Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 15:14
  #1
Medlem
Kan någon förklara för mig hur jag kommer fram till svaret på dessa frågorna för jag förstår inte riktigt hur jag ska tänka.
1. En bil startar från vila på horisontellt underlag och börjar att röra sig framåt. När bilen accelererar är medelvärdet av friktionskrafterna från marken som verkar på bilens fyra däck
2. Antag att bilen är framhjulsdriven. I så fall är friktionskrafterna från marken som verkar på bilens framdäck, 3. och friktionskrafterna från marken som verkar på bilens bakdäck är

a)riktad framåt
b)riktad bakåt
c)lika med noll
Citera
2017-01-09, 16:43
  #2
Medlem
yggdrazils avatar
1. Krafterna verkar på bilen och bilen åker framåt, så krafterna måste vara riktade framåt.
2. Samma som ovan
3. Krafterna verkar inte på dessa hjul. I princip är krafterna noll. Ska man vara petig är det nog lite tröghet i hjulet, som motverkar bilens acceleration, alltså kraft bakåt.
Citera
2017-01-09, 16:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
1. Krafterna verkar på bilen och bilen åker framåt, så krafterna måste vara riktade framåt.
2. Samma som ovan
3. Krafterna verkar inte på dessa hjul. I princip är krafterna noll. Ska man vara petig är det nog lite tröghet i hjulet, som motverkar bilens acceleration, alltså kraft bakåt.

Tack så mycket!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback