Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 15:54
  #1
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Har lite funderingar på att äta nötter, det känns ju som ganska bra mat. Men det är många kalorier om man går på innehållsförteckningen, stämmer den dock med hur många kalorier man tar upp i kroppen?

Läste dessa två artiklarna och är lite fundersam.

Kan man räkna om kalorierna i nötter så att det motsvarar mer det man tar upp och inte de kalorier de innehåller?

Nu när jag vill gå ner i vikt, så drar jag mig lite för att äta nötter då de enligt innehållsförteckningen innehåller massvis med kalorier, samtidigt tycker jag att det är gott och ett i övrigt bra livsmedel.

Hur tänker ni?

http://traningslara.se/notter-kalori...or-viktbalans/


http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater/

Citera
2017-01-09, 16:09
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Du har ju en bra bild i första länken: https://i1.wp.com/traningslara.se/wp...size=593%2C355

Fecal loss är mellan 10-20 % enligt den studien. Äter du jordnötter borde du alltså kunna ta kcal*0,85 för att få ett cirkavärde.
Citera
2017-01-09, 16:38
  #3
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du har ju en bra bild i första länken: https://i1.wp.com/traningslara.se/wp...size=593%2C355

Fecal loss är mellan 10-20 % enligt den studien. Äter du jordnötter borde du alltså kunna ta kcal*0,85 för att få ett cirkavärde.

Mm, den är bra faktiskt. Visste inte vad fecal loss betydde, men förstår nu.

Finns det någon bättre tabell som innehåller fler värden på fler nötter och frön? (För det kan väl vara samma effekt på frön om jag inte har förstått det fel?).

Har ni tips på var man kan köpa naturella nötter så får ni gärna skriva det också, tycker de är svåra att hitta i mataffärerna, måste man gå till "hyllorna för bakprodukter"? Där "snacks-nötterna" finns är det ju bara rostade nötter...
Citera
2017-01-09, 17:29
  #4
Medlem
General.Maximus.s avatar
Men fecal loss förutsätter ju att man inte äter upp nötterna efter man har bajsat ut dem vilket inte alltid stämmer.
Citera
2017-01-09, 20:45
  #5
Medlem
Killer-queens avatar
Överlag skulle jag hålla nere på just nötter när man försöker gå ner i vikt. Väldigt kaloririka och lätta att överäta, liksom annat "naturgodis" som torkad frukt. Se det som godis – ät sällan och med måtta.
Citera
2017-01-09, 22:35
  #6
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag skulle ju gissa att det där diagrammet går efter råa nötter också, inte OWLs och liknande fettdränkta varianter.
Citera
2017-01-09, 22:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Överlag skulle jag hålla nere på just nötter när man försöker gå ner i vikt. Väldigt kaloririka och lätta att överäta, liksom annat "naturgodis" som torkad frukt. Se det som godis – ät sällan och med måtta.

Vad han sa! Det finns nog inget som är så lätt att gå upp i vikt av som nötter.
Citera
2017-01-10, 09:50
  #8
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag skulle ju gissa att det där diagrammet går efter råa nötter också, inte OWLs och liknande fettdränkta varianter.

Jo det tror jag med, men tanken var att köpa naturella nötter. Frågan är bara var, typ jordnötter hittar jag inte naturella i mataffärerna...

Man kan ju ha det som snacks om man bara räknar de kalorierna också. Då känns det som att enda risken är att de finns i hemmet, vilket iofs kan vara illa nog
Citera
2017-01-10, 12:59
  #9
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245
Jo det tror jag med, men tanken var att köpa naturella nötter. Frågan är bara var, typ jordnötter hittar jag inte naturella i mataffärerna...

Man kan ju ha det som snacks om man bara räknar de kalorierna också. Då känns det som att enda risken är att de finns i hemmet, vilket iofs kan vara illa nog

Man hittar det väldigt lätt på internet, frakten är i många fall gratis om man beställer för några hundra. Det är jättestor skillnad på råa nötter och nötter från mataffär. Man blir mätt galet mycket fortare, tycker jag i alla fall. Riktigt kämpigt att få i sig 100 g råa nötter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback