Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-13, 17:19
  #565
Medlem
Sverige har anmält lag till båda mixedlagkapperna på VM. Hur och varför begriper jag inte. Persson eller Skagius på 100 fritt? Dom har PB:n i jämnhöjd med Coleman. Johansson har sämre pers än Sjöström. Nej, stryk..
Citera
2017-07-13, 18:11
  #566
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Sverige har anmält lag till båda mixedlagkapperna på VM. Hur och varför begriper jag inte. Persson eller Skagius på 100 fritt? Dom har PB:n i jämnhöjd med Coleman. Johansson har sämre pers än Sjöström. Nej, stryk..

Neeej, ge grabbarna en chans. Jag menar vad är det värsta som kan hända?
https://youtu.be/8rqI8xwXVac?t=27s
Ehh, förresten... det är nog bäst att stryka laget ändå.
Citera
2017-07-14, 09:21
  #567
Medlem
patrik-wids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Sverige har anmält lag till båda mixedlagkapperna på VM. Hur och varför begriper jag inte. Persson eller Skagius på 100 fritt? Dom har PB:n i jämnhöjd med Coleman. Johansson har sämre pers än Sjöström. Nej, stryk..
De flesta lag kommer förmodligen simma med herrarna på de två första sträckorna så Sarah kanske har lust att sätta världsrekord på en förstasträcka i frisimslagkappen? Libby Tricket gjorde väl det i ett uppvisningslopp mot herrar för en del år sedan. Det rekordet blev aldrig godkänt, men jag vet faktiskt inte vad reglerna säger nu när det finns mixade lopp på det officiella programmet.
Citera
2017-07-14, 13:51
  #568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
De flesta lag kommer förmodligen simma med herrarna på de två första sträckorna så Sarah kanske har lust att sätta världsrekord på en förstasträcka i frisimslagkappen? Libby Tricket gjorde väl det i ett uppvisningslopp mot herrar för en del år sedan. Det rekordet blev aldrig godkänt, men jag vet faktiskt inte vad reglerna säger nu när det finns mixade lopp på det officiella programmet.

Mixed frisim går samma dag som Sarah har heat+semi på 50 fritt och final på 50 fjäril så det tror jag inte är särskilt aktuellt.
Citera
2017-07-14, 15:30
  #569
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Mixed frisim går samma dag som Sarah har heat+semi på 50 fritt och final på 50 fjäril så det tror jag inte är särskilt aktuellt.

Ja, den dagen ska hon slå VR på 50m fritt, inte 100m. Var sak har sin tid.
Citera
2017-07-14, 16:50
  #570
Medlem
patrik-wids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Mixed frisim går samma dag som Sarah har heat+semi på 50 fritt och final på 50 fjäril så det tror jag inte är särskilt aktuellt.
Ja, min idé var inte allvarligt menad. Det var mer bara ett försök att hitta på någon bisarr anledning till att Sverige över huvud taget är anmälda till dessa lagkapper när de inte har någon som helst chans att ens ta sig till final.
Citera
2017-07-17, 12:28
  #571
Medlem
Har funderat på att flera andra länder laddar upp tillsammans inför VM på stora läger. Men Sverige verkar inte ha något sånt alls, utan alla för sig. Sarah är på läger i Turkiet med internationella simmare av samma spons, Skagius verkar vara i Kroatien där bl.a. USA har sitt osv.

Nog hade vårat lilla landslag kunna må bra av ett litet lagtänk.. Vore inspirerande för Louise att träna fjäril med Sjöström, för Sophie att träna bröstsim med Jennie m.m. Tidigare mästerskap har vi verkligen sett att olika träningsgrupper sätter toppningen olika bra så jag tycker att det är märkligt. Angående ekonomi borde VM-uppladdning ligga högt upp på priolistan.
Citera
2017-07-18, 15:54
  #572
Medlem
patrik-wids avatar
Det kan kanske vara värt att nämna att nu när Marritt Steenbergen inte kommer vara med på VM så ligget det svenska 4x100m frisimslaget fyra om man går efter årsbästan. USA och Australien är överlägsna, sedan ligger Kanada tre tiondelar före Sverige, och Nederländerna fyra tiondelar efter. Då har alla tre lagen flera simmare som borde kunna simma bra mycket fortare än de har gjort hittills i år (Ida Lindborg är väl den i det svenska laget som borde kunna sänka sig mest om hon kommer i riktigt bra form).

Vad som såg helt hopplöst ut på SM kanske inte blir så dumt ändå till slut.
Citera
2017-07-18, 21:28
  #573
Medlem
Stefan4s avatar
^ Så här ser rankingen av de tio bästa nationerna på 4x100 frisim ut, sett till årsbästan:

1. USA – M. Comerford, S. Manuel, L. Neal, K. Worrell
52.81, 53.05, 53.59, 53.85 – 3:33.30
2. AUS – B. Campbell, E. McKeon, S. Jack, M. Wilson
52.85, 53.12, 53.40, 54.24 – 3:33.61
---
3. CAN – P. Oleksiak, S. Mainville, M. Toro, C. Van Landeghem
53.64, 53.95, 54.14, 54.16 – 3:35.89
4. SWE – S. Sjostrom, M. Coleman, L. Hansson, N. Lindborg
52.08, 53.36, 54.79, 55.94 – 3:36.17
5. CHN – M. Zhu, Y. Zhang, Y. Ai, Y. Wu
53.42, 54.09, 54.41, 54.58 – 3:36.50
6. NED – R. Kromowidjojo, F. Heemskerk, M. Van Der Meer, R. Neumann
53.07, 53.75, 54.56, 55.19 – 3:36.57
---
7. ITA – F. Pellegrini, S. Di Pietro, E. Ferraioli, A. Pezzato
53.92, 54.11, 55.24, 55.37 – 3:38.64
8. DEN – P. Blume, S. Bro, M. Nielsen, S. Bro
53.52, 54.64, 54.99, 55.54 – 3:38.69
9. JPN – R. Ikee, T. Aoki, C. Igarashi, S. Ouchi
53.83, 54.83, 54.98, 55.09 – 3:38.73
10. HUN – K. Hosszu, E. Verraszto, F. Gyurinovics, Z. Jakabos
54.62, 54.77, 55.43, 55.45 – 3:40.27

Kina kanske kan vara en outsider, då de generellt brukar ligga ganska lågt fram till mästerskapen, men de missade finalen i Rio och än så länge har de endast en tjej som gjort sub-54 i år.

Vad gäller det svenska laget så tror och hoppas jag att Hanssons PB 25.15 på 50m fritt på SM indikerar att hon kan simma betydligt snabbare även på 100m fritt när hon är utvilad. Hon är ju mer uthållig än snabb egentligen. I försöken är det väl bara att sätta Sarah på sista, så att hon inte gör av med mer kraft än hon behöver - en tid runt 3:37.5-3:38.0 bör sannolikt räcka för final.

Frågan är hur Sverige ska formera laget i finalen, för att få ut max av tjejerna? Ska man spara Sarah till sista sträckan, eller ska man toppa laget och lämna över det ansvaret till någon av Lindborg-systrarna? Hansson avslutade ju strålande i medleylaget i Kazan, så hon är väl ett alternativ. Ska man sätta Sarah på första så att hon kan slå det individuella världsrekordet?

Det kanske är enklast att toppa laget rakt av: Sjöström - Coleman - Hansson - Lindborg?
Om Sarah drar iväg på första sträckan, kanske övriga spänner sig lite extra när de försöker jaga ikapp henne och Coleman på andra? Det kanske är vår chans, då både Kanada och Holland är bättre på papperet (sett till PBn)
Citera
2017-07-18, 22:54
  #574
Medlem
patrik-wids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Frågan är hur Sverige ska formera laget i finalen, för att få ut max av tjejerna? Ska man spara Sarah till sista sträckan, eller ska man toppa laget och lämna över det ansvaret till någon av Lindborg-systrarna? Hansson avslutade ju strålande i medleylaget i Kazan, så hon är väl ett alternativ. Ska man sätta Sarah på första så att hon kan slå det individuella världsrekordet?
Michelle Coleman har väl knappt simmat något annat än förstasträckor i lagkapper i landslaget, så det är nog säkrast att sätta henne där för att undvika en onödig överväxling.

Jag hade nog försökt hålla undan så länge som möjligt genom: Coleman-Sjöström-Hansson-Lindborg
I försöken kan man ha Sarah på sista, så hon slipper ta i mer än nödvändigt där.
Citera
2017-07-20, 17:28
  #575
Medlem
Alkibiadess avatar
Noterar att Bauhaus går in och sponsrar svenska landslaget under VM.
Citera
2017-07-22, 14:06
  #576
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Imorgon börjar sim-VM med bland annat damernas 100 fjäril. Tävlingarna diskuteras här: (FB) Sim-VM 2017 i Budapest
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback