Citat:
Ursprungligen postat av
Qemistry
Det var ingen som påstod att VCO är digital. Jag kan bara referera till Yamaha PLG150-AN där Yamaha själva benämner komponenterna bl.a. VCO, VCF och VCA. Det uppstår sålunda lätt en förvirring, särskilt då ingen information annat än i manualen finns som är knapphändig rent tekniskt.
För att komma till meningen så var det att hårdvara och mjukvara låter olika, och det finns alltså en anledning till att folk än idag använder hårdvarusynthar för postproduktion. Vissa hävdar att workflow är bättre i hårdvara, men jag tycker det är krångligare än mjukvara, så det kan inte vara skälet. Skälet är helt enkelt att en hårdvara vare sig den är analog, hybrid eller digital låter annorlunda som ett resultat av de fysiska komponenter hårdvaran besitter där en del av timbern är ett resultat av imperfektioner (enligt Yamaha själva). Vidare kan sägas att en vetenskaplig studie av Roland JP-8000/8080 kom fram till att Supersaw besitter naturlig s.k. aliasing som Roland valde att behålla för det gynnade ljudet. Man har hur som helst inte lyckats att emulera Supersaw med någon mjukvara och det talar för sig, att man kan inte bara skriva en mjukvarusynth som en kopia av en hårdvara och tro att den låter samma eller ens väldigt likt. Båda är ju digitala, men det hjälper inte.
Problemet är att i Yamahan är det ingen riktig analog VCO utan en VA, den har till och med en möjlighet att ställa rundheten på vågformen, för att kunna få mer eller mindre likhet med en analogt skapad vågform. Läs på!
Man kan visst programmera en mjukvarusynth om man vill att den ska efter likna en hårdvaru dito, frågan är finns det en marknad som är villig att betala utvecklingskostnaden så att det den blir konkurrens kraftig??? Softube med flera har gjort detta på gitarr/bas försäkrar pluggar, man analyserar på komponentnivå på orginalen, men ibland kostar pluggarn därefter.
Sedan måste mjukvaruplugg tillverkare ta hänsyn till patent/rättigheter om man försöker efterlikna hårdvarusynthar. För något år sedan eller två fick ett mindre samplingsföretag dra tillbaka sitt Roland D-50 bibliotek för Spectrasonics ljudskapare har rättigheter fortfarande på vågformer och ljud till den.
Självklart spelar hela signalkedjan roll i detta oavsett hård eller mjukvara, analog eller digital. därför är tvärsäkra påståennden om den ena eller andras överlägsenhet meningslös om man inte jämför på samma sätt. Och folk som propagerar det ena eller andra pratar i 90% av fallen bara om ren tycke och smak, inte uppmätta värden.
Att byta DAW är dessutom inte nödvändigtvis jobbigt, om den har allmän plug arkitektur (vst, au) och man kör midi för instrumentpluggar samt wav för inspelat ljud och programmet stödjer både midi 0 och 1 export så kan de gå ganska bra. Har flyttat projekt från windows version av tracktion till Logic och det jobbigast var vissa vst pluggar fanns inte som au så då fick man hitta en nya ljudalstrare.
Och syvene och sist kan man sitta med hur mycket dyra hårdvaru och mjukvarusynthar samt "professionell" DAW men om ingen lyssnar på det man gör är det värt allt detta för en?
Dyr utsrustning gör inte musiken bättre oavsett genre om man inte vet hur man ska hantera denför att få ut den musik man vill få ut. Och för vissa är enklare utrustning rätta vägen oavsett som påstådda förståsigpåare häver ur sig!