Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 16:56
  #1
Medlem
Hittade denna fråga här inne, men inga svar.


"Två versioner av debatten vad gäller kvant. kontra kval. studier. Epistemologiska samt den tekniska. Den tekniska använder sig ofta av triangulering medans Epi. inte gör det. Varför är inte Triangulering aktuellt för Epist.?"

Jag har definierat Triangulering. men alltså jag är inte med på hur jag ska argumentera för frågan.

Någon som har något tips? Jag har boken företagsekonomiska forskningsmetoder av Bryman and Bell. Något förslag på sidor jag kan läsa?"

Har exakt samma fråga. Någon som kan tipsa?
Citera
2017-01-09, 23:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvick888
Hittade denna fråga här inne, men inga svar.


"Två versioner av debatten vad gäller kvant. kontra kval. studier. Epistemologiska samt den tekniska. Den tekniska använder sig ofta av triangulering medans Epi. inte gör det. Varför är inte Triangulering aktuellt för Epist.?"

Jag har definierat Triangulering. men alltså jag är inte med på hur jag ska argumentera för frågan.

Någon som har något tips? Jag har boken företagsekonomiska forskningsmetoder av Bryman and Bell. Något förslag på sidor jag kan läsa?"

Har exakt samma fråga. Någon som kan tipsa?

Eftersom det här är ett filosofi forum kan du ge oss alla en sniffning av var du själv ligger i frågan och formulera ett problem (du måste alltså göra lite jobb själv här). Kom igen ... var lite vågad och framfusig.
Citera
2017-01-10, 12:52
  #3
Medlem
Jag tänker att man använder triangulering när man vill studera en social företeelse. Då skulle det betyda att det inte är lämpligt vad gäller kunskapsmätningar? Tänker jag rätt då?
Citera
2017-01-12, 10:03
  #4
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvick888
....Jag har definierat Triangulering. men alltså jag är inte med på hur jag ska argumentera för frågan....
Citat:
Ursprungligen postat av Kvick888
Jag tänker att man använder triangulering när man vill studera en social företeelse. Då skulle det betyda att det inte är lämpligt vad gäller kunskapsmätningar? Tänker jag rätt då?
Det är tydligt att trianguleringsmetoden har fått olika innebörd beroende på i vilket sammanhang tekniskt, socialt eller politiskt den kunnat tillämpas fastän grundprincipen borde vara densamma enligt ren teoretisk filosofi.
I brist på etablerad övergripande modell för forskning lär det vara bäst att pröva lämpligheten från fall till fall. För kunskapsmätning kan jag då mycket väl tänka mig en ännu mer utvecklad modell.
Den triangulerande forskningsmodell jag själv deltog i en gång blev som sagt helt nedgjord. Då resultatet visade sig gå emot pedagogiska institutionens övertygelse ansågs den från början öppet redovisade metoden ändå vara felaktig.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback