förväntningarna.

Du byter ju bara argument när jag tillrättavisar dig. Jag tror du borde följa kjellkritisks råd och få lite mer kött på benen innan du uttalar dig tvärsäkert om saker och ting. Inget fel att ge råd till aspirerande producenter, men om du påstår ogrundade saker så förvänta dig att bli rättad. Det är ingen kukmätning och inget personligt. Vi kan alla växa här.

Förövrigt håller jag med pius om att detta är en urusel tråd, och jag är ledsen att jag bidragit till att den blivit sådan. Tyckte bara att det var viktigt att väga in när knas som "hårdvara gör dig mer originell" eller rena felaktigheter som "VCO:er är digitala" dyker upp.
Citera
2017-02-20, 13:40
  #74
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Deebman
Du byter ju bara argument när jag tillrättavisar dig. Jag tror du borde följa kjellkritisks råd och få lite mer kött på benen innan du uttalar dig tvärsäkert om saker och ting. Inget fel att ge råd till aspirerande producenter, men om du påstår ogrundade saker så förvänta dig att bli rättad. Det är ingen kukmätning och inget personligt. Vi kan alla växa här.

Förövrigt håller jag med pius om att detta är en urusel tråd, och jag är ledsen att jag bidragit till att den blivit sådan. Tyckte bara att det var viktigt att väga in när knas som "hårdvara gör dig mer originell" eller rena felaktigheter som "VCO:er är digitala" dyker upp.


Det var ingen som påstod att VCO är digital. Jag kan bara referera till Yamaha PLG150-AN där Yamaha själva benämner komponenterna bl.a. VCO, VCF och VCA. Det uppstår sålunda lätt en förvirring, särskilt då ingen information annat än i manualen finns som är knapphändig rent tekniskt.

För att komma till meningen så var det att hårdvara och mjukvara låter olika, och det finns alltså en anledning till att folk än idag använder hårdvarusynthar för postproduktion. Vissa hävdar att workflow är bättre i hårdvara, men jag tycker det är krångligare än mjukvara, så det kan inte vara skälet. Skälet är helt enkelt att en hårdvara vare sig den är analog, hybrid eller digital låter annorlunda som ett resultat av de fysiska komponenter hårdvaran besitter där en del av timbern är ett resultat av imperfektioner (enligt Yamaha själva). Vidare kan sägas att en vetenskaplig studie av Roland JP-8000/8080 kom fram till att Supersaw besitter naturlig s.k. aliasing som Roland valde att behålla för det gynnade ljudet. Man har hur som helst inte lyckats att emulera Supersaw med någon mjukvara och det talar för sig, att man kan inte bara skriva en mjukvarusynth som en kopia av en hårdvara och tro att den låter samma eller ens väldigt likt. Båda är ju digitala, men det hjälper inte.
Citera
2017-02-20, 18:08
  #75
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Det var ingen som påstod att VCO är digital. Jag kan bara referera till Yamaha PLG150-AN där Yamaha själva benämner komponenterna bl.a. VCO, VCF och VCA. Det uppstår sålunda lätt en förvirring, särskilt då ingen information annat än i manualen finns som är knapphändig rent tekniskt.

För att komma till meningen så var det att hårdvara och mjukvara låter olika, och det finns alltså en anledning till att folk än idag använder hårdvarusynthar för postproduktion. Vissa hävdar att workflow är bättre i hårdvara, men jag tycker det är krångligare än mjukvara, så det kan inte vara skälet. Skälet är helt enkelt att en hårdvara vare sig den är analog, hybrid eller digital låter annorlunda som ett resultat av de fysiska komponenter hårdvaran besitter där en del av timbern är ett resultat av imperfektioner (enligt Yamaha själva). Vidare kan sägas att en vetenskaplig studie av Roland JP-8000/8080 kom fram till att Supersaw besitter naturlig s.k. aliasing som Roland valde att behålla för det gynnade ljudet. Man har hur som helst inte lyckats att emulera Supersaw med någon mjukvara och det talar för sig, att man kan inte bara skriva en mjukvarusynth som en kopia av en hårdvara och tro att den låter samma eller ens väldigt likt. Båda är ju digitala, men det hjälper inte.

Problemet är att i Yamahan är det ingen riktig analog VCO utan en VA, den har till och med en möjlighet att ställa rundheten på vågformen, för att kunna få mer eller mindre likhet med en analogt skapad vågform. Läs på!

Man kan visst programmera en mjukvarusynth om man vill att den ska efter likna en hårdvaru dito, frågan är finns det en marknad som är villig att betala utvecklingskostnaden så att det den blir konkurrens kraftig??? Softube med flera har gjort detta på gitarr/bas försäkrar pluggar, man analyserar på komponentnivå på orginalen, men ibland kostar pluggarn därefter.

Sedan måste mjukvaruplugg tillverkare ta hänsyn till patent/rättigheter om man försöker efterlikna hårdvarusynthar. För något år sedan eller två fick ett mindre samplingsföretag dra tillbaka sitt Roland D-50 bibliotek för Spectrasonics ljudskapare har rättigheter fortfarande på vågformer och ljud till den.

Självklart spelar hela signalkedjan roll i detta oavsett hård eller mjukvara, analog eller digital. därför är tvärsäkra påståennden om den ena eller andras överlägsenhet meningslös om man inte jämför på samma sätt. Och folk som propagerar det ena eller andra pratar i 90% av fallen bara om ren tycke och smak, inte uppmätta värden.

Att byta DAW är dessutom inte nödvändigtvis jobbigt, om den har allmän plug arkitektur (vst, au) och man kör midi för instrumentpluggar samt wav för inspelat ljud och programmet stödjer både midi 0 och 1 export så kan de gå ganska bra. Har flyttat projekt från windows version av tracktion till Logic och det jobbigast var vissa vst pluggar fanns inte som au så då fick man hitta en nya ljudalstrare.

Och syvene och sist kan man sitta med hur mycket dyra hårdvaru och mjukvarusynthar samt "professionell" DAW men om ingen lyssnar på det man gör är det värt allt detta för en?

Dyr utsrustning gör inte musiken bättre oavsett genre om man inte vet hur man ska hantera denför att få ut den musik man vill få ut. Och för vissa är enklare utrustning rätta vägen oavsett som påstådda förståsigpåare häver ur sig!
Citera
2017-02-20, 18:27
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Det var ingen som påstod att VCO är digital. Jag kan bara referera till Yamaha PLG150-AN där Yamaha själva benämner komponenterna bl.a. VCO, VCF och VCA. Det uppstår sålunda lätt en förvirring, särskilt då ingen information annat än i manualen finns som är knapphändig rent tekniskt.

Vi pratade digitala syntar och du tog upp VCO och DCO, som är analoga komponenter. Det var därför jag antog att du trodde de var digitala. Varför tog du upp dessa överhuvudtaget då? Det är just det jag menar med att du ändrar infallsvinkel på det du påstår hela tiden. Jag är ledsen att jag misstog dig, men det är faktiskt ditt fel.

Det jag säger är enbart att en HELT DIGITAL synt (inga analoga komponenter efter DAC:en, VCO, VCA, DCO osv) inte skiljer sig från en setup med mjukvara+ljudkort, förutom i hur den är kodad. That's it.
En analog synt lider av alla små problem som analog teknik innebär. Vissa gillar det, vissa inte.
Personligen uppskattar jag inte oscillatorer som driftar iväg pga begränsningarna i analog teknik och designval. Andra älskar det för att det låter naturligt "fett". Men i och med att jag inte är intresserad av top 10 listor och att bråka om vad som är bäst så hävdar jag det enda som går att objektivt hävda: teknikerna är olika, inte bättre/sämre. Allt annat är tycke och smak och det är bara fanatiker, elitister och halvkunniga ordflängare som vill hävda att sina åsikter är så viktiga att de bestämmer över vad som är rätt och fel, bäst och sämst.

Jag kommer inte tillägga något mer om detta. Om min poäng inte kommit fram vid det här laget så kommer den nog aldrig göra det.
__________________
Senast redigerad av Deebman 2017-02-20 kl. 19:21.
Citera
2017-02-20, 19:34
  #77
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Problemet är att i Yamahan är det ingen riktig analog VCO utan en VA, den har till och med en möjlighet att ställa rundheten på vågformen, för att kunna få mer eller mindre likhet med en analogt skapad vågform. Läs på!

Man kan visst programmera en mjukvarusynth om man vill att den ska efter likna en hårdvaru dito, frågan är finns det en marknad som är villig att betala utvecklingskostnaden så att det den blir konkurrens kraftig??? Softube med flera har gjort detta på gitarr/bas försäkrar pluggar, man analyserar på komponentnivå på orginalen, men ibland kostar pluggarn därefter.

Sedan måste mjukvaruplugg tillverkare ta hänsyn till patent/rättigheter om man försöker efterlikna hårdvarusynthar. För något år sedan eller två fick ett mindre samplingsföretag dra tillbaka sitt Roland D-50 bibliotek för Spectrasonics ljudskapare har rättigheter fortfarande på vågformer och ljud till den.

Självklart spelar hela signalkedjan roll i detta oavsett hård eller mjukvara, analog eller digital. därför är tvärsäkra påståennden om den ena eller andras överlägsenhet meningslös om man inte jämför på samma sätt. Och folk som propagerar det ena eller andra pratar i 90% av fallen bara om ren tycke och smak, inte uppmätta värden.

Att byta DAW är dessutom inte nödvändigtvis jobbigt, om den har allmän plug arkitektur (vst, au) och man kör midi för instrumentpluggar samt wav för inspelat ljud och programmet stödjer både midi 0 och 1 export så kan de gå ganska bra. Har flyttat projekt från windows version av tracktion till Logic och det jobbigast var vissa vst pluggar fanns inte som au så då fick man hitta en nya ljudalstrare.

Och syvene och sist kan man sitta med hur mycket dyra hårdvaru och mjukvarusynthar samt "professionell" DAW men om ingen lyssnar på det man gör är det värt allt detta för en?

Dyr utsrustning gör inte musiken bättre oavsett genre om man inte vet hur man ska hantera denför att få ut den musik man vill få ut. Och för vissa är enklare utrustning rätta vägen oavsett som påstådda förståsigpåare häver ur sig!

Då har Yamaha gjort falsk upplysning, då om jag läser VCO så räknar jag att det är en VCO och ingen bluff. Det är också svårt att få alla uppgifter, då knapphändigt tekniskt står i manualen. Jag har manualen från Yamaha till mitt PLG150-AN, och de helt enkelt har inte talat om vad i just detta fall deras namn står för.

Fortfarande kvarstår faktum att VA besitter fysiska komponenter, och resultatet låter verkligen annorlunda än mjukvara. Jag ger en länk här, så kan ni höra själva att hårdvaran när en pluck spelar låter som av metall för hårdvaran, medan den låter plastig och gummi-aktig hos mjukvaran. Bedöm själva. Jag ska personligen inte gå in på elektroteknik i min utbildning, och ska inte bygga synthar, utan jag ska lära mig konsten att designa ljud och designa musik samt mixa och mastra densamma.

https://www.youtube.com/watch?v=EyrN6VMp7Wc
Citera
2017-02-20, 20:13
  #78
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Problemet är att i Yamahan är det ingen riktig analog VCO utan en VA, den har till och med en möjlighet att ställa rundheten på vågformen, för att kunna få mer eller mindre likhet med en analogt skapad vågform. Läs på!

Man kan visst programmera en mjukvarusynth om man vill att den ska efter likna en hårdvaru dito, frågan är finns det en marknad som är villig att betala utvecklingskostnaden så att det den blir konkurrens kraftig??? Softube med flera har gjort detta på gitarr/bas försäkrar pluggar, man analyserar på komponentnivå på orginalen, men ibland kostar pluggarn därefter.

Sedan måste mjukvaruplugg tillverkare ta hänsyn till patent/rättigheter om man försöker efterlikna hårdvarusynthar. För något år sedan eller två fick ett mindre samplingsföretag dra tillbaka sitt Roland D-50 bibliotek för Spectrasonics ljudskapare har rättigheter fortfarande på vågformer och ljud till den.

Självklart spelar hela signalkedjan roll i detta oavsett hård eller mjukvara, analog eller digital. därför är tvärsäkra påståennden om den ena eller andras överlägsenhet meningslös om man inte jämför på samma sätt. Och folk som propagerar det ena eller andra pratar i 90% av fallen bara om ren tycke och smak, inte uppmätta värden.

Att byta DAW är dessutom inte nödvändigtvis jobbigt, om den har allmän plug arkitektur (vst, au) och man kör midi för instrumentpluggar samt wav för inspelat ljud och programmet stödjer både midi 0 och 1 export så kan de gå ganska bra. Har flyttat projekt från windows version av tracktion till Logic och det jobbigast var vissa vst pluggar fanns inte som au så då fick man hitta en nya ljudalstrare.

Och syvene och sist kan man sitta med hur mycket dyra hårdvaru och mjukvarusynthar samt "professionell" DAW men om ingen lyssnar på det man gör är det värt allt detta för en?

Dyr utsrustning gör inte musiken bättre oavsett genre om man inte vet hur man ska hantera denför att få ut den musik man vill få ut. Och för vissa är enklare utrustning rätta vägen oavsett som påstådda förståsigpåare häver ur sig!

Bara ett så otroligt korkat och okunnigt uttalande som att ett byte av DAW inte nödvändigtvis är mycket jobb är så sannslöst förljuget att jag skrattar. Det är förvisso inga problem för en ren post-production att bara importera alla audio-files rakt in i en annan DAW, om dessa är konsoliderade. Jag syftar såklart på komposition av musik, där man har klippt audio. Vad jag vet hittills så är all automation och annat processande bortblåst, och i en annan DAW så är det alltså ett vitt papper igen. Än värre blir det med MIDI och automation, som sannolikt inte kommer att fungera felfritt. Att också hitta alla VST på nytt är alltså bara för ett track en hel dels jobb. Jag skulle bli förvånad om det inte tar hela kvällen för en producent bara att rätta till allt som fattas, och den som inte svär något i stil med "detta är sista gången jag byter DAW" är troligen en person som inte värderar tid nämnvärt mycket.

Vidare kan dyr utrustning göra musiken bättre, du vet helt enkelt inte vad du pratar om. Du är medveten om vad en ordentlig uppsättning mikrofoner kostar och hur många det går åt? Man kan lika gärna köpa en bunt med de billigaste och det är samma sak? Allt är ungefär (eller exakt) samma? Alla synthar är egentligen samma, jag glömde tillägga det. Allt är allt, punkt slut. En gitarr är en gitarr och ingen är bättre än en annan gitarr, slutdiskuterat.
Citera
2017-06-30, 11:33
  #79
Medlem
Sluta tjafsa och ge grabben råd istället.

Jag har provat FL men kan inte fInna någon logik i dess uppbyggnad så därför kör jag idag Ableton vilket tog tid att lära när jag bytte från Cubase. Funderar dock på att gå tillbaka till Cubase för att den har bättre MIDI hantering.

Välj en DAW som du känner för. Jag rekommenderar Ableton Live.

Lär dig programmet. Lär dig hur en synt brukar vara uppbyggd. Lär dig ratta fram egna ljud.
Läs på lite om musik så du lär dig noter ackord och annat nyttigt.
Se till att ha en klaviatur.
Ge det tid
Citera
2018-08-14, 16:24
  #80
Medlem
Tja hörni, uploadat min första låt för någon vecka sedan. Kom å tänka på denna tråd nyss och tänkte att det kan vara kul för er att lyssna på vart jag har kommit sen jag startade tråden. Vill även tacka alla återigen för att ni fick mig att komma igång! Länkar låten nedan, kom gärna med feedback! Peace

https://m.soundcloud.com/user-192326...ack-joel-remix
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback