Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-12-03, 18:18
  #97
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Man väljer Kivra för att de har absolut flest företag anslutna till sig. Är man ointresserad av att få digital post från de företag man har avtal med så fungerar det att använda Skatteverkets digitala brevlåda (det är bara myndigheter och kommuner som skickar via den).
Kivra är inget för mig, i dagens samtal med dem så skulle de faktisk ta åt sig av den kritik jag framförde angående deras bedrägliga textutformning av SMSén. De upplyste samtidigt att de fördröjer det vanliga "brevet" med ett dygn för att du skall känna dig tvunget nyfiken att regga dig hos dem, detta hjälper ju de som eventuellt begår brott mot dig... Tråkigt

Samtidigt har jag pratat med polisen som upplyser om att det bara är att vänta på pappersbrevet innan man gör en anmälan och att jag inte kommer att bli personligt ekonomiskt drabbad om nån utnyttjat mitt ID för köp och så.

Så man tjänar INGET på att få reda på digitalt vem som gjort en kreditprövning, men Kirva gör det som då ansluter dig till deras tjänster.

Så Skatteverkets digitala brevlåda är helt okey.

Kan tillägga att jag även pratat med lantbrevbäraren som är alert på försändelser mm spec om det är kreditkort.
Citera
2018-12-04, 17:36
  #98
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Kivra är inget för mig, i dagens samtal med dem så skulle de faktisk ta åt sig av den kritik jag framförde angående deras bedrägliga textutformning av SMSén. De upplyste samtidigt att de fördröjer det vanliga "brevet" med ett dygn för att du skall känna dig tvunget nyfiken att regga dig hos dem, detta hjälper ju de som eventuellt begår brott mot dig... Tråkigt

Samtidigt har jag pratat med polisen som upplyser om att det bara är att vänta på pappersbrevet innan man gör en anmälan och att jag inte kommer att bli personligt ekonomiskt drabbad om nån utnyttjat mitt ID för köp och så.

Så man tjänar INGET på att få reda på digitalt vem som gjort en kreditprövning, men Kirva gör det som då ansluter dig till deras tjänster.

Så Skatteverkets digitala brevlåda är helt okey.

Kan tillägga att jag även pratat med lantbrevbäraren som är alert på försändelser mm spec om det är kreditkort.

Fast när jag loggar in hos skatteverket och klickar på deras digitala brevlåda så hänvisas jag ju till Kivra!

Har du fått brevet idag? Vem var det som gjorde kreditkoll på dig?

Och så en fråga till: Varför är du så skeptisk till Kivra? Det är gratis och de är väletablerade och har uppenbarligen fullt förtroende från alla myndigheter som använder digitala brevlådor!
__________________
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-12-04 kl. 17:40.
Citera
2018-12-05, 22:30
  #99
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Fast när jag loggar in hos skatteverket och klickar på deras digitala brevlåda så hänvisas jag ju till Kivra!

Har du fått brevet idag? Vem var det som gjorde kreditkoll på dig?

Och så en fråga till: Varför är du så skeptisk till Kivra? Det är gratis och de är väletablerade och har uppenbarligen fullt förtroende från alla myndigheter som använder digitala brevlådor!

Nä ingen sådan post är i den fysiska brevlådan...
Dock kommer annan post fram över natt trots att vi har lantbrevbärare.

Jag vill inte ha min post till dem från olika företag, jag kan sträcka mig till att ha Skatteverkets digitala brevlåda för myndighetspost.

Deras marknadsföring med sms`s stör mig, de vill få folk osäkra och rädda och med det registrera sig till deras tjänster.

Saken är ju den att du inte förlorar några pengar när man väntar på papperskopian och direkt då polisanmäler. Att läsa den digitalt ett par dagar tidigare spelar roll.
Citera
2018-12-05, 22:41
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Saken är ju den att du inte förlorar några pengar när man väntar på papperskopian och direkt då polisanmäler. Att läsa den digitalt ett par dagar tidigare spelar roll.
Om du reser bort ett par veckor då? Då kommer du inte upptäcka vad som hänt förrän du kommer hem upp till ett par veckor senare.
Citera
2018-12-05, 22:57
  #101
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Om du reser bort ett par veckor då? Då kommer du inte upptäcka vad som hänt förrän du kommer hem upp till ett par veckor senare.
Min granne tar hand om posten när jag är i Thailand, han scannar/mailar allt omgående, förutom reklamen, är det nått akut kommer ett sms... Risken att glömma med digital brevlåda är större då jag inte läser mail dagligen när jag är hemma i Svedala och jag har inte min smartphone fullskiten med appar, jag ringer och sms:ar med den.
Citera
2018-12-07, 15:49
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jo, jag är också lite irriterad över Kivra som man blir "påtvingad" att använda för myndighetspost-utskick. Har dock haft den i något år - har inte haft något problem med den - men som sagt, gillar inte att bli tvingad att anlita företag/tjänster oönskat...

https://www.minmyndighetspost.se/

Finns som alternativ och den jag valde att använda som "digital brevlåda".

Dock började min AG att skicka ut lönespec enbart via Kivra, så det var bara att bita i det sura äpplet.
Citera
2018-12-16, 22:04
  #103
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Fast när jag loggar in hos skatteverket och klickar på deras digitala brevlåda så hänvisas jag ju till Kivra!

Har du fått brevet idag? Vem var det som gjorde kreditkoll på dig?

Och så en fråga till: Varför är du så skeptisk till Kivra? Det är gratis och de är väletablerade och har uppenbarligen fullt förtroende från alla myndigheter som använder digitala brevlådor!

Efter en vecka, så lång tid valde kivra att spara på att skicka mig ett vanligt brev, brevet som kom var ifrån creditsafe och halva A4 sidan var reklam för kivra... Hm. Så de drog ut på det så man skulle av rädsla regga sig hos dem. Ful marknadsföring.

Pratat runt med skatteverket (om flytt av ens adress), polisen om risken ekonomiskt, handlare som typ Mediamarkt.
Lätt att spärra så ingen kan flytta din adress utan att använda ditt bankid, inga ekonomiska kostnader om du polisanmäler direkt när du får pappersbrevet eller om du har en digital brevlåda hos skatteverket. Det som kan ske är viss onlineköp vid kapning är mindre prylar som skickas till din brevlåda (typ om du har en vanlig brevlåda när du bor i hus). Och att de vittjar efter brevbäraren, så man tar ett snack med postis.

Kreditupplysningen i mitt fall var bara en för att vi bytt namn på vem som elräkningen skall bli skriven på, detta visste jag inte att de gjorde och den var även då tagen nån månad i efterskott.
Citera
2018-12-20, 08:55
  #104
Medlem
beaver_ses avatar
Ett tillägg är att ofta ingår försäkringsskydd mot id-kapning i de flesta hemförsäkringarna, min ger råd och assistans vid identitetsstöld och gäller utan självrisk.
Citera
2018-12-20, 10:49
  #105
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ett tillägg är att ofta ingår försäkringsskydd mot id-kapning i de flesta hemförsäkringarna, min ger råd och assistans vid identitetsstöld och gäller utan självrisk.

Det kan bli mycket slit och problem om man blir ID-kapad även om man har ett försäkringsskydd! Precis som vid brand och vattenskador som försäkringen täcker!
Citera
2018-12-20, 11:04
  #106
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det kan bli mycket slit och problem om man blir ID-kapad även om man har ett försäkringsskydd! Precis som vid brand och vattenskador som försäkringen täcker!
Problemet är densamma om man skulle varit ansluten till kivra, vad jag ville lyfta fram är att man klarar sig ekonomiskt och det utan att vara med i kivras brevlåda...

Man kan skydda sig med tex hindra andra från att flytta ens postadress, så att man bara kan det med ens bankid. Man kan även parat med sin bank så ingen kan öppna nya konton eller ansöka om lån. Man kan blockera sitt personnummer hos sms lånebolagen mm.

Det enda kivra kan göra är att visa på några dagar tidigare vem som tex sökt kreditupplysning, men det spelar ingen roll för du är ekonomiskt skyddad bara du anmäler ev brott när du får pappersbrevet i lådan.

Kivra kan bara upplysa dig, de skyddar dig inte. De vill bara lura dig till att registrera/ansluta dig hos dem. Skatteverkets digitala brevlåda är säkrare om man nu skall ha nån.
Citera
2018-12-20, 12:02
  #107
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Problemet är densamma om man skulle varit ansluten till kivra, vad jag ville lyfta fram är att man klarar sig ekonomiskt och det utan att vara med i kivras brevlåda...

Man kan skydda sig med tex hindra andra från att flytta ens postadress, så att man bara kan det med ens bankid. Man kan även parat med sin bank så ingen kan öppna nya konton eller ansöka om lån. Man kan blockera sitt personnummer hos sms lånebolagen mm.

Det enda kivra kan göra är att visa på några dagar tidigare vem som tex sökt kreditupplysning, men det spelar ingen roll för du är ekonomiskt skyddad bara du anmäler ev brott när du får pappersbrevet i lådan.

Kivra kan bara upplysa dig, de skyddar dig inte. De vill bara lura dig till att registrera/ansluta dig hos dem. Skatteverkets digitala brevlåda är säkrare om man nu skall ha nån.

Du har rätt men fördelen med kivra är att man får upplysningen snabbare och hinner agera fortare och därmed kan man minska oredan idkaparna ställer till med! Sedan skulle ju Kivra kunna posta sitt brev lite snabbare...
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback