Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-13, 20:30
  #337
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
De var gifta.
Betänketid för ett mord tänkte jag väl mest. Eller ett självmord.
Sen finns den psykiska vägen också. Han bör ha fått hjälp från alla håll och under drygt 6 månader bör en psykolog eller kurator förstå att allt inte står rätt till. Om det nu är så att han blivit knäpp av skadan.


Ja det är det som gör en lite fundersam om det egentligen är skadan i sig som ligger bakom detta. Det finns de som får markanta personlighetsförändringar av trauma mot huvudet. Här verkar det då, åtminstone utåt, endast talats om smärta. Långvarig smärta kan säkerligen påverka psyket, men som du säger. Tid att få någon hjälp bort väl ha funnits, eller så har de l ksom slutit sig, hon kanske med ambition att stötta?

Det kan vara jäkligt svårt för andra familjemedlemmar att kritisera någon som är sjuk. Vill det sig illa börjar man himla med ögonen och göra miner bakom ryggen på denne när man tror att den familjemedlemmen inte ser. Om det är så att man uppfattar att man måste tassa på tå kring dem, eller inte får säga något.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-13 kl. 20:36.
Citera
2017-01-13, 21:29
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja det är det som gör en lite fundersam om det egentligen är skadan i sig som ligger bakom detta. Det finns de som får markanta personlighetsförändringar av trauma mot huvudet. Här verkar det då, åtminstone utåt, endast talats om smärta. Långvarig smärta kan säkerligen påverka psyket, men som du säger. Tid att få någon hjälp bort väl ha funnits, eller så har de l ksom slutit sig, hon kanske med ambition att stötta?

Det kan vara jäkligt svårt för andra familjemedlemmar att kritisera någon som är sjuk. Vill det sig illa börjar man himla med ögonen och göra miner bakom ryggen på denne när man tror att den familjemedlemmen inte ser. Om det är så att man uppfattar att man måste tassa på tå kring dem, eller inte får säga något.

Jag är med på vad du menar till 100%, skulle inte förvåna mig om det är så detta utspelats.
Jag tycket det känns väldigt långt borta att pappan gör detta bara för att.
Utan huvudskadan så är det bara skulder/ekonomi som kan spela in.
Om det sen plussas på med huvudskada som ger paranoia så är det självförklarat. Tycker jag.
Citera
2017-01-13, 21:36
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det finns för lite bakgrundsfakta och det är väl i detta fall rätt och riktigt att så är fallet. Det är en personlig katastrof med många obesvarade frågor som de nära och kära har att ensamt och gemensamt hantera/bearbeta.

Det har du såklart rätt i. Allt som rör detta nu är bara spekulationer. Kommer antagligen vara spekulationer fram till att någon släkting säljer storyn. Även om det utreds som mord så kommer vi aldrig få reda på något förrän släktingarna går med på det.
Jag är sjukt intresserad och vill veta... Men finner mig i att jag antagligen aldrig får veta hela historien.
Citera
2017-01-13, 21:40
  #340
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag är med på vad du menar till 100%, skulle inte förvåna mig om det är så detta utspelats.
Jag tycket det känns väldigt långt borta att pappan gör detta bara för att.
Utan huvudskadan så är det bara skulder/ekonomi som kan spela in.
Om det sen plussas på med huvudskada som ger paranoia så är det självförklarat. Tycker jag.

Huvudskadan kan nog finnas, inte tu tal om det frågan är om huvudvärk enbart är somatisk eller till viss del en följd av att han är orolig och ältar/stressar över sitt tillstånd (det är nog svårt att låta bli). Han kanske inte var paranoid om det är så att han noterar att övriga familjemedlemmar liksom undviker vissa situationer och tilltal.
Det där fenomenet kan väl också uppstå specifikt i familjer som drabbats av exempelvis självmord. Så det kan väl ofta också handla om något annat än en fysiskt konkret skada. Media valde väl i mångt att vara knäppttyst om det just för "spridningsrisken" denna typ av händelser tenderar att ha.
Citera
2017-01-13, 21:53
  #341
Medlem
Mycket osannolikt att han skulle pga olyckan utveckla en så stark psykos som sku leda till en planerad massaker. män kan göra så mot sin familj då mamman varit otrogen och dessutom fått resten av familjemedlemmars stöd.
Citera
2017-01-13, 21:54
  #342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Huvudskadan kan nog finnas, inte tu tal om det frågan är om huvudvärk enbart är somatisk eller till viss del en följd av att han är orolig och ältar/stressar över sitt tillstånd (det är nog svårt att låta bli). Han kanske inte var paranoid om det är så att han noterar att övriga familjemedlemmar liksom undviker vissa situationer och tilltal.
Det där fenomenet kan väl också uppstå specifikt i familjer som drabbats av exempelvis självmord. Så det kan väl ofta också handla om något annat än en fysiskt konkret skada. Media valde väl i mångt att vara knäppttyst om det just för "spridningsrisken" denna typ av händelser tenderar att ha.


Det är väl lite det fetade som jag tror han inte noterar, eller jo, noterar men tar på fel sätt.
Paranoia i det sociala brukar vara så "Märker" att folk reagerar och undviker "dig".
Paranoia är inte endast att någon är efter dig, det är "vetskapen" om något.

Ex:

"Han/hon förföljer mig"
"Han/hon tycker jag är ful/knäpp/trasig och nu vet alla det"
Citera
2017-01-13, 21:57
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Mycket osannolikt att han skulle pga olyckan utveckla en så stark psykos som sku leda till en planerad massaker. män kan göra så mot sin familj då mamman varit otrogen och dessutom fått resten av familjemedlemmars stöd.

Jag tycker också så, men har kollat med en del inom vården och vet att det förekommer.
Det låter otroligt, jag vet, men det är vanligare än vad man tror.
En smäll mot skallen kan förstöra mycket.
Citera
2017-01-13, 22:04
  #344
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det är väl lite det fetade som jag tror han inte noterar, eller jo, noterar men tar på fel sätt.
Paranoia i det sociala brukar vara så "Märker" att folk reagerar och undviker "dig".
Paranoia är inte endast att någon är efter dig, det är "vetskapen" om något.

Ex:

"Han/hon förföljer mig"
"Han/hon tycker jag är ful/knäpp/trasig och nu vet alla det"


Paranoia är en ogrundad uppfattning om något.

Men han är väl inte paranoid om de faktiskt undviker vissa tilltal och situationer.... Eller suckar och gör miner bakom ryggen,.... eller frun ränner runt som ett torrt löv och försöker dämpa stress hos honom och irritation hos de äldre ungarna som kanske undrar när han ska bli frisk, vad det är för fel etc.. på alla klumpiga sätt en tonåring möjligtvis kan göra.
Detta undvikande drabbar väl ofta sjuka, såväl fysiskt sjuka som psykiskt sjuka. Det är ju inte så att alla psykiska sjukdomstillstånd medför särskilt markant nedsättning av kognitiva förmågan heller.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-13 kl. 22:08.
Citera
2017-01-13, 22:33
  #345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Paranoia är en ogrundad uppfattning om något.

Men han är väl inte paranoid om de faktiskt undviker vissa tilltal och situationer.... Eller suckar och gör miner bakom ryggen,.... eller frun ränner runt som ett torrt löv och försöker dämpa stress hos honom och irritation hos de äldre ungarna som kanske undrar när han ska bli frisk, vad det är för fel etc.. på alla klumpiga sätt en tonåring möjligtvis kan göra.
Detta undvikande drabbar väl ofta sjuka, såväl fysiskt sjuka som psykiskt sjuka. Det är ju inte så att alla psykiska sjukdomstillstånd medför särskilt markant nedsättning av kognitiva förmågan heller.

Nä, inte direkt, men det kan ju uppkomma paranoia pga andras beteende menar jag.
Att folk går och suckar: "Det är jag som gör något fel".
Att folk gör miner bakom ryggen: "Jag märker det men låtsas som om inget hänt, men jag är ogillad"
T.ex
Paranoia är giftigt.
Citera
2017-01-13, 22:55
  #346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nä, inte direkt, men det kan ju uppkomma paranoia pga andras beteende menar jag.
Att folk går och suckar: "Det är jag som gör något fel".
Att folk gör miner bakom ryggen: "Jag märker det men låtsas som om inget hänt, men jag är ogillad"
T.ex
Paranoia är giftigt.

Detta är bara spekulationer utan grund. Det tycker jag man skall avhålla sig från då det inte leder någon vart.

Respekt till de kvarvarande anhöriga, som måste ha det förfärligt att försöka förstå och acceptera den fruktansvärda som har inträffat.
Citera
2017-01-13, 23:04
  #347
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nä, inte direkt, men det kan ju uppkomma paranoia pga andras beteende menar jag.
Att folk går och suckar: "Det är jag som gör något fel".
Att folk gör miner bakom ryggen: "Jag märker det men låtsas som om inget hänt, men jag är ogillad"
T.ex
Paranoia är giftigt.

Paranoia behöver det inte vara fråga om. Paranoia i strikt mening är det om han inbillar sig, inte annars, han är inte paranoid för att han upptäcker saker människor gör i sin omgivning om de faktiskt gör så.

Det jag syftade på var inte att han skulle vart paranoid, utan att situationen kanske gått överstyr delvis på grund av missriktad omtänksamhet. Det är nog väldigt vanligt.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-13 kl. 23:07.
Citera
2017-01-14, 01:58
  #348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta är bara spekulationer utan grund. Det tycker jag man skall avhålla sig från då det inte leder någon vart.

Respekt till de kvarvarande anhöriga, som måste ha det förfärligt att försöka förstå och acceptera den fruktansvärda som har inträffat.

Har inte sagt att det är något annat...
Självklart är allt vi snackar om nu vilda spekulationer, vi vet inget förrän sanningen kommer fram.
Mest troligt lär vi aldrig veta vad som hänt förrän släktingar säljer "storyn".
Är det fel att spekulera då tycker du?
Alla har vi olika teorier.
Min första var kolmonoxidförgiftning, min andra är denna. Men jag vet aldrig, inte heller sagt att jag har rätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback